De Duitse veringfabrikant Bilstein gaat zich voortaan nog uitgebreider toeleggen op motorvering. Een opmerkelijke move voor een bedrijf dat ondertussen al bijna 100 jaar actief is in de autobranche en tot nog toe enkel offroad motorvering in het gamma had.

Bilstein is een bekende naam in de autosector en maakt al jaren indruk met hoogwaardige aftermarket vering en race-onderdelen voor vierwielers van alle aard. Off-road, circuit, toerwagens, race-trucks, …voor ieder is er wat wils en ook voor crossmotoren en enduro’s had Bilstein al langer producten in het gamma.

Na vijf jaar ontwikkeling op allerhande straat- en racemotoren, komen de Duitsers nu als eerste met een aftermarket veringset voor de BMW S1000RR (2009-2020). Op z’n minst een gewaagde keuze als je weet wat er al allemaal beschikbaar is voor deze populaire racemachine.

Bilstein heeft een voorvork en monoshock in de aanbieding en het zou ons niet verbazen als we binnenkort ook Bilstein’s in de BMW optiecataloog tegenkomen. Zoals je op de afbeelding kan zien, werkt de nieuwe Duitse vork met een enkelzijdige demping (met gascompartiment). Bovenop zien we stelknoppen die je ook met handschoenen aan kan bedienen.

De monoshock achtervering valt op omdat ze geen extern reservoir heeft en hierdoor bijna een kilo minder weegt dan andere veren. Compressie en demping zijn wederom in te stellen met twee gekleurde stelknoppen aan het veeruiteinde.

Om de kwaliteit van deze veringset te bewijzen, wordt er ook een S 1000 RR ingezet bij de British Superbikes (wanneer deze ooit van start gaan na de coronacrisis) en het wordt interessant om te zien hoe de Duitsers zullen opboksen tegen de andere merken. Dan hebben we het vooral over het verzamelen en delen van data die vandaag de dag immers even belangrijk is als de kwaliteit van de veercomponenten zelf.


Altijd als eerste op de hoogte zijn van het laatste motornieuws?
Download de MaxxMoto App, voor 
iPhone of Androïd.

About The Author

Zaakvoerder en hoofdredacteur van MaxxMoto.

Related Posts