Er zijn aanhoudende geruchten uit Japan dat Yamaha zou werken aan een gekuipte MT-07. Het zou gaan om een ‘lightweight’ racer ter vervanging van Yamaha’s YZF-R6.

ByeBye, YZF-R6

Het was maar een kwestie van tijd vooraleer de Europese emissienormen hoogtoerige motoren zouden nekken. Zeker bij oudere motorblokken, zoals dat van de R6 is er teveel uitstoot bij hoge toeren en dus moeten de fabrikanten op zoek naar oplossingen. Enerzijds kan je je motoren beginnen aan te passen (denk aan BMW’s shiftcam), anderzijds kan je voor een ander concept gaan.

Lightweight

Aprilia toonde met de RS660 al aan dat er potentieel is voor een nieuwe lightweight categorie – lees: lichte tweecilinders – en nu lijkt het erop dat Yamaha diezelfde weg wil volgen.

Zoveel werk zou Yamaha er trouwens niet aan hebben, want in de Verenigde Staten bouwt Andy Palmer van APcycles al MT-07 racers sinds 2015. In Californië is er zelfs een aparte lightweight klasse die reeds goed gevuld is met ‘FZ07R’s (in de States kreeg de MT-07 een andere modelnaam, FZ-07).

Wat is er juist anders aan die racers? Wel, ironisch genoeg worden de veercomponenten overgenomen van een…YZF-R6. Uiteraard wordt ook het motorblok opgepept tot om en bij de 100pk en geen racer is compleet zonder aerodynamische kuip. De grootste aanpassing die op maat gemaakt wordt door AP is het T-stuk en de kroonplaat om zo’n R6-vork te doen passen, maar dat mag toch geen probleem zijn. Toch, Yamaha?

Altijd als eerste op de hoogte zijn van het laatste motornieuws?
Download de MaxxMoto App, voor iPhone of Androïd
.

About The Author

Zaakvoerder en hoofdredacteur van MaxxMoto.

Related Posts