Opschudding in de WSBK- en MotoGP-paddock eind vorige week: Jonathan Rea zette donderdag op de gecombineerde test van het WSBK en de MotoGP de snelste tijd van de dag neer, sneller dan alle MotoGP rijders. Dit leidde tot enkele straffe discussies over de strijd tussen beide kampioenschappen en over de capaciteiten van Johnny Rea. Het meest opvallend was een column van David Miller, redacteur bij Bikesportnews.com die de volgende conclusies trok.

  • Jonathan Rea, Tom Sykes en Chaz Davies horen in de MotoGP thuis.
  • De regelgeving in de MotoGP is te streng, het is niet langer een ‘prototype serie’, eerder een hoop gecontroleerde geldverkwisting.
  • De fabrikanten in de MotoGP zouden betere, snellere motorfietsen kunnen maken voor hetzelfde geld.
  • MotoGP heeft geen enkele functie meer in het onderzoek naar de verbetering van straatmotoren.
  • Iets zal moeten veranderen, mogelijk verdwijnt het WSBK zelfs,…tenzij ene Valentino Rossi daar anders over beslist.

Stuk voor stuk interessante stellingen, al heeft onze motorsport correspondent David Emmett uiteraard een antwoord klaar.

Rea eindigde de testdag op Jerez als snelste rijder met een rondetijd van 1’38.721. Bijna een kwartseconde sneller dan Alvaro Bautista op de Ducati Desmosedici GP16. Rea zette de tijd op een aangepaste versie van Kawasaki’s straatlegale ZX-10R, ter waarde van zo’n 300.000 euro en klopte daarmee de satelliet Ducati’s (prijskaartje: net geen 2 miljoen euro), de satelliet Honda’s (kostprijs: net boven de 2 miljoen euro), en de fabrieks Suzuki, KTM en Desmosedici GP17 (niet te koop). Zet je die feiten op een rijtje, dan kan je conclusies trekken zoals Miller hierboven deed, al zijn ze niet helemaal terecht.

Beperkende maatregelen

Beweren dat de MotoGP niet langer een race tussen prototypes is, is ongefundeerd. Dat waren ze namelijk nooit helemaal, want sinds de start van de Grand Prix in 1949 waren er beperkende regels. Bijvoorbeeld het verbod op geforceerde inductie dat reeds bestaat sinds het prille begin omdat de toenmalige remtechnologie de overdaad aan pk’s niet aan kon. Door de jaren heen kwamen er nog kostenbesparende maatregelen bij, zoals het verbod op de volledige aerodynamische kuipen zoals op de Moto Guzzi V8. Een moderne variant daarop is de regelgeving rond de winglets en daarbij kwam dit jaar al de verplichte ECU software. Er waren misschien momenten in de geschiedenis waarop de technologie-ontwikkelingen een impact hadden op de prestaties van kleinere teams, al mogen we in het algemeen stellen dat de fabrieken steeds de winnende machines in handen hadden.

test_2016_worldsbkjerez_rea_gb48337a

We mogen er niet zomaar van uitgaan dat het WSBK meer waarde heeft in de ontwikkeling van straatmotoren.

De bewering dat de MotoGP geen dienst doet in het ontwikkelingswerk voor straatmotoren is ook misleidend. Constructeurs begrijpen de fundamenten van het motorrijden mede dankzij hun werk in de MotoGP. Met name het gedrag van een motorfiets tijdens zware acceleraties of onder zware remdruk, wordt er uitvoerig gebestudeerd. De elektronica mag nu dan wel aan banden gelegd zijn, al blijft het heel gesofisticeerd. Hieruit trekken de constructeurs lessen op vlak van injectie, benzinegebruik, motormapping en gasrespons. Bovendien is dit soort fundamenteel onderzoek vaak nuttig op onverwachte manieren. Om maar een voorbeeld te geven: de uitvinding van het internet is indirect te danken aan een fysica-onderzoek naar atoompartikels.

“Hoe goed Rea en Davies ook zijn: ze worden er binnenkort 30 en hun houdbaarheid is dus redelijk beperkt.”

Dat Jonathan Rea en Chaz Davies het talent hebben om in de MotoGP te rijden, staat buiten kijf. Wat hun tegenhoudt is een combinatie van hun leeftijd en vooroordelen. Team managers in de MotoGP paddock kijken amper naar het WSBK, met als resultaat dat erg weinig rijders uit die klasse een kans krijgen in de GP’s. Dat begint gelukkig wel te veranderen met dank aan mannen zoals Ben Spies, Cal Crutchlow, Loris Baz en Eugene Laverty. Spijtig genoeg is er wel nog steeds het leeftijdsprobleem. Team managers zoeken constant ‘The Next Big Thing’, zoals momenteel bijvoorbeeld Maverick Vinales, een 23-jarige Spanjaard die opklom via de 125’s en de Moto2 – nog steeds de populairste klassen waar team managers talent zoeken. Hoe goed Rea en Davies ook zijn: ze worden er binnenkort 30 en hun houdbaarheid is dus redelijk beperkt. De jonge honden in het WSBK zijn Alex Lowes (26) en Michael van der Mark (24) en geen van beide kunnen tippen aan Rea of Davies. Daar zijn veel redenen voor, al kan dat de MotoGP team managers niet echt boeien.

Miljoenenverkwisting

Toch maakt Miller een punt waar ik graag dieper op in ga. Hij zegt namelijk dat de constructeurs miljoenen verkwisten aan GP motoren en dat je die uitgaven niet terug ziet in de resultaten. Daar zit een grond van waarheid in, al is het nogal kortzichtig om zoiets te zeggen aan de hand van slechts één test in Jerez. Er is meer aan de hand dan snelle WSBK’s en trage MotoGP-motoren. Zo moeten we ons afvragen wie er allemaal reed en dan is er nog de bandenkeuze. De omstandigheden tijdens de test waren ideaal voor de Pirelli’s waarmee in het WSBK gereden wordt. De Michelins van de MotoGP zijn veel gevoeliger en presteren minder goed in koude temperaturen. De beste manier om te vergelijken, is door de tijden naast elkaar te leggen. Voor alle duidelijkheid heb ik de tijden van de snelste rijders van donderdag genomen en ze vergeleken met de tijden van de WSBK en MotoGP race van 2016 en 2015.

 

Rider Event Lap Source 19 Laps Diff. 18 Laps Diff.
Jorge Lorenzo MotoGP 2015 Race laps 2-20 31:30.737   29:50.621  
Alvaro Bautista Test 2016 Best 20 laps 31:32.576 1.839 29:52.507 1.886
Danilo Petrucci Test 2016 Best 20 laps 31:42.550 11.813 30:01.889 11.268
Jonathan Rea Test 2016 Best 20 laps 31:46.162 15.425 30:05.435 14.814
Chaz Davies Test 2016 Best 20 laps 31:47.415 16.678 30:06.401 15.780
Valentino Rossi MotoGP 2016 Race laps 2-20 31:50.256 19.519 30:09.509 18.888
Alvaro Bautista Test 2016 3 longest runs 31:51.812 21.075 30:11.390 20.769
Aleix Espargaro Test 2016 Best 20 laps 31:52.360 21.623 30:10.759 20.138
Jonathan Rea Test 2016 Race sim #2 31:53.919 23.182 30:13.041 22.420
Tom Sykes Test 2016 Best 20 laps 31:55.084 24.347 30:13.940 23.319
Marco Melandri Test 2016 Best 20 laps 31:55.395 24.658 30:14.242 23.621
Jonathan Rea Test 2016 Race sim #1 32:05.469 34.732 30:23.664 33.043
Tom Sykes WSBK 2015 Race 1 laps 2-20 32:28.987 58.250 30:44.626 54.005
Chaz Davies WSBK 2016 Race 2 laps 2-20 32:33.033 1:02.296 30:47.624 57.003

Hoewel Jonathan Rea’s snelle rondetijd het meeste aandacht trok, is het nog indrukwekkender dat hij niet één, maar twee race-simulaties reed op donderdag. Eerst met de harde Pirelli en vervolgens nog eens met zachtere band. Tijdens die sessie reed hij amper 3,663 seconden trager dan Valentino Rossi tijdens de MotoGP in mei (ronde 2-19). Zou Rea daarmee een MotoGP-podium halen op zijn Kawasaki ZX-10R? Daar durf ik niet van uitgaan. Ten eerste rijden de superbikes minder rondjes op Jerez. De WSBK-race is 20 ronden lang, terwijl de MotoGP 27 rondjes duurt.

Rea’s racepace was indrukwekkend, al moest hij dit wel slecht driekwart van de totale GP-afstand volhouden. De vergelijking met Rossi’s tijd uit 2016 is bovendien niet helemaal correct, want Valentino reed toen 31,588 seconden trager dan racewinnaar Jorge Lorenzo. De reden hiervoor was dat Scott Redding de achterband van zijn Ducati had opgeblazen in Argentinië, waarop Michelin om veiligheidsredenen een veel harder karkas introduceerde. Op Jerez betekende dat weinig grip en tragere tijden. Maakt dat de prestatie van Rea minder indrukwekkend? Nee, want als hij dezelfde tijden had gereden tijdens de 2016 WSBK-race, dan had hij Chaz Davies met 39 (!) seconden geklopt.

reatest-vs-races-mgp-wsbk-x2-1

Rea’s tijden vergelijken met de andere rijders tijdens de test is moeilijk, omdat hij de enige was die een volledige racesimulatie deed. Wat ik wel deed, is de vergelijking maken tussen hun 19 snelste rondjes. En dan blijkt dat Alvaro Bautista er als snelste uitkomt op zijn Aspar GP16 Ducati. Zijn 19 snelste ronden zijn slechts 1,839 seconden trager dan de eerste 19 ronden van Jorge Lorenzo’s ronderecord uit 2015 en tien seconden sneller dan Danilo Petrucci op de GP17 Ducati. Rea’s snelste 19 ronden zijn 13,5 seconden trager dan Bautista, maar sneller dan de rest van het veld.

reatest-vs-races-mgp-wsbk-x2-2

Vergelijken we het WSBK-startveld, dan komt Rea opnieuw bovenaan uit. Enkel Chaz Davies komt in de buurt op 1,253 seconden. Rea’s teamgenoot Sykes moet zo’n goede 9 seconden prijsgeven. Opvallend is dat comeback kid Marco Melandri goed presteert: zijn snelste 19 ronden zijn slechts vier tienden trager dan die van Sykes.

Rider Event Lap Source 19 Laps Diff. 18 Laps Diff.
Jonathan Rea Test 2016 Best 20 laps 31:46.162      
Chaz Davies Test 2016 Best 20 laps 31:47.415 1.253 30:06.401 6.401
Jonathan Rea Test 2016 Race sim #2 31:53.919 7.757 30:13.041 13.041
Tom Sykes Test 2016 Best 20 laps 31:55.084 8.922 30:13.940 13.940
Marco Melandri Test 2016 Best 20 laps 31:55.395 9.233 30:14.242 14.242
Jonathan Rea Test 2016 Race sim #1 32:05.469 19.307 30:23.664 23.664
Tom Sykes WSBK 2015 Race 1 laps 2-20 32:28.987 42.825 30:44.626 44.626
Chaz Davies WSBK 2016 Race 2 laps 2-20 32:33.033 46.871 30:47.624 47.624

 

wsbk-test-times-x2-3Welke conclusies mogen we trekken uit de gecombineerde testtijden van de snelste rijders in Jerez? Zijn de WSBK-machines echt bijna gelijkwaardig aan de MotoGP motoren? Om de waarheid te kennen, hadden Marc Márquez, Valentino Rossi, en Jorge Lorenzo ook deel moeten nemen aan de test. En dan liefst nog op dezelfde banden, al is dat onmogelijk aangezien beide types machines ontwikkeld zijn voor heel verschillend rubber.

Wat wel duidelijk is, is dat Jonathan Rea en Chaz Davies de heersers in het WSBK zijn en dat ze hun mannetje kunnen staan in eender welk gezelschap. Hun tijden waren indrukwekkend en Rea’s racesimulatie was fenomenaal. De nummers 1 en 3 uit het WSBK kampioenschap verlaten Jerez als torenhoge favorieten voor volgend jaar.

About The Author

Related Posts