Harley-Davidson’s LiveWire heeft alles mee om de flop van 2019 te worden. Na een jarenlange aanloop tot een productiemodel kan de elektrische Harley voorlopig weinig verwachtingen inlossen en om het nog erger te maken is nu ook de productie tijdelijk stopgezet.

Volgens persagentschap Reuters loopt de verkoop van H-D’s LiveWire totnogtoe dramatisch. Kort samengevat gaat het hier om een “product met een super-premium prijskaartje, gericht op een nog onbestaande doelgroep“. De eerste rijtesten waren nochtans niet slecht…maar vooral bij de merkadepten kon dit elektrische voertuig op weinig bijval rekenen.

Het Amerikaanse merk liet reeds weten dat het tegen 2022 goedkopere elektrische voertuigen op de markt wil brengen die meer gericht zijn op woon-werkrijders en jonge bestuurders, al betwijfelen we of deze ‘Tesla-tactiek’ haalbaar is voor de jongens uit Milwaukee.

H-D verkocht vorig jaar 132.000 motoren, wat er zo’n 40.000 minder zijn dan in 2014. Op vijf jaar tijd daalde de aandelenwaarde met 42%. (Bron: Reuters)

Zoals Reuters ook terecht opmerkt, heeft H-D geen progressieve, hoogtechnologische reputatie en kan het dus ook niet echt rekenen op early adopters. Integendeel, die doelgroep wordt op z’n wenken bedient door pakweg Energica of recenter nog de Zero SR/F die sterkere prestaties neerzet voor een gevoelig goedkopere prijs.

Productie onderbroken

Het nieuws dat ons deze nacht bereikte i.v.m. de productie-onderbreking van de LiveWire lijkt dus het zoveelste slechte nieuws op rij voor het merk. Harley spreekt over een probleem met het laden dat pas opgemerkt werd in de allerlaatste testfase en onderbreekt momenteel dus ook de uitlevering van hun elektrische voertuigen.

Voorlopig wordt er geen officiële terugroepactie uitgevoerd – vermoedelijk omwille van het zeer beperkte aantal uitgeleverde LiveWires – en over een heropstart van de productie of uitlevering werd nog niets gecommuniceerd. Voor de liefhebbers van de elektrische H-D is het dus maar hopen dat ze…de stekker er niet uit trekken. (Ba dum tss)

Altijd als eerste op de hoogte zijn van het laatste motornieuws?
Download de MaxxMoto App, voor iPhone of Androïd.

About The Author

Zaakvoerder en hoofdredacteur van MaxxMoto.

Related Posts