‘Shapeshifting’: hét motortrucje van ’21-’22?

Wie de MotoGP een beetje volgt, weet dat ‘shapeshifting’ de trend van 2021 wordt. Kort gesteld is het een manier om de rijhoogte van je motor te verlagen en daardoor de wegligging – zeker bij de start of bij het uitkomen van de bocht – te verbeteren. Het strafste van al: de eerste productiemotor die dit snufje krijgt wordt meer dan waarschijnlijk Harley-Davidson’s Pan-America!

M’n filmpje over semi-actieve vering staat nog maar net online, of actieve vering is opnieuw een hot topic. Net geen 30 jaar nadat Nigel Mansell dankzij dit trucje de wereldtitel F1 pakte (en het een jaar later verboden werd), staat de motorwereld er weer voor te springen. Maar wat is het nu eigenlijk?

Zoals ik in de inleiding zeg, is het een manier om de rijhoogte van je motorfiets aan te passen. De reden hiervoor kan verschillen tussen simpelweg het verlagen van je motor om bvb. gemakkelijk op- en af te stappen (Harley Pan-America) tot het verlagen van je zwaartepunt, verbeteren van de aerodynamica in een rechte lijn en het controleren van de gewichtstransfer (of wheelie-neiging) van je motorfiets bij een start uit stilstand of harde acceleratie uit een bocht (MotoGP).

Alleen al het feit dat élk MotoGP-team dit snufje meteen installeerde voor seizoen 2021 nadat Ducati ermee debuteerde, zegt veel over het reëele voordeel. Zonder Shapeshifter laat je tijd liggen, zo eenvoudig is het en zo eenvoudig is ook de technologie erachter. Het wordt zelfs gebruikt op fietsen voor de achtervering: een simpel mechanisch pompje naar het linksysteem met kabelbediening vanaf het stuur. Klaar is Kees.

Het is nog niet 100% duidelijk hoe het systeem van de Pan-America zal functioneren, maar meer dan vermoedelijk krijgt de motor net als de MotoGP-machines twee pompjes. Eentje om het link mechanische achteraan aan te passen en eentje om de veervoorspanning vooraan mechanisch te verlagen. Geen spitstechnologie dus, gewoon een mechanisch extraatje dat in de seventies al gebruikt werd door Colin Chapman (de hoofdingenieur achter het succes van Lotus) en dat in de beginjaren 2000 al opgerakeld werd door Ducati CEO Domenicali om in 2017 weer opgevist te worden door Ducati’s hoofdingenieur in de MotoGP Gigi Dall’Igna.


Altijd als eerste op de hoogte zijn van het laatste motornieuws?
Download de MaxxMoto App, voor iPhone of Androïd