Kroegentocht!

Smaken verschillen en gelukkig maar. Ga naar eender welke custom show of cafe racer evenement en je zal zien dat je nog maar moeilijk een lijn kan trekken tussen alle motoren die er de laatste jaren gebouwd werden. Nakedbikes, scramblers, choppers, cafe racers,…de grenzen van ieder genre worden steeds afgetast om te komen tot unieke brouwseltjes waarvan het ene al beter rijdt dan het andere. Zo ook deze Z900RS Cafe die een cafe racer wil zijn, zonder de voordelen van een gewone nakedbike af te geven.

Tekst: Arno Jaspers
Foto’s: Target Press

Dat de gewone Z900RS een topding is, hoef ik jullie niet meer te vertellen. In de eerste test en videotest leerde ik dat alle basiselementen goed zaten en bovendien was ik ook wel fan van de looks. Klassiek met een vleugje modern en bovenal uiterst goede rijkwaliteiten. Wat kan je nog meer verwachten van een neo-retro? Voor de Cafe uitvoering was ik iets minder overtuigd van de looks, en dan met name omdat een gekuipte cafe racer naar mijn mening standaard ook over lage clip-ons moet beschikken. Nu heeft dat uiteraard ook zijn gevolgen voor het rijcomfort ( lees: je rug en polsen gaan eraan bij lange ritten) en dat risico wilden ze bij Kawasaki niet nemen.

“Zoals verwacht heeft de Z900RS Cafe alle pluspunten van zijn naakte broertje behouden en er nog wat extra aan toegevoegd.”

De Z1000R van Eddie Lawson (en zijn helm) vormde inspiratie voor deze Cafe.

Café de Groenen Hoek (bij Eddie)

Struikel je dus niet over de styling, of ben je net enorme fan van het oldschool Eddie Lawson kleurtje, dan is er heel goed nieuws. Want zoals te verwachten heeft de Z900RS Cafe alle pluspunten van zijn naakte broertje behouden en er nog wat extra aan toegevoegd. Zo ruilde Kawasaki het standaard zadel in voor een iets feller uitgesneden exemplaar dat niet enkel in het stijlplaatje past, maar je bovendien ook meer steun geeft. Zowel achteraan je zitvlak als je volgas plat op de tank ligt, als vooraan, wanneer je tijdens het remmen de tank tussen je knieën klemt. Het andere voordehandliggende verschil met de nakedbike is dat de Cafe over een kuipje beschikt dat je bovenlichaam grotendeels moet beschermen tegen de elementen. Om deze handige extraatjes (en nog enkele andere motoren) uit te testen, vlogen we richting Aragon.

Café de Oase

Eerder kon je reeds lezen hoe we in Aragon de nieuwe Kawasaki Ninja 400 aan de tand voelden op een kartbaantje, al werd er uiteraard ook op de openbare weg gereden. Wie de kaart van Spanje bekijkt, ziet dat er ten zuidoosten van Zaragoza, voor het Parc Natural dels Ports een uitgestrekt stuk woestenij ligt, met daar middenin het Motorland Aragon. Deze motoroase verandert 1x per jaar voor de MotoGP in een middelgrote stad, al ligt het er de rest van de tijd redelijk verlaten bij. Zonde, want naast het circuit vinden we er kilometerslange slingerwegen waarop motorrijders zich oeverloos kunnen uitleven. Perfect voor een kroegentocht met de nieuwe gifgroene cafe racer.

Café Modern

Wie eerder de test van de Z900RS las, mag zich aan een stukje herhaling verwachten, want de Z900RS Cafe is er op het stuur, zadel en kuipje na erg fel aan verwant. In het vooronder vinden we dus nog steeds de heerlijk koppelrijke viercilinder die ons bocht na bocht lanceert, enkel om getemd te worden door de krachtige radiale vierzuigers in het voorwiel. Toch net iets anders dan op de meeste gerestaureerde seventies Z900’s… Daarbij komt nog dat de eerder soepele vering alle hobbels, putten en verkeersdrempels moeiteloos absorbeert, terwijl ik geen slecht woord kan zeggen over de bochtenstabiliteit. De Z900RS Cafe biedt echt alle kwaliteiten van een moderne nakedbike in een vintage jasje.

Café het Giftig Gashendeltje

Laat je evenwel niet verassen door de power van de retro, want net zoals op de gewone 900RS is de gasrespons (zeker in eerste en tweede versnelling) erg direct. Kom je een krappe draaier uit, dan kan een weinig ervaren piloot zich wel eens mispakken aan het koppel dat nogal brutaal vrijkomt. Gelukkig is er dus het eenvoudige elektronicapakket met drietraps instelbare tractiecontrole – die ook uitschakelbaar is, hallo wheelies! – dat eventuele misvattingen van de berijder kan rechtzetten.

De Afrekening

Zoals verwacht is de Z900RS Cafe niets meer of minder dan een Z900RS met een kuipje erop. Je bovenlichaam zit dus wat meer uit de wind en als het echt hard gaat kan je je er helemaal achter verstoppen. Daarbij komt nog dat het stuur minimaal lager hangt, al blijft de zithouding erg rechtop en comfortabel. Het dieper uitgesneden zadel is een aangename verrassing omwille van de extra steun, al blijft het in essentie dezelfde oerdegelijke retrobike. En daar is weinig mis mee.

Verschillen
De Z900RS Cafe kreeg een aparte kleur, dieper uitgesneden zadel, kuipruitje, een anders afgewerkte uitlaatdemper en een iets lager hangend stuurtje dan de gewone Z900RS. Verder zijn de motoren identiek.

 

 

 

Kleuren en accessoires

De Z900RS is enkel beschikbaar in het vintage lime green, een hint naar de oude Kawasaki Z1000 van superbike legende Eddie Lawson. Een chrome grabrail, middenbok, zijgrepen, tankpad, en verwarmde handvatten zijn enkele van de beschikbare accessoires, al zou ik zeker het retro-kawasaki logootje bestellen. Dit detail geeft de motor een klassiekere uitstraling.

 

 

Prijzen

De prijzen voor de gewone Kawasaki Z900RS beginnen bij 11.599 euro (BE) 12.999 euro (NL) voor de metallic zwarte uitvoering. In het khaki-groen wordt dat 11.799 euro (BE) en 13.199 (NL), en voor de Candy-bruine versie tel je er nog eens 100 euro bij. De Café edition komt op 12.099 euro (BE), 13.499 euro (NL).

Technische fiche
Kawasaki Z900RS

Motor: 948cc, 4 kl./cil., vloeistofgekoelde 4-in-lijn
Max. vermogen: 
111 pk/8.500 o.p.m.
Max. koppel:
 98,5 Nm/6.500 o.p.m.
Transmissie:
 zesbak, ketting
Frame:
 Stalen buizenframe
Voorvering:
 41 mm conventionele voorvork, regelbare veervoorspanning en uitgaande demping, veerweg 120 mm
Achtervering: 
monoshock, regelbare veervoorspanning en uitgaande demping, veerweg 140 mm
Voorrem:
 300 mm semi zwevende schijven met radiale 4zuigerremklauwen
Achterrem:
 250 mm schijf met 1zuigerremklauw
Banden voor/achter: 
120/70-17 / 180/55-17 
Rijklaargewicht:
 216 kg
Zithoogte:
 820 mm
Tankinhoud:
 17 l.
Kleuren:
 Vintage Lime Green
Prijs België:
 vanaf € 12.099,00
Prijs Nederland: 
vanaf € 13.499,00

Altijd als eerste op de hoogte zijn van het laatste motornieuws?
Download de MaxxMoto App, voor iPhone of Androïd.

MaxxTest: Kawasaki Z900RS Cafe
De Z900RS Cafe is een Kawasaki special voor de liefhebbers van kuipjes en vintage lime green.
maxxFactor91%
rijplezier81%
gebruiksgemak85%
prijsfactor80%
wheeliemachine76%
bochtmeister73%
Pluspunten
  • Heerlijk motorblok
  • Performant rijwielgedeelte
  • Goed Elektronicapakket
Minpunten
  • "Love it or hate it" - styling
  • On/off gasrespons
  • Meerprijs t.o.v. de gewone Z900RS
81%maxxScore

About The Author

Zaakvoerder en hoofdredacteur van MaxxMoto.

Related Posts