Pierobon is een Italiaanse framebouwer die bekend werd door het bouwen van aftermarket frames voor Ducati’s. Op de EICMA pakten de jongens uit met de X85R, oftewel een kit om van iedere Duc met een superquadro motorblok een echte racemachine te maken.

Laten we beginnen met te zeggen dat we geen idee hebben van het kostenkaartje en dat we dat voorlopig ook zo willen houden. Pierobon fabriceert tenslotte top-of-the-line raceproducten die ontwikkeld zijn in samenwerking met Ducati’s MotoGP ingenieurs en dan kijk je niet op een paar euro.

De Pierobon X85R, misschien wel de coolste superquadro Ducati die er bestaat.

In het geval van de X85R begint dat met een chromoly trellisframe voor de Panigale 899/959/1199/1299 dat de motor gebruikt als dragend onderdeel, maar dat het ook toelaat om de balhoofdhoek te veranderen. Het frame is lichter dan het origineel, al kregen we van Pierobon nog geen officiële cijfers. Wat we wel weten is dat de bijhorende dubbelzijdige achterbrug maar liefst 10 procent lichter is (en tegelijkertijd stijver) dan het origineel. Uiteraard is er ook een enkelzijdige achterbrug. Die werd 5cm verlengd om de motor stabieler te maken.

Het frame, hier in combinatie met de speciale Pierobon benzinetank.

De naam X85R is overigens een verwijzing naar Riccardo Pierobon’s 85ste verjaardag.

Een dubbelzijdige achterbrug op een Ducati? Pierobon mag dat.

De enkelzijdige achterbrug werd 5cm verlengd om de motor stabieler te maken.

Opvallend genoeg is het frame compatibel met alle OEM onderdelen, al zullen de diehards ongetwijfeld ook opteren voor de benzinetank die dienst doet als dragend framedeel en goed is voor 2l benzine meer dan origineel. En om het geheel af te maken is er nog een subframe dat slechts 700 gram weegt. We kunnen alleen maar veronderstellen dat dit gemaakt is uit unobtanium.

 

En dan hebben we het nog niet gehad over de winglets! Yep, de kuipvleugels die twee jaar geleden hun intrede maakten bij Ducati’s MotoGP team zijn voortaan ook beschikbaar als aftermarket element om jouw circuitmotor te pimpen. Uiteraard in het carbon, because Ducati. Wie denkt dat het gaat om pure show is trouwens aan het verkeerde eind: bij 150km/u ontwikkelden de winglets 6kg druk op de voorkant van de motor en bij 250km/u werd dat zelf 17 kg. Pierobon omschrijft de vleugeltjes als een extra element om wheelies tegen te gaan en beter te stoppen bij het initiële aanremmen.

De motor zoals hij stond te pronken op de EICMA.

 
…nu nog iemand vinden om dit uit te testen. Leo?

Altijd als eerste op de hoogte zijn van het laatste motornieuws?
Download de MaxxMoto App, voor iPhone of Androïd.

About The Author

Zaakvoerder en hoofdredacteur van MaxxMoto.

Related Posts

Leave a Reply

Your email address will not be published.