MaxxTest: Honda Africa Twin CRF 1100L Adventure Sports

Zandhapper én GT

Honda’s Africa Twin is ontegensprekelijk de belangrijkste Honda van het afgelopen decennium. Niet alleen blies Big Red nieuw leven in een traditioneel concept, het merk deed het vooral op een manier die Honda-fans deed juichen. Eindelijk nog eens een motor met karakter die zich op geslaagde manier afzette van de norm in het segment: Fuck de veel te zware GS, Honda bouwt opnieuw een échte Dakar-bak!

Tekst: Arno Jaspers
Foto’s: Felix Romero

Toch zakte de moed me even in de schoenen toen ik het persbericht van de 2020-update voor de Africa Twin en Africa Twin Adventure Sports voor het eerst doornam. Honda voegt namelijk wel CC’s en power toen aan hun succesformule, maar verder lijkt de Adventure Sports-uitvoering plots de minder extreme variant die vooral de toer-allroads op de korrel neemt met o.a. elektronische vering, een touchscreen dashboard en andere elektronische extra’s. Ruilt Honda de hete peper uit hun gamma in voor een kinderijsje? Wel, ik zocht het voor u uit tijdens een compleet uitgeregende testrit in Zuid-Spanje.

Terwijl de standaard CRF1100L een set herziene Showa’s meekreeg, pronkt de ATAS met semi-actieve elektronische vering.”

Meer technologie dan ooit

Wie denkt aan Honda’s Africa Twin Adventure Sports (ATAS), denkt vooral aan de hoogste allroad op de markt die erg in de smaak valt bij wereldreizigers. De CRF1000L ATAS hoort bij de populairste trailmotoren omwille van zijn veelzijdige karakter en goede rijkwaliteiten op het onverharde – . Het meest terugkerende puntje van kritiek is dat de Showa vering standaard een tikkeltje te zacht is. Geen onoverkomelijk kwaad om bij een specialist te laten aanpassen, al doet Honda er voortaan nog een flinke schep bovenop. Terwijl de standaard CRF1100L een set herziene Showa’s meekreeg, pronkt de ATAS met semi-actieve elektronische vering. En om het plaatje compleet te maken, stel je ze in via een touchscreen dashboard dat je toegang biedt tot alle parameters van de vering en de rijmodi. Moet ik er nog bijzeggen dat dit de meest technologisch geavanceerde Honda ooit is?

Touchscreen technologie: al jaren beschikbaar voor auto’s en GPS-toestellen, nu standaard bij Honda, volgend jaar waarschijnlijk ook bij alle andere fabrikanten op het menu.

“Het regent pijpenstelen in Marbella en dus weten we na een kilometertje al dat zowel de tractiecontrole als het bochten-ABS uitstekend functioneren.”

Rain mode

De beste windbescherming en ‘waterdichte’ kledij met 27 gelamineerde lagen zijn niet opgewassen tegen de Spaanse regen.

Na een uitgebreide perspresentatie en een korte inspectieronde is het tijd om te rijden. Het regent pijpenstelen in Marbella en dus weten we na een kilometertje al dat zowel de tractiecontrole als het bochten-ABS uitstekend functioneren. Beide systemen grijpen in Urban-mode (er is geen specifieke regenmodus, maar je kan gasrespons- of TC-parameters wel onafhankelijk instellen) heel snel in, maar wel op een subtiele manier. Op wat flikkerende waarschuwingslichtjes na, merk je als rijder weinig van de elektronische hulpmiddelen. Ook met de hulpmiddeltjes uit blijft deze ATAS een erg dociele speelkameraad. In een aangepaste full-power rijmodus is het wel opletten met een rukkerige gasrespons, al trekt het motorblok verder mooi lineair door. Daarbij word je getrakteerd op een heerlijk blaffende uitlaatsound.

Belabberd slechte Bridgestones

Vergeet de Bridgestone AX41T’s en kies meteen voor de Metzeler Street Karoo’s…

Het enige wat roet in het eten gooit is een ronduit belabberde bandenkeuze. Bridgestone voorzag een set AX41T allroad banden (met een sterke focus op asfaltrijden) die in de regen heel weinig vertrouwen bieden. Vergis je dus niet in het Bridgestone gamma: AX41: uitstekende band met offroad focus, A41: uitstekende band voor toerrijders, AX41T: Budgetband ontwikkeld om goedkoop aan fabrikanten als OEM-optie aan te bieden, niet eens particulier beschikbaar. Gelukkig lees ik op de Honda website dat de Metzeler Street Karoo ook af fabriek beschikbaar is.

Meer vermogen, minder kilo’s en vooral een rijkere uitrusting

De dikke 270° paralleltwin blijft een lekker blok, ook met wat extra cc’s en vermogen.

De CRF1000L was naar mijn mening geen slak en ook de 1100 heeft met 105Nm en 102pk overal koppel(+6%) en vermogen(+7%) op overschot. Een klein dieet zorgde bij de ATAS voor een vermogen/gewicht verbetering van 10% volgens Honda, al blijft het met 240 rijklare kilo’s uiteraard wel een flinke jongen. De grote kracht van beide Africa Twins zit hem dus vooral in het chassis dat al die kilo’s vlotjes door de duinen, dan wel over het asfalt loodst. Met de rijkelijk uitgeruste ATAS mikt Honda voortaan iets meer op dat laatste, niet in het minst door de toevoeging van Showa’s elektronisch verensysteem.

De omstandigheden waren niet ideaal, maar het rijcomfort viel goed mee.

Comfort ten top

Wie deze website trouw volgt, weet dat ik op sportmotoren geen fan ben van de meestal erg kostelijke en soms inefficiënte elektronische veren. Op toermotoren ligt dat anders, aangezien het verlies in stuurprecisie en feedback ingeruild wordt voor comfort. Oneffen asfalt, snelheidsdrempel, losse stenen,…de Showa’s filteren alles beduidend beter dan conventionele vering weg en laat ons eerlijk zijn: wie kiest voor een 21” voorwiel moet geen messcherpe bochtenprikker verwachten. Ik geniet dus vooral van de ruime, comfortabele zithouding, waarbij handvatverwarming, handkappen, en een verstelbaar hoog windscherm zorgen voor een optimale bescherming tegen de elementen – al was tegen deze aanhoudende stortbui weinig opgewassen. Wanneer ik in de namiddag op een DCT-model stap en een stukje snelweg rij met de cruise controle op, dan is het plaatje compleet.

De zadelhoogte is standaard 850 of 870mm, met optioneel nog een lager of hoger zadel. Dankzij het smallere chassis, voelt de motor sowieso iets toegankelijker aan.

Deze Africa Twin Adventure Sports verlegt zijn focus meer naar het toersegment met een heel rijkelijke uitrusting die toch wel een stevig prijskaartje moet torsen. Meerbepaald 17.499 euro voor de klassiek geschakelde versie en 18.599 euro voor de DCT-variant, waarmee de Honda allroad recht in het vaarwater van BMW’s R 1250 GS Adventure zit. De standaard Africa Twin 1100 moet het stellen zonder elektronische veren, maar is verder nog steeds erg goed uitgerust en mag de garage uit vanaf 14.199 euro voor de klassiek geschakelde variant. Reken daar misschien wel meteen iets extra bij voor een hoger windscherm aangezien de gewone AT nu een kort enduro-ruitje heeft.

De Afrekening

Hoewel ik erg onder de indruk was van het prachtige touchscreen dashboard, het superieure rijcomfort en het verslavende motorkarakter, is de CRF1100L in mijn ogen een beetje het slachtoffer van zijn voorganger. Dat was immers al een uitstekende alleskunner die je afgelopen zomer voor amper 11.999 euro op de kop kon tikken tijdens Honda’s summerdeals en die ook nog steeds voor dezelfde prijs op het Autosalon in Brussel aangeboden wordt. Daarnaast legt ook de concurrentie Honda het vuur aan de schenen. Niet in het minst Yamaha’s Ténéré die voluit voor de ‘basic’ offroad-kaart kiest, terwijl BMW’s R 1250 GS als toermotor in allroadvermomming nog steeds de verkooprecords aaneenrijgt. Toch is er geen enkele die aan de veelzijdigheid van de Honda kan tippen…

Adventure Sports meerwaarde?

Honda windt er geen doekjes om dat de Adventure Sports gericht is op lange-afstandsrijders. De tankinhoud bedraagt 24,8l, waarmee een zuinige rijder meer dan 500km kan afleggen. Het hoge windscherm de brede voorkuip met alu delen biedt veel bescherming tegen de elementen en daarbij komt nog LED-bochtverlichting, elektronische vering, tubeless banden, verwarmde handvatten en 12V-stekker en de mogelijkheid om een 128L kofferset te monteren plus nog een 4,5l tanktas.

Dashboard

Vergelijk dit dashboard gerust met een kleine iPad. Het is geen wereldprimeur, want Honda’s Goldwing had vorig jaar al een touchscreen en technisch gezien werd ook Harley’s LiveWire eerder gepresenteerd. Toch is de Africa Twin de eerste die een erg compleet pakket op de markt brengt mét Bluetooth smartphone connectiviteit, Apple CarPlay, GPS-functie en bovenal veel praktisch gebruiksgemak. Je tractiecontrole een klikje bijstellen doe je simpelweg met een welgemikte tik op het dashboard (al kan het uiteraard nog via de talrijke stuurknoppen). Ook met dikke, doorweekte winterhandschoenen. Verwacht dit volgend jaar maar op àlle topmotoren. En als het dan even kan: graag ook toegankelijk voor Android-gebruikers, want die ziet Honda even over het hoofd.

Motorblok

Dankzij een langere slag groeide de longinhoud van de AT naar 1.084cc tegenover 998cc van de vorige editie. Het hele bovenblok werd dus aangepast en ook de krukas en balansassen werden herzien. Ondanks een stevige vermogenstoename (102pk bij 7.500o.p.m.), blijft het motorkarakter typisch Africa Twin: veel koppel in lage toeren en perfect lineair.

DCT

Honda’s Dual Transmission van de derde generatie is soepeler dan ooit en brengt F1-spitstechnologie naar straatmotoren. De motor kan volledig automatisch rijden, of je kan zelf nog steeds de controle overnemen met twee triggers aan het stuur. Vergelijk dit gerust met de DSG stuurflippers die je misschien kent uit de autosector. Of je überhaupt zo’n automaat wilt op een motorfiets van een fabrikant die sublieme versnellingsbakken maakt,… dat is nog een andere discussie. 43% van alle CRF1000l’s werd met DCT verkocht.

Altijd als eerste op de hoogte zijn van het laatste motornieuws?
Download de MaxxMoto App, voor iPhone of Androïd.

De Africa Twin was reeds een kaskraker en deze 1100 Adventure Sports doet overal nog een dikke schep bovenop. Uiteraard wel tegen een meerprijs.
maxxFactor
72
rijplezier
74
gebruiksgemak
80
prijsfactor
65
wheeliemachine
81
bochtmeister
68
pluspunten
Enorm veelzijdig
Vooruitstrevende dashboardtechnologie
Rijcomfort
minpunten
Bridgestone AX41T's zijn geen aanrader
Stevig prijskaartje, en dan volgen nog de opties
21"-voorwiel op asfalt blijft een compromis
73
maxxscore