De markt van de tweewielers tekent een sterk eerste kwartaal op, zo leren we uit de cijfers van Febiac. In de eerste drie maanden van dit jaar zijn er 10,5% meer nieuwe motoren en scooters ingeschreven vergeleken met dezelfde periode in 2015. Nakedbikes en trails doen het goed, en een kwart van alle Belgische inschrijvingen bestaat uit scooters. Niet enkel in België, maar in heel Europa zien we een marktgroei van rond de 10%. Hieronder vindt u de kwartaalcijfers en de populairste modellen.

Marktleider

Honda is in ons land met een aandeel van 16,2% van de nieuwe inschrijvingen in de eerste drie maanden marktleider voor BMW (aandeel 13,7%), Yamaha (10,4%), Piaggio (7,6%, voornamelijk Vespa) en Kawasaki (7,5%). Opvallende groeiers in de top tien zijn Kawasaki (+36,3%), Suzuki (+18,6%) en Ducati (+34%). Voor KTM en SYM tekende men een achteruitgang op.

Zwaar

Reisenduro’s zijn veeleer zware motoren, 1000 cc of meer. Dat is ook de categorie waarin de meeste inschrijvingen gedaan zijn (26,2% van het totaal). Belgen houden afgaande op de cijfers van uitersten: ze kiezen ofwel zware motoren (van 750 cc) ofwel lichte motoren en scooters (tot 125 cc).

 

Cijfers januari – maart 2016

Top tien nieuwe inschrijvingen motoren, scooters, trikes, quads
Merk 2015 aandeel 2016 aandeel evolutie
1 Honda 940 15,6% 1.078 16,2% 14,7%
2 BMW 786 13% 917 13,7% 16,7%
3 Yamaha 626 10,4% 693 10,4% 10,7%
4 Piaggio 440 7,3% 508 7,6% 15,5%
5 Kawasaki 366 6,1% 499 7,5% 36,3%
6 Harley-Davidson 358 5,9% 384 5,8% 7,3%
7 KTM 390 6,5% 349 5,2% -10,5%
8 SYM 352 5,8% 271 4,1% -23%
9 Suzuki 226 3,7% 268 4% 18,6%
10 Ducati 188 3,1% 252 3,8% 34%
           
Totale markt 6.042   6.676   10,5%

 

Verdeling naar segmenten
Segment Aantal Aandeel in %
Scooter max 125 1.058 15,8%
Scooter min 126 659 9,9%
Motor max 125 560 8,4%
Basic/roadster 1.285 19,2%
Custom 375 5,6%
Supersport 197 3%
Sport-touring 124 1,6%
Touring 416 6,2%
Trail 1.244 18,6%
Enduro 286 4,3%
Trial 22 0,3%
Trike 104 1,6%
Quad 274 4,1%
Quggy 2
Andere 63 0,9%

 

Top tien modellen
  Merk en model 2015 % 2016 % evolutie
1 BMW R1200GS 169 3% 200 3,2% 18,3%
2 BMW R1200 GS Adventure 118 2,1% 155 2,1% 31,4%
3 Honda Africa Twin   155 2,1%  
4 Vespa GTS 250 12 0,2% 143 2,3% 1.091,7%
5 BMW R1200 RT 176 3,2% 140 2,2% – 20,5%
6 SYM GTS 125 i 84 1,5% 123 2% 46,4%
7 Yamaha MT-07 81 1,5% 98 1,6% 21%
8 Honda PCX 125 117 2,1% 97 1,6% – 17,1%
9 BMW S1000 XR   94 1,5%  
10 Yamaha MT-09 98 1,8% 94 1,5% – 4,1%

 

Verdeling naar cilinderinhoud
Cilinderinhoud 2015 % 2016 % evolutie %
<126 1.538 25,5 % 1.617 24,2% 5,1%
126-250 197 3,3 % 340 5,1% 72,6%
251-500 844 14% 852 12,8% 0,9%
501-750 950 15,7 % 993 14,9% 4,5%
751-1000 925 15,3 % 1.124 16,8% 21,5%
> 1000 1.588 26,3 % 1.750 26,2% 16,5%

 

Top tien nieuwe inschrijvingen scooters/bromfietsen 45 km/u
    2015 aandeel 2016 aandeel evolutie
1 SYM 174 9,3% 225 14,4% 29,3%
2 Peugeot 173 9,3% 222 14,2% 28,3%
3 Piaggio 174 9,3% 165 10,5% – 5,2%
4 Kymco 139 7,4% 135 8,6% – 2,9%
5 Honda 77 4,1% 75 4,8% – 2,6%
6 NECO 79 4,2% 73 4,7% – 7,6%
7 Yamaha 271 14,5% 73 4,7% – 73,1%
8 Aixam 76 4,1% 68 4,3% – 10,5%
9 MBK 53 2,8% 61 3,9% 15,1%
10 Ligier 56 3% 46 2,9% – 17,9%
             
  Totale markt 1.868   1.566   – 16,2%

 

 

Top tien nieuwe inschrijvingen scooters/bromfietsen 25 km/u
    2015 aandeel 2016 aandeel evolutie
1 SYM 219 20,3% 287 23% 31,1%
2 Peugeot 210 19,4% 217 17,4% 3,3%
3 Kymco 158 14,6% 158 12,7%  
4 NECO 64 5,9% 73 5,8% 14,1%
5 Piaggio 52 4,8% 61 4,9% 17,3%
6 Paoletti Racing 55 4,4%  
7 Turbho 79 7,3% 45 3,6% -43%
8 Honda   33 2,6%  
9 MBK   32 2,6%  
10 Razzo 49 4,5% 28 2,2% – 42,9%
             
  Totale markt 1.080   1.249   15,7%

About The Author

Zaakvoerder en hoofdredacteur van MaxxMoto.

Related Posts