Kawasaki’s nieuwe Z1000SX is de eerste straatgerichte motorfiets met een zesassige Inertial Measurement Unit (IMU). Dat is groter nieuws dan je zou denken.

Toegegeven, we hadden eventjes tijd nodig om in te zien dat de veranderingen aan Team Green’s toersporter ingrijpender waren dan gedacht. Het smoelwerk werd aangepast, hij kreeg LED-koplampen, het zadeltje en de koffers werden aangepast en dat is dat. Of nee, eigenlijk waren we al teleurgesteld dat de SX nog steeds geen cruise-control heeft. Toch stilletjes aan een onmisbaar gadget voor iedere motor met toerambities.

schermafbeelding-2016-10-11-om-16-02-33

Maar er is dus meer, want onder de kuipen schuilt een zesassige IMU, oftewel de heilige graal onder de elektronische rijdershulpjes.

 

Wat doet zo’n IMU juist?

De IMU is een sensor die de bewegingen van de motorfiets in alle richtingen meet en die gegevens doorgeeft aan het ABS, de tractiecontrole en eventueel ook de elektronische vering of zelfs de mapping van de motor. Helemaal nieuw is dit gadget dus niet, want eerder pakten Ducati, BMW en KTM al uit met een elektronisch veersysteem en hellingshoek-ABS. Het grote verschil zit erin dat Kawasaki als eerste een IMU gebruikt in een straatmotor die net zoals bij meerdere superbikes alle systemen met elkaar in verbinding stelt.

schermafbeelding-2016-10-11-om-16-03-26
Wat betekent dit voor het rijkarakter?

Kan iedere mongool voortaan driftend door de bocht? We gokken dat de invloed van dit snufje bij normaal gebruik quasi onopmerkbaar is. Hoogstwaarschijnlijk zal je er enkel iets van zal ondervinden in panieksituaties waarbij het ABS of de tractiecontrole tot het uiterste gedreven worden. Maar laat dat uiteraard net de situaties zijn die het verschil kunnen maken tussen leven en dood. Het volledige antwoord krijgt u eind november wanneer we de nieuwe Kawasaki Z1000SX aan de tand mogen voelen.

banner-janemaxxmoto-684x960

About The Author

Zaakvoerder en hoofdredacteur van MaxxMoto.

Related Posts