KTM bouwt eindelijk de racemotor waar we al om smeken sinds de ondergang van de RC8: aanschouw de RC 8C. Het is een paralleltwin racer op basis van de Duke 890R, maar dan met de hand in elkaar gezet met een compleet andere motormapping, tal van special parts en…track only in gelimiteerde oplage van 100 stuks. Enkel voor de happy few dus, en da’s zonde.

GRP carbon quick release kuipwerk, valbescherming, race dashboard met geïntegreerde datalogger, nieuwe airbox met TwinAir filter, en uiteraard een lekker Akra-uitlaatpijpje maken deze RC 8C tot een ultiem tracktool voor liefhebbers van vrij rijden en da’s dan nog buiten de 890cc paralleltwin gerekend die hier goed is voor 121pk en 101Nm koppel. Niet slecht voor een brommer die 140 kilo weegt. Eén klein detail: het prijskaartje zou nipt ten Noorden van de 30K liggen…alsjeblieft, dankjewel.

Kom op KTM, waar blijft die iets zwaardere en betaalbaardere productieracer? – liefst mét papiertjes voor circuit én op de weg…

PERSBERICHT/

EXTREME HYPERFOCUS – DE PUUR CIRCUITGERICHTE KTM RC 8C IS READY TO RACE!
De KTM RC 8C rolt uit de pitstraat direct naar de startpositie: dit is een circuitmotor die in beperkte oplage is gebouwd als antwoord op de eisen van onze scherp scheurende circuithelden met oranje bloed in de aderen. Volledig gericht op snelle rondetijden en ongeëvenaarde, hyperspecialistische precisie is de KTM RC 8C onmiskenbaar READY TO RACE!

De KTM RC 8C is een speciaal ontworpen, lichtgewicht raceprototype, waarvoor de bekende LC8c-motor uit de KTM 890 DUKE R is geplaatst in een speciaal circuitgericht chassis dat barst van de hoogwaardige raceonderdelen. De KTM RC 8C geeft klanten eigenlijk de kans om trots eigenaar te worden van een machine die zo dicht mogelijk bij een Factory-racemotor komt als mogelijk is – zonder het nadeel dat er een specialistisch raceteam nodig is voor het onderhoud. 
 
De KTM RC 8C is ontworpen om 100% circuitklaar te zijn en is volledig met de hand gebouwd, De machine wordt bovendien aangedreven door een koppelrijke productiemotor die onderhoud eenvoudig maakt. Het lichtgewicht GRP-plaatwerk is geïnspireerd door KTM RC16 en vervaardigd uit met Kevlar versterkte koolstofvezel. Hieronder gaat een 128 pk, 889 cm3 LC8c, DOHC parallel twin met 8 kleppen schuil, geplaatst in een op maat gemaakt 25CrMo4-stalen buizenframe en voor en achter ondersteund door speciaal gekozen WP Pro-onderdelen.  
 
Aan de voorzijde wordt een handgemaakte 43 mm WP APEX PRO 7543-voorvork met gesloten cartridge gebruikt, geproduceerd uit hoogwaardig, lichtgewicht materiaal. De schokdempers zijn ontwikkeld op basis van de ervaringen van het KTM Factory Racing-team in diverse internationale toernooien en worden gemonteerd door dezelfde afdeling die de schokdempers van de KTM RC16 bouwt en onderhoudt. Dit garandeert dat onze racegerichte rijders en professionele racers de best mogelijke prestaties krijgen. De vork heeft verder geen enkele hydraulische slagbeperking, waardoor rijders de dempingseigenschappen continu kunnen instellen.  Aan de achterzijde bevindt zich een A WP APEX PRO 7746-schokdemper met een preload-afsteller, die eenvoudig op de wensen van alle rijders kan worden ingesteld en vrijwel elke situatie aan kan door aparte instellingen voor compressie en vering bij hoge en lage snelheden. 
 
Omdat deze motor puur op het circuit is gericht, is elk detail afgestemd op het racen. De uitstraling van de KTM RC 8C laat geen ruimte voor twijfels over zijn doel, van de tank- en bodypanelen met snelkoppeling tot de lichtgewicht Dymag-wielen en Pirelli SC1-raceslicks.  
 
Onderdelen uit de racecollectie van Brembo zorgen voor maximale remprestaties, met aan de voorzijde Brembo Stylema-remklauwen en 290 mm volledig zwevende remschijven met aluminium rotors, bevestigd met titanium schroeven, en achter een Brembo-remklauw met twee zuigers en een 230 mm volledig zwevende remschijf die direct op de naaf is geplaatst.  
 
Ook is de KTM RC 8C uitgerust met een radiale Brembo 19RCS CORSA CORTA-hoofdcilinder met tal van innovaties, waarvan vele direct zijn overgenomen van de hoofdcilinders die worden gebruikt in de MotoGP™. Het belangrijkste kenmerk is dat rijders zelf hun aangrijppunt precies kunnen instellen waar ze dat willen hebben, met behulp van een eenvoudig bereikbare selector op de bovenkant van de hoofdcilinder zelf.  Om te zorgen dat gegevens worden verzameld en samengevoegd, maakt de KTM RC 8C gebruik van het AIM MXS 1.2 RACE-dashboard en bijbehorende datalogger met een geïntegreerde GPS-functie. Alle informatie wordt weergegeven op een 5” TFT-scherm met geïntegreerde dataopname die continu wordt bijgehouden en kan worden geanalyseerd in AIM Race Studio.  
 
Overzicht:  

// Beperkt tot 100 stuks wereldwijd
// Handgebouwd en exclusief voor circuitgebruik
// 128 pk, 140 kg droog gewicht, ratio vermogen/gewicht bijna 1:1
// Speciale race-uitlaat met titanium Akrapovič-demper 
// Speciale luchtbox en raceluchtfilter 
// Op maat gemaakt 25CrMo4-stalen buizenframe 
// WP APEX PRO-schokdempers voor en achter
// Remonderdelen uit Brembo-racecollectie
// Ultralichte aluminium Dymag-wielen De exclusieve KTM RC 8C is vanaf 16:00 CEST op 22 juli beschikbaar als pre-order. Naast de KTM RC 8C zelf krijgen kopers ook de kans om deel te nemen aan een eenmalig klantenevenement met het Red Bull KTM Factory Racing-testteam. Dit exclusieve evenement is beperkt tot 25 deelnemers en biedt de unieke kans om met racers als Dani Pedrosa en Mika Kallio te rijden, die je in de loop van de volledige dag op het Circuito de Jerez ook tips zullen geven. Iedereen die kiest voor KTM RC 8C-circuitervaring, krijgt ook het KTM RC 8C-circuitpakket.  Dit pakket bestaat uit: 

// Extra set Dymag-wielen (voor en achter)   
// Extra set voor- en achterremschijven 
// Paddockstands voor voor en achter  
// Bandverwarmers 
// KTM Race-kleed  

PERSBERICHT

About The Author

Zaakvoerder en hoofdredacteur van MaxxMoto.

Related Posts