Virus of verkoudheid?
Hoe ironisch wil je het hebben? Terwijl de hele motorwereld zich zorgen maakt over het uitstellen van events, beurzen, en races omwille van het Corona-virus, kon yours truly testrijden met de CFMoto 650 NK. Een Chinese nakedbike uit de provincie Wuhan. Nu nog afwachten of hij viraal gaat…
Fotografie: Jonathan Godin
Tekst: Arno Jaspers
Mocht u de 650 NK reeds kennen, dan is dat niet meer dan normaal. De motor werd in 2011 al onthaald als China’s eerste ‘grote’ motorfiets die rechtstreeks gekopieerd werd van Kawasaki’s ER-6f (een rijschool-evergreen die inmiddels vervangen werd door de Z650). Terwijl CFMoto erin slaagde om sinds 2004 op minder dan 15 jaar tijd wereldleider te worden bij de quads, bleven de Chinese motoren in België wat in de schaduw staan. Daar moet nu verandering in komen met een nieuwe invoerder die wel meerdere Chinese producten in stock heeft. Nog geen maand geleden kwam daar ook het Chinese ‘premiummerk’ Voge bij waarvan we intussen ook al een model konden testen, maar daarover later meer.
Deugenieterij
De CFMoto 650 NK kreeg inmiddels enkele cosmetische updates en ziet er zonder meer modern uit. Slechts een paar kleine details verraden z’n afkomst, al is er op het zicht zeker niks mis mee. Het lijnenspel is strak en de snoet is voldoende agressief voor wat deugnieterij, maar zeker niet overdreven. Het blijft tenslotte een 650 paralleltwin die mikt op een breed publiek van opstappers (hallo, 35kW A2!) en heropstappers. Net zoals Kawa het 650-platform uitbreidde met een toersporter en een hoogpoter, doet CFMoto dat trouwens ook. De NK wordt vergezeld door een GT met mooie voorkuip en een MT die op iets hogere poten staat.
Moderne cockpit
De locatie voor deze test is Montreuil, vlakbij de Franse Opaalkust, en het weer was er ontzettend Belgisch. Terwijl de oude garde van het motorjournaille zich achter een windschermpje schuilt, kies ik voor de roadster. Niet ideaal in deze weersomstandigheden al biedt zo’n basic motor wel een goed beeld van de Chinese capaciteiten. Op het eerste zicht is alles up-to-date naar de standaarden die we van de Japanse en Europese concurrentie al een jaartje of vijf gewoon zijn. De cockpit bestaat uit een eenvoudig LCD-schermpje – de toermotoren kregen zelfs een kleuren-TFT mee – en de informatie wordt heel duidelijk weergegeven. Snelheid, toerental, tripmeters…er is zelfs een versnellingsindicator én twee rijmodi (’S’ en ‘E’, wat vermoedelijk staat voor sport en economy). Het enige wat iets minder mooi afgewerkt is, is het drukknopje om van rijmodus te veranderen, net zoals de draaiknopjes van de verstelbare hendelset maar dan zijn we al aan het muggenziften.
Schoonheidsfoutje
Met een druk op de startknop begint de motor zoetjes te ronken en dan is het tijd voor een strijd met de elementen. Ondanks een gebrek aan windbescherming is het comfort nochtans niet slecht. Het zadel is goed gepolsterd en de zithouding is heel neutraal. Je hebt dus alle bewegingsruimte en er is geen druk op de polsen, noch een benepen gevoel qua kniehoek. Het zadel loopt over in een voldoende ruim passagierszadel en ook de tank valt perfect tussen de knieën. Totzover zit alles goed, maar het vertrouwen verdwijnt een beetje bij het gasgeven. Er zit te veel vrije slag naar m’n zin op het gashendel en dat maakt het doseren soms moeilijk. Daar komt nog bij dat ik graag iets meer remkracht zou willen vooraan… En daarmee is het meeste wel gezegd.
Heavy metal
Er is geen gebrek aan power uit de 650cc twin die vlotjes oppikt en het liefst hoogtoerig bereden wordt. Onderin is de motor iets minder sterk dan z’n directe concurrenten, maar dat stoort niet en bovendien begint hij nooit te bokken in lage toeren. De versnellingsbak voelt ook redelijk zwaar en solide aan en die opmerking geldt wel voor meerdere aspecten van de NK. Met 206 kilo drooggewicht is het geen pluimgewicht en ook het insturen voelt net iets zwaarder aan dan ik had verwacht. Eens je op hellingshoek bent, is er geen probleem want de motor blijft perfect op zijn lijn en de vering absorbeert alle oneffenheden zonder horten of stoten.
Hoe meer kilometers we maken, hoe meer ik moet denken aan m’n brommerperiode toen er een felle strijd woedde tussen de Jap-only puristen en de kerels die reden op een Chinese Dax. Ik zou liegen als ik zei dat er geen honderden motorblokjes in de soep draaiden, vooral omdat pubers nu eenmaal alles kapot krijgen. Wie z’n Chinees goed onderhield kon er uiteraard ook olijk en vrolijk meer rondtoeren. Dan ging het vooral over een belangrijk eerste onderhoud na de aankoop, waarbij de banden, remblokjes en andere slijtage-onderdelen goed werden gecontroleerd. Ik durf te wedden dat dit logica nog steeds in mindere mate van toepassing is op CFMoto. Met dat verschil dat de Europese importeurs zelf al de vraag naar hogere productiestandaarden en pakweg betere banden doorgaven aan de Chinezen. Geen klachten dus over de Pirelli’s in de regen.
De Afrekening
Is de CFMoto 650 NK voor 5.999 € (BE, 6.849€ NL) een waardig alternatief voor een Z650 of MT-07? Da’s uiteindelijk de vraag waar het om draait. Puristen zullen steevast ‘Nee’ antwoorden, terwijl het pakket écht niet slecht is voor die prijs. De NK is de minst geëvolueerde motor die importeur BW Import momenteel in de showroom heeft en ik ben redelijk zeker dat de Chinezen op korte tijd nog flinke stappen vooruit kunnen maken. Voorlopig mikt het Chinese virus dus enkel op verouderde motoren en op de tweedehandsmarkt, maar de MT, GT en ook het Voge-gamma zouden wel eens wat meer aankunnen. CFMoto, een naam om te onthouden.
650 nk | |
Engine and transmission | |
Displacement: | 649,3 cc |
Engine type: | Twin, four-stroke |
Engine details: | Full alloy nickel silicon carbide cylinder |
Power: | 61.18HP @ 9000RPM |
Torque: | 56 Nm @ 7650RPM |
Top speed: | 180 km/h |
Compression: | 11.3:1 |
Borexstroke: | 68.4 x 54.5 mm (2.7 x 2.1 inches) |
Fuel system: | Injection. EFI |
Fuel control: | Double Overhead Cams/Twin Cam (DOHC) |
Ignition: | ECU |
Cooling system: | Liquid |
Gearbox: | 6-speed |
final drive: | Chain |
Chassis, suspension, brakes and wheels | |
Frontsuspension: | KYB upright telescopic |
Front wheel travel: | 120 mm |
Rearsuspension: | KYB air-gas mixed, with 7 adjustable sections. |
Rear wheel travel: | 45 mm (1.8 inches) |
Front tyre: | 120/70-ZR17 |
Rear tyre: | 160/60-ZR17 |
Front brakes: | Double disc |
Rear brakes: | Single disc |
Physical measures and capacities | |
Weight incl. oil, gas, etc: | 206.0 kg |
Seat height: | 815 mm If adjustable, lowest setting. |
Overall height: | 1,100 mm |
Overall length: | 2,114 mm |
Overall width: | 757 mm |
Ground clearance: | 150 mm |
Wheelbase: | 1,415 mm |
Fuel capacity: | 17L |