MotoE-paddock opnieuw onder vuur, letterlijk.

De FIM Enel MotoE competitie begint stilaan alle kenmerken van een tragikomedie te vertonen, zo lijkt het wel. De haalbaarheid van de competitie komt meer en meer onder vuur te liggen. Niet alleen de beperkte actieradius van de batterijen speelt de competitie parten, ook de veiligheid blijft een issue.

De veiligheid van de elektrisch aangedreven motoren blijft in vraag gesteld worden. Gisteren was er weer een incident op de Red Bull Ring in Oostenrijk waarbij de brandweer moest uitrukken. De motor van Niki Tuuli vatte vuur tijdens het laden in de paddock waarbij ook het laadstation ontplofte. Er brak wat paniek uit door rondvliegende brokstukken, maar de brand was al snel onder controle en er waren geen gewonden. De organisatie heeft ondertussen wel geleerd uit de fouten in Jerez waardoor de veiligheidsmaatregelen aanzienlijk uitgebreid zijn. Zo is er zelfs bewaking met infraroodcamera’s om oververhitting snel op te sporen. Maar dat kon niet verhinderen dat er weer een motor in vlammen op ging.

In een officiële verklaring liet de organisatie het volgende weten: “Er is momenteel een onderzoek gaande om de redenen te bepalen achter de brand vandaag bij de Red Bull Ring in Oostenrijk, waar momenteel de tweede ronde van de FIM Enel MotoE World Cup plaats vindt.Het incident met fiets #66 van Niki Tuuli gebeurde tijdens het laadproces van de motorfiets. De brand werd onmiddellijk door de brandweer geblust en de actie werd in alle veiligheid uitgevoerd. De MotoE-race zal ook doorgaan zoals gepland.”

Verder werd ook bekend dat de brand in de paddock van Jerez, waarbij alle motoren in vlammen op gingen, ook nog een staartje krijgt. Het hele incident is uitgegroeid tot een enorm verzekeringskluwen en een schadeclaim van zo’n 1,5 miljoen euro. Organisator Dorna is daarover een rechtszaak begonnen tegen hoofdsponsor Enel.

Daarnaast is er nog de beperkte actieradius van de batterijen. Aanvankelijk zouden de MotoE-races telkens 8 ronden duren, maar bij de testen in Jerez bleek al snel dat de maximum afstand die de motoren konden halen slechts 26,5km was. Op de Sachsenring werd de race daarom ingekort naar 7 ronden, waar er uiteindelijk maar 5 van gereden werden door de crash van Lorenzo Savadori. Ook in Oostenrijk dit weekend moet de race ingekort worden met 2 ronden. Op het 4,318 km lange circuit van Spielberg halen de batterijen maar net 6 ronden.

En dan is er nog de hele milieuclaim waar hoofdsponsor Enel zo graag prat op gaat, maar die in de praktijk eerder een grap lijkt te zijn. Zo zouden de batterijen opgeladen worden met groene stroom, maar tot nog toe komt die stroom voorlopig nog van heel een arsenaal… dieselgeneratoren. Die draaien naar verluid wel op biodiesel maar groen kan je het toch niet meteen noemen.

Altijd als eerste op de hoogte zijn van het laatste motornieuws?
Download de MaxxMoto App, voor iPhone of Androïd.