Op de persdag van de Intermot liepen we Roland Groteclaes tegen het lijf. Deze artiest is in het motorwereldje vooral bekend omwille van zijn motorsculpturen en tekeningen, al heeft hij dit jaar een rijdend kunstwerk neergezet: ‘Foray’.

‘A Foray’ is volgens ons Engels woordenboek een heimelijke aanval en laat me dat nu net enorm moeilijk lijken op deze aandachtstrekker. Het handbeschilderde trellisframe (18 werkuren, schilderen alleen) had ik al een keertje zien passeren op Facebook, maar wanneer je de motor in z’n geheel voor het eerst ziet, weet je niet waar eerst te kijken. Er zijn een shitload details waarvan ik er graag een paar overloop.

Een ‘B’ logo’tje verraadt dat dit frame stamt van de beruchte Bimota Tesi. Om alles wat makkelijker te maken, draaide Roland het frame om en maakte hij zelf een trellis bovenframe.

“Het begon allemaal met de tank,” vertelt Roland. Die komt eigenlijk van een Formule 1 auto en verkreeg ik via een kennis. Om alles clean te houden, werd ze opengemaakt en binnenin voorzien van een alu reservoir.

De meest x-rated 18-plus benzinetank die we in lange tijd zagen.

Het zitje herkende ik wel, dat is namelijk de duoseat van een Ducati Panigale. Omdat de uitlaat er vlak onderdoor loopt, maakte Roland een hittewerend plaatje. Het motorblok is een opgevoerde 900 Ducati L-twin, maar een officieel pk-cijfer hebben we niet.

Het Panigale-duozitje. Eén van de weinige waar effectief ooit iemand op zal zitten.

Spiegler remmen, straight outta ‘Murica. Brembo’s zijn zo ordinair, weetjewel.

Geen tellerpartij, wel een vliegtuigklokje.

“Het verzamelproces duurde zo’n twee jaar,” vertelt Roland. “Sommige stukken zoals het Tesi-frame waren once in a lifetime Ebay-koopjes.” Andere dingen zoals de vorkbevestiging, de koplamp en de embleempjes zijn dan weer puur vakmanschap.

Roland’s stijl is meteen herkenbaar, zowel in de tekeningen, sculpturen als op deze Foray.

Een speciale, perfect afgewerkte voorkant met BRS-suspension vork. Let vooral op het reservoirtje van de koppeling.

     

De motor staat nog enkele dagen op de Intermot-motorbeurs, waar hij het opneemt tegen toppers van over heel de wereld in het AMD custombuilding kampioenschap.

Noem me gerust bevooroordeeld, maar ik hoop van harte dat Roland goed scoort in het AMD wereldkampioenschap. Niet in het minst omdat het één van de weinige echt sportief geïnspireerde deelnemers is tussen de custom scramblers, baggers en andere quasi onberijdbare kunstwerkjes.

The man himself.

Zodus rest er nog één vraag: Roland, wanneer gaan we Francorchamps eens onveilig maken? Jij regelt de verzekering? Top!

Altijd als eerste op de hoogte zijn van het laatste motornieuws?
Download de MaxxMoto App, voor iPhone of Androïd.

About The Author

Zaakvoerder en hoofdredacteur van MaxxMoto.

Related Posts