Heel opvallend gerucht uit de MotoGP paddock. Jorge Lorenzo en Ducati zouden terug aan de onderhandelingstafel zitten met als inzet een zitje op een Pramac Ducati.

Met maar 2 rijders in de paddock die nog geen contract voor 2020 op zak hebben, zijnde Jack Miller en Takaaki Nakagami, waarbij het enkel nog om punten en komma’s zou gaan, zou je denken dat de zitjes voor het seizoen 2020 zo goed als vast liggen. Ware het niet dat het management van Jorge Lorenzo vorig weekend in Brno gespot werd in gesprek met een afvaardiging van Ducati. Een meeting die ook niet ontkend werd door Ducati. Wat uiteraard meteen een hele geruchtenstroom in gang zette.

Bij Jack Miller vielen wel een paar puzzelstukjes op hun plek en hij had meteen een mogelijke verklaring waarom dat papierwerk zo lang op zich laat wachten. Op de persconferentie gisteren voor de wedstrijd in Oostenrijk dit weekend kreeg hij een spervuur aan vragen over zich heen. Miller zelf bleef er ijzig kalm bij.

“Ik dacht dat we alleen nog op papierwerk zaten te wachten, maar dat is duidelijk niet het geval. Er is misschien wel meer gaande waar ik niets van afweet. Ik heb meerdere ontmoetingen gehad met Pramac en ze staan erop dat ze me houden. Gestrest ben ik zeker niet. Ik heb het gevoel dat als ik blijf rijden op het niveau dat ik nu haal, ik hier volgend jaar ook weer gewoon zit. We zien wel.”

Als Lorenzo al een zitje zou krijgen bij Pramac, wat zijn dan de opties voor Miller? Dan gaat de geruchtenmolen nog wat harder draaien vermoedelijk. Naar de WorldSBK? Die kans lijkt heel erg klein, hoewel de plek van Bautista bij het Aruba.it Ducati team op dit moment ook wat op de helling staat en er geruchten gaan dat de Italiaan naar Honda overstapt.

Wat zijn de mogelijke opties binnen de MotoGP? De meeste zitjes zijn verdeeld, maar het zou alsnog de aanzet kunnen zijn tot een geheel nieuwe stoelendans. De simpele optie is dat Miller de plek van Lorenzo inneemt bij Honda. Miller deed het niet goed op de Honda in 2017, maar de Australiër heeft sindsdien veel vooruitgang geboekt als rijder. De huidige Honda is nu ook een aanzienlijk gemakkelijkere motor om te rijden dan de 2016-spec die Miller in 2017 had.

Er is echter nog een intrigerende optie. De strijd die Johann Zarco voert met de KTM doet de geruchten groeien dat ook daar een breuk op handen is. Zarco lijkt net zomin in staat om de KTM RC16 te temmen als Jorge Lorenzo dat is met de Honda RC213V. Als Zarco zou besluiten om KTM te verlaten, zou dat een vacature openen voor een rijder met sterke Red Bull-banden. Jack Miller is die Red Bull-rijder met een lange geschiedenis en zou misschien wel een ‘perfect fit’ zijn in het KTM-fabrieksteam.

Maar dat zijn voorlopig natuurlijk allemaal wilde speculaties.

Je moet het Lorenzo wel aangeven, ondanks het feit dat hij geblesseerd aan de kant staat, blijft hij het wel presteren om hét gespreksonderwerp in de paddock te blijven en de geruchtenmolen draaiende te houden. Tijdens de zomerstop gingen er wat geruchten dat hij volgend jaar zou stoppen, en nu is hij ‘the talk of the town’ door een mogelijke terugkeer naar Ducati. Wordt ongetwijfeld vervolgd!

Altijd als eerste op de hoogte zijn van het laatste motornieuws?
Download de MaxxMoto App, voor iPhone of Androïd.

About The Author

Related Posts