Motorrijders komen zelden in het nieuws zonder dat ze bij een ongeval betrokken zijn. M’n vreugde was dan ook groot toen VRT NWS de mobiliteitsvoordelen van onze geliefde tweewieler opsomde. De reden hiervoor was dat volgens hun reporters het aantal uitgedeelde motorrijbewijzen serieus in de lift zit. Maar is dat wel écht zo?

“Met een beetje gezond verstand doorprik je deze fabel meteen.”

Vooraleer ik het harde cijfermateriaal presenteer, is een woordje uitleg aan de orde. Het motorrijbewijs heeft de afgelopen 20 jaar een aantal flinke veranderingen doorgemaakt en dan spreken we nog niet over het feit dat je het rijbewijs A ooit gratis en voor niks kon afhalen op het gemeentehuis. Die oude koeien zal ik niet uit de sloot halen – het is voor de verkeersveiligheid imo een goede zaak dat je tegenwoordig redelijk wat lesuren moet volgen.

Aantal uitgedeelde rijbewijzen A in 2008: 8.648
Aantal uitgedeelde rijbewijzen A in 2018: 7.906

Toch blijft het rijbewijs (en bijhorend kostenplaatje) de voornaamste drempel bij het starten met motorrijden, naast de opstartkost van beschermende kledij en uiteraard een motorfiets. Tel daarbij dat motorrijden ook niet het meest positieve imago heeft – met dank aan o.a. diezelfde algemene media, Ben Weyts, het VIAS en ga zo maar door.

De enige reden van een explosieve groei aan motorrijders, volgens sommigen tot 70% extra rijbewijzen (!), zou dan ook terug te brengen zijn tot de mobiliteitsproblematiek. Maar er is meer, want wie niets van de rijbewijswetgeving kent, is al snel de weg kwijt tussen een oud rijbewijs A of A- en een rijbewijs A1, A2 of A. Over de leeftijden waarop je deze kan/kon halen zal ik zwijgen.

“Sorry om de goednieuws-party te poopen.”

Met een beetje gezond verstand doorprik je deze fabel meteen en wat opzoekwerk bracht me bij een bericht van 14 mei van sectororganisatie FEBIAC waarin gesproken werd van een ‘Lichte stijging van het aantal nieuwe motorrijders’. U hoort meteen de andere toon t.o.v. het bericht van de VRT.

Ook toen reageerde ik redelijk sceptisch en bij het opvragen van het cijfermateriaal bleek dat zelfs die lichte stijging met een serieuze korrel zout te nemen was. Voor mij reden genoeg om het naar de vuilbak door te verwijzen…vermoedelijk dezelfde vuilbak waarin de VRT twee maand na datum op zoek ging naar komkommertijd-nieuws.

Sorry om de goednieuws-party te poopen, maar trek je conclusies vooral zelf uit onderstaand cijfermateriaal van Febiac zoals opgevraagd medio mei. Ter verduidelijking: in 2008 spraken we nog over een ‘kleine’ en ‘volwaardige’ A met daarnaast het 125cc rijbewijs dat je gratis bij het autorijbewijs kreeg. Later werd dit gesplitst in het huidige systeem van A1, A2 en A.

(Klik om te vergroten) Cijfermateriaal over het aantal uitgedeelde rijbewijzen sinds 2000.

Als ik een conclusie mag trekken, dan is het verhaal dus een stuk minder rooskleurig. Noem me een pessimist, maar ondanks een explosief groeiend mobiliteitsprobleem en enkele jaren hoogconjunctuur gaat onze sector niet de rooskleurige toekomst tegemoet die in het algemene nieuws werd afgeschilderd. De motorfiets/scooter staat amper in de belangstelling als mobiliteitsalternatief en wordt maar wat graag op de korrel genomen met het argument ‘verkeersveiligheid’, terwijl de Fietsersbond er in tussentijd wel perfect in slaagde om de (levensgevaarlijke!) 50cc bromfiets van het fietspad te verjagen en de (milieubewuste!?!) speedpedelec te omarmen.

This image has an empty alt attribute; its file name is banner_suzuki.jpg

Altijd als eerste op de hoogte zijn van het laatste motornieuws?
Download de MaxxMoto App, voor iPhone of Androïd.

About The Author

Zaakvoerder en hoofdredacteur van MaxxMoto.

Related Posts