MaxxTest: CFMoto 800MT

De allroad-hype is nog lang niet ten einde. Over de snelweg richting mooie offroadtrails rijden, slapen onder de sterrenhemel en kakken in de bossen. Wat kan je je als avonturier nog meer wensen? Een motorfiets die comfortabel en lichtvoetig rijdt op asfalt en even vinnig voor de dag komt in het gravel misschien? Het segment van de middenklasse allroads is al een paar jaar dichtbevolkt en daar komt nu ook een eerste Chinese uitdager bij – eentje met Oostenrijkse trekjes…

Tekst: Arno Jaspers
Foto’s: Ulla Serra (CROM)

CFMoto is nog een relatief jonge naam op de motormarkt, al hebben ze wel jarenlange ervaring met het produceren van motoren en onderdelen in opdracht van verschillende Europese fabrikanten. Sinds enkele jaren zijn ze wereldleider bij de quads en ook hun eigen tweewielergamma breidt in sneltempo uit. Brachten ze vorig jaar de 700 CL-X uit, dan heeft die nu al een sportief én een scrambler broertje, terwijl een volgende platform klaarstaat. We testen vandaag immers de 800MT Touring en 800MT Sport. Die laatste staat op gietwielen, terwijl de eerste gouden spaakwielen meekrijgt naast een extra quickshifter, verwarmde handvatten en zadel, handkappen en een alu carterbescherming.

Mattighofen, een gezellig dorpje in Guangzhou

Verder zien we een hoop elementen die verdacht veel trekken op iets wat we al eerder zagen. Jawel, dit is in feite een KTM 790 Adventure S in vermomming, en een erg geslaagde vermomming als je het mij vraagt. Hoewel het motorblok, frame en de achterbrug quasi integraal overgenomen werden van die andere middenklasse Adventure, is de CFMoto een mooie verschijning die zeker een eigen draai geeft aan een gekend thema. Dat gebeurt onder andere door een nieuwe uitrusting te voorzien met Kayaba vering, Bosch injectie, een eigen kleuren-TFT scherm met bijhorende stuurknoppen en menustructuur en ga zo maar door. Ook aan de accessoires werd gedacht met een – wat had je verwacht op een allroad – alu visbakkenset om je boterhammetjes, tentzeiltje, slaapzak en toiletpapier in op te bergen.

Toegegeven, na een eerste inspectierondje ziet het pakket er erg overtuigend uit, en als  de Chinezen hier een KTM voor 2/3de van de prijs neerzetten, dan kunnen de Yamaha Ténéré, BMW F 850 GS en KTM Adventure hun boeltje pakken en opkrassen. Jammer genoeg is een motortest zelden zó voorspelbaar, dus trek ik m’n avonturierskloffie aan en gaan we een paar miljoen bochtjes aan elkaar rijgen in de buurt van Girona.  Maar laat me meteen de droom doorprikken, want de Chinezen werkten hard aan hun kwaliteitsniveau en daarbij hoort onvermijdelijk ook een prijs op niveau. Met een vanafprijs van €10.999 (BE) €12.499 (NL) voor de Sport en €12.599 (BE) €14.099 (NL) voor de Touring is dit géén übergoedkope motor die enkel concurreert met z’n prijskaartje. Nee, CFMoto kijkt de concurrentie recht in de ogen met een gelijkwaardig aanbod…op papier. Eens zien wat dat geeft op asfalt.

Scalpel in de bochten

Ik draai de sleutel om in het contact, het kleuren-TFT scherm licht mooi op en met een druk op de startknop begint de motor te draaien. Met een lekker ploffende sound uit de uitlaat, vertrekken we voor enkele uren rijplezier. Vanaf de eerste meters is het bochten pakken en het moet gezegd dat dit ding stuurt als een tierelier. De Maxxis MaxxVenture banden (prachtige naam toch 😉 ) bieden ongelofelijk veel grip op soms erbarmelijke landweggetjes en het is geen kunst om deze motor van z’n ene op z’n andere oor te gooien. Superlichtvoetig en toch trefzeker, dit hebben de jongens bij CFMoto en Kayaba mooi klaargespeeld.


Vertelde de PR-man ons tijdens de perspresentatie nog dat het grote verschil met de KTM de Bosch injectie was (t.o.v. Continental), dan blijkt na een kilometer of twee wel al dat de injectie geen hoogvlieger is. Rond de 5.000 toeren zit er een flinke hik in de powercurve met af en toe wat onbalans als resultaat. Erg jammer, want verder kan de 800 MT Sport waarop ik van start ga me best wel bekoren. Aan power is er absoluut geen gebrek, de versnellingsbak is trefzeker en ook de J.Juan remmen bijten lekker hard.

Compleet & comfortabel

Na een eerste fotoshoot stap ik over op de Touring die iets beter uitgerust is dan de Sport en in het frisse lenteweer komen de verwarmde elementen goed tot hun recht. Ook de handkapjes en windbescherming doen hun job, al hou ik het windscherm wel liefst in de laagste stand. Zo zit m’n bovenlichaam mooi uit de wind en heb ik geen turbulenties aan m’n helm. Het verstelmechanisme met twee schroefknoppen is iets waarover de ontwikkelaars wat langer mochten nadenken, want nu loopt het allemaal iets te stroef. Verder geen klachten over de ergonomie en het rijcomfort…of toch tenminste als de zithoogte geen probleem is. Het zadel is eerder breed, wat op zich wel lekker zit, maar het er met mijn 1m75 niet gemakkelijker op maakt om aan de grond te komen. Lange mensen: doe uw voordeel!


Naarmate de testrit vordert, gaat het tempo ook de hoogte in en daaruit blijkt dat zowel de Sport als de Touring – beide delen hetzelfde frame en vering – niet terugdeinzen voor een stukje sportief knallen. Hoe meer je het gas vol open of helemaal dicht draait, hoe minder last er is van de injectieschokjes rond 5.000 toeren. Sterker nog: het is bijna onmogelijk om dit rijwielgedeelte tot z’n limiet te rijden op de openbare weg. Een pluim voor de ontwikkelaars van dit rollende chassis met een uitstekende veringsetup, banden en remmen.

Exemplarische Errors

Jammer genoeg betrappen we de MT hier en daar ook wel op schoonheidsfoutjes zoals een weigerende quickshifter (enkel op de Adventure) en zoals eerder gezegd de soms twijfelachtige powercurve. Niemand betwijfeld dat het 790 motorblok op z’n piek 95pk of meer uitbraakt, al is de weg ernaartoe niet altijd lineair. En het vreemdste is dan nog dat er al eens wat verschil durft zijn van het ene exemplaar t.o.v. het andere. Zo waren er ook testmotoren waarop de quickshifter wel perfect werkte, en hing de ene motor een stuk soepeler aan het gas dan de andere.

De Afrekening

Waar ik vorig jaar diep onder de indruk was van de 700 CL-X die het niveau van CFMoto op gelijke voet bracht met de Jappen, denk ik dat m’n verwachtingen voor de 800MT misschien wat te hoog lagen. Da’s ongetwijfeld ook de schuld van KTM’s magistrale 790 Adventure R, die vanzelfsprekend een pak meer duiten kost. Het staat buiten kijf dat de CFMoto 800MT torenhoog scoort met z’n design en rijwielgedeelte, al hoort daar ook een prijskaartje op niveau bij. En dan is er nog het motorblok… Ik was nooit 100% fan van de KTM-versie en ook CFMoto moet hier nog even de puntjes op de i zetten wat betreft souplesse. De CFMoto 800MT is zowel in de Touring en Sport uitvoering weer een stap vooruit voor het Chinese merk waar we in de toekomst ongetwijfeld nog veel van gaan horen. Deze 800 knalt niet meteen naar de top van het segment, al blijft het enorm knap wat CFMoto hier klaarspeelt.