Xavier Siméon zal in 2018 MotoGP rijden bij het Reale Avintia team. Hij wordt daarmee de teamgenoot van Tito Rabat en vervolledigt zo de MotoGP Grid. Het is voor de eerste keer sinds Sebastien Legrelle in 2000 dat er nog een Belg uitkwam in de koningsklasse van de Grand Prix.

We hebben er dus 17 jaar op moeten wachten, maar vanaf volgend jaar rijdt Siméon in de MotoGP. Een transfer die zowel in binnen- als buitenland niet onbesproken is omwille van twee voorname redenen. In de eerste plek heeft Siméon de laatste seizoenen geen geweldige prestaties laten zien. In 2015 maakte hij een goede seizoensstart die bekroond werd met een overwinning op de Sachsenring, al bleef het sindsdien bijster stil. Critici twijfelen dan ook aan zijn rijtalent en leggen de verwachtingen voor seizoen 2018 redelijk laag.

De man van 1 miljoen euro

De tweede reden is geld. Reale Avintia liet een tijd geleden zonder blikken of blozen weten dat hun rijders met 1 miljoen euro ( een stukje boven de 40 miljoen Belgische franken en 2,2 miljoen gulden, voor onze oudere lezers) over de brug moesten komen in ruil voor een zitje. Een gigantisch bedrag, dat meteen ook de financiële slagkracht van Zelos – het managementteam achter Siméon – aantoont. Spijtig genoeg is dat geld geen garantie voor sportieve successen, al zijn er ook redenen om te geloven dat Siméon wel zal kunnen presteren op de Avintia Ducati.

Siméon, overtuigd STK1000 winnaar in 2009 op Ducati.

De combinatie van Siméon en een dikke Ducati heeft in het verleden immers al vruchten afgeworpen. In 2009 werd onze landgenoot wereldkampioen Superstock op een 1198. Daarbij eindigde hij het hele seizoen in de top-2 en klopte hij bekende namen zoals vb. Loris Baz die hij nu opvolgt bij Avintia. Wie geen al te hoge dunk heeft van het Reale Avintia team, zou in 2018 ook wel eens verrast kunnen zijn. Momenteel rijden Loris Baz en Hector Barbera in respectieve volgorde nog met een Ducati GP16 en GP15, al worden er volgend jaar twee Ducati Desmosedici’s GP17 beschikbaar. En gezien de prestaties van Andrea Dovizioso, Jorge Lorenzo en Danilo Petrucci, hoeven we niet te zeggen dat die motor misschien wel de beste Ducati MotoGP-machine ooit is.

Schrijf Siméon dus niet zomaar af op basis van enkele mindere seizoenen in de Moto2 en een GP-team dat tot op heden nog niet kon uitblinken. Dit jaar hebben we reeds gezien dat in de MotoGP alles mogelijk is, en dus geven we ook Xavier Siméon het voordeel van de twijfel. Verder wisten hij, Freddy Tacheny van Zelos en Raul Romero van Reale Avintia er nog hetvolgende over te zeggen:

Xavier Simeon: “It’s a fantastic opportunity and I’ve been working hard to get it for many years. I’m so happy to make this dream a reality; a dream I’ve been pursuing since I was a child. Day after day, I’ve done everything I could to get here. My efforts, alongside those of Freddy Tacheny and the Zelos team, have come to fruition and I want to thank them. I won my Superstock title with Ducati and I‘m very happy to be back with the marque at Reale Avintia Racing. I want to try the bike. Once more I’d like to thank my sponsors and my fans for having believed in me and for all their support they’re giving me in this new challenge.”

Raúl Romero, CEO Esponsorama: “I’m very happy to announce the arrival of Xavi Simeon to our team. He’s a hard working rider and has won in Moto2 – a very tough category with stiff competition. After some seasons in the intermediate class, he will arrive in MotoGP very motivated and wanting to learn. I think he will make a very good pairing with Tito Rabat who, in his third year in the premier calss, will be the point of reference within the team. But 2017 hasn’t yet finished and I’m sure we will be able to celebrate good results with Hector Barbera and Loris Baz, two great riders who have made the team grow in the last few years and whom I wish all the best in the future.”

Freddy Tacheny, CEO Zelos: “I founded Zelos five years ago with one ambition: uniting efforts to assure that Belgian athletes are able to reach their maxmum level within their discipline. For 17 years we have been without a Belgian rider in the MotoGP class, and that’s a long time! That’s why today I’m especially proud to be involved. Our country has the capacity to shine with the right resources. It hasn’t been easy but we can count on the support of our partners in this venture. With them, this opportunity has become a reality. I want to thank every one of them and especially Raul Romero, CEO of Reale Avintia Racing. I’m thrilled with this two year agreement. Xavier counts on all of our confidence in being able to take on this awesome challenge. He’s the starting point for the path we have created in Belgium.”

Altijd als eerste op de hoogte zijn van het laatste motornieuws?
Download de MaxxMoto App, voor iPhone of Androïd.

About The Author

Zaakvoerder en hoofdredacteur van MaxxMoto.

Related Posts