Luca De Vleeschauwer maakte een gastoptreden tijdens de laatste manche van de Belgian Twin Trophy op de Nürburgring. Vlak voor de Eifel getroffen werd door zware overstromingen, streden ruim honderd rijders voor glorie in verschillende klassementen van tweecilindermotoren. De organisatoren hadden een speciale trofee te veil voor de ‘Twin of the Ring’, oftewel de een trofee voor de snelste rijder die De Vleeschauwer met enige voorsprong won.

Tekst en foto’s: Jan Vermeer

Het BTT hoeft weinig introductie: het is één van de budgetvriendelijkste raceklassen waarbij organisatoren Herman Verboven en Jacques Borremans in Duitsland nog eens samen werken met de collega’s uit de German Twin Trophy en de Twin cup uit het IDM (Internationalen Deutschen Motorradmeisterschaft).

Sinds Aprilia de RS660 presenteerde is het dealership Delta Motorcycles van Sander Claessen – ook geen onbekende in het circuitwereldje – sterk vertegenwoordigd met o.a. Sander zelf en Denny Lannoo. Maar op de Nürburgring waren alle ogen gericht op wildcard De Vleeschauwer, die normaal gezien in de zeer competitieve Supersport 300 klasse van het IDM rijdt.


Luca: “Sander belde me op en vroeg of ik zin had in een deelname op één van zijn geprepareerde Aprilia’s. Dat zag ik wel zitten. Vorig jaar reed ik in Zolder tijdens de Benelux Trophy ook al een keer mee bij de SSP600 en won beide races in de SSP600 klasse. Het zal sowieso bij dat ene optreden blijven want de twee resterende wedstrijden zijn op stratencircuits, Chimay en Hengelo, en dat is een absolute ‘njet’. Ik zou zelfs van mijn ouders gewoon niet mogen.”

“Hoe zie je, je toekomst?”

Luca: “Dit jaar wil ik zo hoog mogelijk eindigen in de SSP300 met het Duitse Kawa Team Füsport. Ik wil alles wel in de nabije toekomst de kans geven, om een professionele motorsportcarrière op te bouwen, liefst vanaf volgend jaar al in de SSP600. Die past het best bij mijn rijstijl en fysiek. Ik weet dat het niet makkelijk zal worden in het noorden van Europa en dat ik misschien andere oorden, -lees zuidelijke-, zal moeten opzoeken.”

“Hoe was de aanpassing aan de tweecilinder?”

Luca: “Het voelt wat aan als een lichtere SSP600, die niet op al zijn cilinders draait. Zeer wendbaar, maar met minder pk’s natuurlijk. Net als bij de SSP300 is het aansnijden en uitkomen van de bochten belangrijk, zeg maar, de snelheid die je meeneemt in het bochtenwerk. De grootste aanpassing waren nog de elektronica instellingen…. Maar na enkele trainingsritten ging het steeds beter en beter.”

Rest enkel nog de vraag waar Luca de gigantische trofee een plekje zal geven…

About The Author

Zaakvoerder en hoofdredacteur van MaxxMoto.

Related Posts