Een van de meest opvallende verschijningen in de Dakar dit jaar is wel Nicola Dutto. De Italiaan neemt als eerste motorrijder met een fysieke beperking deel aan een van de zwaarste rally’s ter wereld. Alsof de Dakar voor gewone stervelingen al niet zwaar genoeg is. Zijn doel: de eindstreep halen met zijn team.
Nicola Dutto doet misschien geen belletje rinkelen, maar in rally-middens is hij geen onbekende. Tot 2010 was hij professioneel bezig met motorrijden, en dan vooral in de Baja rally’s. In 2008 en 2009 werd hij zelfs Europees en Italiaans kampioen. Daar kwam op 20 maart 2010 abrupt een einde aan toen hij tijdens de Baja rally in Italië aan zo’n 150km/u crashte. Hij brak bij die crash zijn rug. Het verdict: verlamd vanaf de navel.
Opgeven is geen optie
Maanden revalidatie volgden, maar ze hielden hem er niet van om te blijven dromen van racen. 14 weken platte rust gaven hem tijd om na te denken over zijn toekomst. En opgeven was daar duidelijk geen deel van. Amper 9 maanden na zijn crash stond Dutto aan de start van de bekende Baja 1000 rally in Mexico. Deze keer in een aangepaste polaris buggy. Door mechanische pech viel hij uit de competitie, maar hij leerde er wel 1 belangrijke les: 4 wielen zijn er 2 teveel. Nicola wou racen, en vooral op de motor!
Aangepaste motor
Aangezien Dutto verlamd is vanaf de navel, kan hij ook niet zelfstandig rechtop zitten. Hij moet dus volledig ingeriemd worden in een op maat gemaakt zitje op de motor. Om diezelfde reden ontwikkelde hij ook valbaren rond de motor die zijn benen volledig beschermen bij een val.
De motor, een KTM 450 EXC-F, kreeg uiteraard ook een aantal noodzakelijke aanpassingen. Zo heeft hij knoppen aan het stuur voor de voor- en achterrem, en om te schakelen. De motor is tot slot uitgerust met een elektronische schakelbak en Rekluse-koppeling.
Een rally kan je in die omstandigheden uiteraard niet alleen rijden. Nicola heeft dan ook een heel team rond zich, zijn zogenaamde ghostriders: Pablo Toral, Victor Rivera, en Julian Villarrubia. Stuk voor stuk ervaren rally rijders. Zij rijden altijd met hem mee. Aangezien Nicola niet zomaar kan stoppen, rijdt een van de ghostriders voorop om de juiste route te bepalen, wat zeker in de duinen van groot belang is. De rijder voorop is ook degene die hem opvangt bij de benzinestops en aan de finish. De andere 2 ghostriders rijden achter hem aan om hem bij een crash te helpen.
Terug op de motor
In 2012, een jaar na zijn deelname aan de Baja 1000 in de Polaris buggy, stond Dutto als eerste motorrijder met een dwarslaesie ooit, aan de start van de Baja Aragon rally. Hij eindigt op een respectabele 24e plek. Daarna volgden er meer rally’s, waaronder de Baja 500 in Mexico, “Vegas to Reno”, F.I.M. Baja World Rally (2015), Best in the Desert Rally (2016) en de Merzouga rally (2017). 1 belangrijke naam ontbrak nog in dit lijstje. De Dakar. En daar heeft Nicola dit jaar dus zijn zinnen op gezet.
De Dakar
Het klassement is van geen belang. Het doel is de rally uitrijden. Voorlopig staan Nicola en zijn team op de 126e plek, helemaal achteraan in het klassement, maar ze hebben tot nog toe dus wel elke avond het bivouac gehaald.
Wil je Nicola Dutto mee volgen, hou dan zeker de facebook pagina van hoofdsponsor Vicair in de gaten.
Altijd als eerste op de hoogte zijn van het laatste motornieuws?
Download de MaxxMoto App, voor iPhone of Androïd.