MaxxTest: Orcal SK01 & SK03

Wat goed is, komt snel

Met de SK01 en SK03 stapt Orcal weg van hun retrogamma en lanceren ze een 125cc en 300cc mainstream lichtgewicht. Ideaal voor jonge rijders met een krap budget, maar hoe goed is zo’n Franse-Chinees nu eigenlijk? Is het echt een kruising van een Kawasaki Z met een Yamaha MT zoals de looks doen vermoeden, of is er meer aan de hand?

Tekst: Arno Jaspers
Foto’s: Jonathan Godin

Ik zou liegen als ik zei dat m’n verwachtingen torenhoog lagen. Hoewel ieder Japans en Europees merk tegenwoordig in China produceert, hangt er rond de écht Chinese merken als Orcal, Benelli, en CFMoto toch nog een beetje een zweem van onbekendheid. Ze zijn dus ook iets minder bemind en wat de boer niet kent, vreet hij niet…ik kan nog wel even doorgaan met de spreekwoorden, maar het feit blijft dat die Chinese merken heel hard timmeren aan de weg naar succes. CFMoto is daar trouwens het mooiste voorbeeld van, want terwijl ze nog redelijk jong zijn bij de tweewielers, werden ze recent marktleider bij de quads. Dat ze alle andere merken klopten op amper een paar jaar tijd is wat mij betreft misschien wel voorteken voor de motormarkt.

Maar vandaag is morgen niet en tot nog toe kregen we van Orcal enkel retro-125’s voorgeschoteld. Erg basic dus en op wat goedkoop uitziende stuurknopjes na, konden we ze weinig verwijten. Niet in het minst omdat ze zo aantrekkelijk geprijsd waren én die leuke looks hadden. Het is dus wel even wennen wanneer we de SK01 en SK03 te zien krijgen. De koplamp roept Kawasaki Z, de brede luchtinlaten zouden niet misstaan op een Yamaha MT en zeker in de donkergrijze kleurschakeringen zien ze er heel volwassen uit.

Een motorfiets met ingebouwde radio? Dan denk je misschien aan een Goldwing, dikke BMW of andere toerfiets. Maar nee, volgens de Frans-Chinese ontwikkelaars bij Orcal wil de jeugd een bluetooth radio op hun motor en dus kregen de nieuwe SK03 en SK01 er eentje pal bovenop de benzinetank. Zo zie je maar dat een gadget soms ook met alle aandacht kan gaan lopen. Da’s enerzijds ook omdat de rest van deze twee motoren uitblinkt in eenvoud, maar dan wel naar een moderne standaard.

Ik vertrek op de 300 en die is uitgerust met LED-verlichting, een dikke USD-voorvork, een goede neutrale zithouding en een lekker luid ronkende dubbele uitlaat. Enkel het LCD-dashboard zou nog beter kunnen doen met een TFT-schermpje, maar daarmee is alles ook gezegd want het is duidelijk afleesbaar en toont alle gebruikelijke info, inclusief versnellingsindicator – hopelijk lezen er sommige Japanse fabrikanten mee die dit laatste niet voorzien!

De mannen bij Orcal waren zo vriendelijk om zelf een USB-stick met muziek in te pluggen onder het zadel en ik moet toegeven: zo’n radio op de motor is briljant. Of toch zolang je aan het rijden bent, want terwijl Lady Gaga en Ariana Grande door de boxen knallen – ook dat is wat de jeugd van heden blijkbaar wil volgens Orcal – oogst ik nogal wat rare blikken aan de stoplichten. Even op mute dus en dat gaat perfect met dikke handschoenen.

Wat daarna volgde was een vlot ritje van een paar uur door het Vlaamse hinterland op twee motoren die niet geweldig opvielen en dat bedoel ik in de allerbeste zin. Mijn persoonlijke ‘fail compilation’ met Chinese motoren van de afgelopen 5 jaar omvat gebroken velgen, een geploft motorblok, olielekken, afgelopen kettingen, kapotte remmen en zo kan ik nog even doorgaan. Niets van dat alles hier. De Orcals werden afgejakkerd en doorstonden alle gebruik en een klein beetje misbruik met verve, net als eender welke collega uit Japan of Europa. De enige kritiek die ik kan bedenken is dat de grondspeling aan de rechterkant wel redelijk beperkt is door de laag hangende uitlaatdemper, maar that’s it.

Met relatief basic techniek, een motorblok van Piaggio origine voor de 125cc en o.a. Bosch en Magneti Marelli als onderdelenleveranciers, kan ik alleen maar zeggen dat de prestaties van de SK01 en SK03 exact zijn wat je van deze lichtgewichten in hun respectievelijke klasse kan verwachten. De acceleraties zijn goed, het verbruik erg laag,  de remprestaties perfect op maat van jonge (en minder jonge her)opstappers en de zithouding is comfortabel. Wat moet je nog meer hebben?

Wel, aangezien het om Orcal gaat, een erg competitief prijskaartje. Voor 3.899 euro in België en 4.600 euro in Nederland rij je al op een Orcal SK01 en voor de SK03 tel je 4.499 euro en 5.349 euro neer. Perfect om onder garantie je twee jaartjes als A1- of A2-rijbewijshouder door te komen, denk ik dan.

Altijd als eerste op de hoogte zijn van het laatste motornieuws?
Download de MaxxMoto App, voor iPhone of Androïd