Er heerst een lichte paniek in de Verenigde Staten, want Harley-Davidson werd vorige week om de oren geslagen met een boete van 15 miljoen dollar. De reden hiervoor? Het merk produceert een Screaming Eagle Super Tuner, oftewel een apparaatje waarmee je de motormapping en ook de prestaties van je Harley kan aanpassen.
Die Super Tuner op zich is nochtans niets nieuws. Het ‘tunen’ van motoren is zo oud als de motorfiets zelf en sinds de intrede van elektronica in motoren bestaan er apparaten om de motormapping aan te passen. Zeker als je een andere, vrijer ademende uitlaat monteert, komt zo’n apparaatje van pas. Je ziet ze onder verschillende merknamen terug bij allerlei tweewielers, gaande van cruisers tot racers en zelfs crossers. “Nou, dan moet je maar geen marginaal luide dempers monteren,” hoor ik u denken. Nochtans is de boete voor H-D dit keer niet toe te schrijven aan de ‘Loud pipes save lives’-brigade.
Niet de loud pipes, wel de emissie
Nee, in tegenstelling tot het stadsbestuur van Durbuy en de Duitse originalauspuffanlage-polizei maakt niemand in de States een probleem van de geluidsoverlast. De boete voor H-D werd uitgeschreven door het Environmental Protection Agency in de staat Californië, waar men uitzonderlijk streng is op de uitstootnormen van verbrandingsmotoren. Nu is het geen geheim dat Harley het al langer moeilijk heeft om hun v-twins in Californië gehomologeerd te krijgen. De bestaansreden van de Super Tuner is dan ook eenvoudig: dankzij een kleine aftermarket aanpassing draait de motor simpelweg beter. Een EPA-agent legde waarschijnlijk de link tussen VW’s Dieselgate schandaal en Harley’s Super Tuner, et voila: 15 miljoen dollar minder staatsschuld.
“Een strenger globaal beleid rond de emissie van motorfietsen iets wat iedere motard aangaat, niet in het minst omdat lokale politici er vaak van profiteren om regeltjes uit te vinden à la tête du client.”
Steken we de plas over, dan interesseren weinig mensen zich in Harleygate. Een jaar geleden kregen we te horen dat de technische keuring voor motorfietsen door Europa werd uitgesteld tot 2022 en dus slapen alle kolerieke motorrijders op hun twee oren. Europa ramde de Euro4-norm nog wel door onze strot, al merkt de consument daar weinig van. Enkel op lokaal vlak zijn er nog opflakkeringen, zoals bijvoorbeeld het verbod van motoren van voor bouwjaar 2000 in Parijs, maar verder maakt niemand zich zorgen. En toch is een strenger globaal beleid rond de emissie van motorfietsen iets wat iedereen aangaat. Niet in het minst omdat lokale politici er van profiteren om regeltjes uit te vinden à la tête du client.
Hypocrisie alom
In Duitsland is er een milieuvignet, in Nederland komen er steeds milieuzones bij en in mijn thuisstad Antwerpen mogen vanaf 1 februari volgend jaar meer dan 15.000 mensen met hun huidige wagen de stad niet meer in omwille van een maatregel tegen oude dieselwagens – met je oude tweetaktmotor komen rondstuiven is gelukkig geen probleem. Meestal worden motoren vrijgesteld van die regels, enkel in Parijs heerst er zoals eerder gezegd een verbod op oude tweewielers. Iedere maatregel is goed om de luchtpollutie te verminderen, ook al kan geen enkel politicus kan zeggen of een 250cc motor van voor 2000 gevaarlijker is voor het milieu dan een 1.000cc motor van 2016.
“Terwijl we afgeleid zijn door allerlei verplichtingen en strenger wordende verkeersregels, bestaat de kans dat u uw oude motor binnen een paar jaar bij het oud ijzer mag parkeren.”
Hoewel motorrijders zich reeds jaren verzetten tegen een technische keuring, durf ik stellen dat dat een peulenschil is in vergelijking bij de hypocriete hetze die er nog zal volgen in de naam van het milieu. Wat mij betreft, verplichten ze morgen nog een controle op de banden, remblokken, lichten en andere essentiële onderdelen. Dat is tenslotte iets wat iedere motorrijder weggebruiker voor zichzelf zou moeten doen. De caferacergeneratie die regelmatig met een half afgewerkt ‘project’ de weg op gaat, zit dan misschien eventjes met een ei in de broek, al zal het hun veiligheid en de kwaliteit van hun projectjes enkel ten goede komen. Het implementeren van een goed onderbouwd milieubeleid daarentegen, is andere koek.
Terwijl we afgeleid zijn door allerlei verplichtingen en strenger wordende verkeersregels, bestaat de kans dat u uw oude motor binnen een paar jaar bij het oud ijzer mag parkeren. En dat terwijl de productie van nieuwe motoren een hoop extra pollutie met zich meebrengt en ook oude motorfietsen een alternatief kunnen bieden voor de mobiliteitsproblematiek in en tussen onze steden. (Fijn) stof tot nadenken.