Bij MaxxMoto hebben we het niet zo op scooters en cruisers. De reden daarachter is eenvoudig: de pure rijervaring verschilt door de band genomen erg hard met die op een andere tweewieler. En toch moet je af en toe uitzonderingen maken. Zo ook voor de Kawasaki Vulcan S die het rijwielgedeelte van een cruiser koppelt aan het motorblok van de ER-6. En dat motorblok heeft enkele Isle of Man TT overwinningen op zijn naam staan…

Dood aan alle cruisers

Preshoot-1

Tekst: Arno Jaspers
Foto’s: Target Press

Op m’n vorige werk heb ik redelijk wat cruisers mogen/moeten testen. Dat klinkt dramatischer dan het is, want ook op een cruiser kan je sensaties beleven. Lostrillende onderdelen, flexende frames, schrapende voetsteunen, voorvorken die even stijf zijn als platgekookte spaghetti en motorvibraties waar je tanden van uitvallen…het zijn allemaal dingen waar de ervaren cruiserrijder op kickt. En dan hebben we het nog niet gehad over de zitpositie die me om de een of andere reden doet denken aan een gynaecologenstoel.

Groene duivel

Een aantal van die dingen komt terug wanneer we de Vulcan S meenemen voor een ritje door de Antwerpse haven met tussenstop in spookdorp Doel. Het blijft tenslotte een cruiser, al doet hij me vanaf de eerste seconde denken aan Ducati’s Diavel en XDiavel. Oftewel: het is een cruiser waar je ook nog een stukje mee kan sturen en dat kan je niet van allemaal zeggen.

sdf

Sturen op een cruiser zonder meteen de voetsteunen te raken: het kan.

De eerste indruk was nochtans niet om over naar huis te schrijven. Qua looks vind ik de Vulcan S een vreemd ding dat een deel van Kawasaki’s high tech snufjes probeert te koppelen aan oldschool stijlelementen. De Special Edition gaat nog een stapje verder, met name door het kleurenspel. Een felle grijs-groene moderne graphic op een brede, ronde cruisertank is in mijn ogen een tang op een varken. Ik kreeg spontaan zin om de gifgroene wheelstriping van de velgen te pulken en andere moderne elementen zoals het vloeistofgekoelde blok (met grote radiator) of de zijdelings geplaatste achterste schokbreker vloeken met de retro stijl van de koplamp of het achterspatbord. Maar ik ga niet langer de Jani Kazaltzis uithangen, je kan zelf wel bepalen of je dit een mooie motor vindt.

Ergo fit = cruisen op maat

Qua comfort valt de Vulcan S goed mee. Het zadel is niet te hard, niet te zacht en goed van vorm, terwijl het stuur lekker in de hand ligt. De voetsteunen zijn bovendien drietraps verstelbaar voor lange of kortere rijd(st)ers en Kawasaki voorziet drie verschillende zadels en een lager stuurtje opdat rijders van alle formaten hun draai vinden op de Vulcan. De voetsteuntjes staan naar cruisernormen dichtbij en al bij al valt de zithouding goed mee. Van bewegen in het zadel is er weinig sprake, maar de houding enkele uurtjes aanhouden is geen probleem.

Arno-Vulcan-S38

Groot of klein, iedereen past op een Vulcan S.

Dat rijcomfort gaat hand in hand met het gebruiksgemak van de tweepitter. De koppeling is licht en perfect doseerbaar, de gasrespons is voorspelbaar en op wat minimale trillingen rond de 5.500 toeren na is dit een droom van een aandrijfbron. De versnellingsbak is een staaltje Japans vakmanschap en heeft dus niets te zien met de zware ‘real steel’ versnellingsapparaten van aan de andere kant van de plas. Tussen de 4.000 en de 7.500 toeren is er trouwens echt wel wat power te rapen en er is bij mijn weten geen enkele kleine V-twin – nog steeds de voorkeursmotorisatie voor cruisers – die paardenkracht en gebruiksgemak zo goed combineert. Ok, de soundtrack is misschien eerder pover, al vind je daar ongetwijfeld een aftermarket oplossing voor.

Té modern?

Waar ik niet meteen een oplossing kan voor bedenken is voor de benzinetank waar slechts 14l brandstof in kan. Met een rustige pols moet dit volstaan voor zo’n 250 kilometer cruise-plezier, al lag het gemiddelde verbruik tijdens onze testrit net boven de 6l/100km. Voor verre ‘easy rider’-roadtrips plan je dus best voldoende tankstops in, anders kom je op een keer met een brandend oranje waarschuwingslampje aan de kant van de weg terecht. Het dashboard werd rechtstreeks gekopieerd van de ER-zessen en je kijkt dus op een analoge toerenteller met daaronder een digitaal scherm en de gebruikelijke waarschuwingslichtjes. Het enige wat ik mis met het oog op opstappers is een versnellingsindicator, maar eigenlijk mag ik niet klagen. De Kawa is een stuk moderner en beter uitgerust dan de gemiddelde cruiser (we beschikken zelfs over een verstelbare hendelset) en op de Special Edition krijgen we er nog een windschermpje bij dat je met een slot kan vergrendelen. Minpunt is wel dat je er een apart sleuteltje voor nodig hebt.

Er

Als Batman op een Honda Vultus mag cruisen, dan is dit eerder iets voor the Joker.

Net zoals het motorkarakter is ook het stuurkarakter van de Vulcan veel te goed voor een cruiser. Het is geen kunst om de voetsteunen aan de grond te rijden, al is die beperkte grondspeling de enige limiterende factor bij het bochtenpikken. De voorkant stuurt scherp en op de stabiliteit in de bocht is er niets aan te merken. Om flitsend snel door krappe bochten te sturen is de framegeometrie wat extreem, maar de Vulcan S heeft me dus zeker verrast. Zelfs de remmen (nog zo’n klassiek zwak punt bij cruisers) komen goed voor de dag. De enkele 300 mm schijf met tweezuigerremklauw in het voorwiel volstaat om de 228 rijklare kilo’s tot stilstand te brengen en het 250 mm wave-schijfje achteraan is ideaal om de boel te stabiliseren.

De Afrekening

Kawasaki’s Vulcan S is een buitenbeentje onder de cruisers. De styling is apart, het rijwielgedeelte is strak en vooral de motorisatie is simpelweg te goed voor dit type motorfiets. Met een prijskaartje van 7.499 euro in België en 8.499 euro in Nederland voor de gewone uitvoering is het logisch dat de Vulcan S goed verkoopt. De Special Edition heeft een aparte kleurstelling en een windschermpje, waardoor de prijs stijgt naar 7.999 euro in België en 8.999 in Nederland.

Preshoot-7Motor
Het 649 cc vloeistofgekoelde paralleltwin motorblok van de Vulcan S is goed voor 61 pk bij 7.500 toeren en 63 Nm bij 6.600 toeren. De zesbak is erg precies en vlot, het koppelingshendel voelt licht aan en dankzij de combinatie van kracht en gebruiksvriendelijkheid is deze voor cruisers atypische motorconfiguratie het sterke punt bij uitstek van de Vulcan.

 

 

Preshoot-6Rijwielgedeelte
De Vulcan heeft een HSS perimeterframe dat achteraan is afgeveerd door een excentrisch gemonteerde monoshock met 80 mm veerweg. Je kan de schokbreker achteraan qua veervoorspanning instellen met een handige verstelknop. Vooraan zien we een 41mm vork met 130 mm veerweg.

 

 
kawadashUitrusting
De Vulcan onderscheidt zich van andere opstapcruisers dankzij zijn modern motorblok, maar ook dankzij de uitrusting. Ga maar eens op zoek naar een kleine cruiser met een overzichtelijk en uitgebreid digitaal dashboard, verstelbare remhendels en eenvoudig verstelbare voetsteunen

 

 

 

CHECK HEM LIVE EN BOEK EEN TESTRIT BIJ EEN VAN ONZE PARTNERS!
– Klik hier voor Deschouwer Motos, regio Brussel & Vlaams-Brabant.
– Klik hier voor 2Wheels, regio Antwerpen.

Technische fiche
Kawasaki Vulcan S Special Edition

Motor: 649cc, 4 kl./cil., vloeistofgekoelde paralleltwin
Max. vermogen:
61 pk/7.500 o.p.m.
Max. koppel:
 63 Nm/6.600 o.p.m.
Transmissie:
 zesbak, ketting
Frame:
 Stalen perimeterframe
Voorvering:
 41 mm conventionele voorvork, niet regelbaar, veerweg 130 mm
Achtervering: 
monoshock, regelbare veervoorspanning, veerweg 80 mm
Voorrem:
 300 mm schijf met 2zuigerremklauw
Achterrem:
 250 mm wave- schijf met 1zuigerremklauw
Banden voor/achter: 
120/70-17 / 160/60-17 
Rijklaargewicht:
 228 kg
Zithoogte:
 705 mm
Tankinhoud:
 14 l.
Kleuren:
 Matzwart met groene decals (SE)
Prijs België: 
€ 7.999,00
Prijs Nederland: 
€ 8.999,00

QuickTest: Kawasaki Vulcan S Special Edition
De Vulcan S is een modern uitgeruste, comfortabele cruiser waarmee je relatief sportieve rijsensaties kan beleven.
MaxxFactor56%
Rijplezier58%
Gebruiksgemak74%
Prijsfactor81%
Wheeliemachine7%
Bochtmeister58%
Pluspunten
  • Gebruiksvriendelijk en pittig motorblok
  • Comfortabele zithouding, ook al zit je met de voeten vooruit
  • Moderne uitrusting
Minpunten
  • Het blijft een cruiser
56%MaxxScore

About The Author

Zaakvoerder en hoofdredacteur van MaxxMoto.

Related Posts