2016 is officieel ten einde en de eerste test van 2017 is achter de rug. Aan het einde van een week hard werken is iedereen in de paddock – rijders, mechaniekers, journalisten- compleet uitgeput, zowel fysiek als mentaal.
Omdat veel rijders van team veranderd zijn, waren de tests interessanter dan andere jaren, maar toch zijn we blij dat het voorbij is. De laatste dag was misschien wel de gevaarlijkste. Een mix van vermoeidheid en competitiedrang zorgt ervoor dat de rijders soms hard pushen in verraderlijke omstandigheden. Alex Rins, Andrea Iannone, Marc Márquez, en Jack Miller gingen allen onderuit op woensdag. Rins en Iannone gingen er op een vreemde manier hard af. Beiden verloren ze de voorkant tijdens een normaal rechtop remmanoeuvre. Iannone kwam er van af met blauwe plekken en een gekneusde elleboog. Rins had minder geluk, met fracturen in de T8 en T12 ruggewervels. Er was geen zenuwschade en Rins kon alle bewegingen uitvoeren met zijn armen en benen.
Vreemde valpartijen
Toen Iannone een paar minuten na Rins onderuit ging, werd de sessie afgevlagd en werd het circuit onderzocht. Eerst dacht men aan een vloeistofverlies op het asfalt. Vervolgens werd met een beschuldigende vinger richting de witte lijn en curb gewezen die beide veel rubber verzameld hadden tijdens het weekend. Dit was de officiële oorzaak volgens de stewards, waarna er een zachte boarding geplaatst werd voor het hekwerk bij bocht 12, en de sessie weer voortging. Of de schuld echt bij die witte lijn lag, is nog steeds een vraagstuk. Sam Lowes was er de dag voordien gecrasht en hij reed niet op de lijn toen hij viel. “Het leek op een valpartij in de regen,” zei hij, waarbij Lowes er van uitging dat hij een fout had gemaakt bij het aanremmen. Andrea Iannone stak het op de temperatuur. Hij was nog maar net uit de pits toen hij neer ging en de voorband schoof weg zodra hij de remmen aanraakte.
Als we alle veronderstellingen overlopen, dan lijkt het er dus op dat een combinatie van onverwacht koude omstandigheden en relatief koude banden deze crashes veroorzaakten. Door de rode vlag situatie werd er een half uur circuittijd toegevoegd aan het einde van de dag. Die werd amper benut omdat de zon het rond 5u-5u30 al voor bekeken hield. De temperatuur zakte snel en daardoor haakten de meeste rijders af. Zeker de satellietrijders die weinig te doen hadden en geen zin hadden in onnodige risico’s.
“Viñales was de enige rijder die in de 1.29’s reed, al moest hij wel zes tienden prijsgeven op Jorge Lorenzo’s pole van zaterdag.”
Maverick Viñales eindigde de dag als snelste. De Spanjaard reed beide dagen op de 2016-versie van de Yamaha M1 en voelde zich als een vis in het water. Viñales was de enige rijder die in de 1.29’s reed, al moest hij wel zes tienden prijsgeven op Jorge Lorenzo’s pole van zaterdag. Viñales reed ook consistent 8 rondjes in de 1.30 en 25 ronden in de 1.31 voor een totaal van 48 ronden.
Marquez teleurgesteld
Marc Márquez finishte tweede en spendeerde de meeste tijd op zijn 2017 big-bang motor. Márquez wilde niet veel kwijt over de verschillen tussen beide motoren en zei enkel dat er iets meer grip was, al had hij nog steeds problemen in de acceleratie. Hij experimenteerde verder met zijn setup en maakte enkele radicale verandering in de geometrie om toch maar een oplossing te vinden voor de acceleratieproblemen. Het was duidelijk dat Márquez nog steeds teleurgesteld was. Hoewel HRC hard werkt om de Honda op punt te krijgen, maakte Márquez duidelijk dat er nog veel werk aan de winkel is en dat de ingenieurs met een oplossing moeten komen. “We moeten nog hard werken,” zei hij. “Honda moet deze winter aan de slag om me iets meer te geven in Maleisië,” aldus nog Márquez. Dani Pedrosa weigerde simpelweg alle communicatie over de nieuwe motor. Je zou kunnen zeggen dat een interview met een MotoGP-coureur steeds meer begint te lijken op het klassieke BBC interview met de voormalige leider van Malawi, Hastings Banda. Elke vraag krijgt hetzelfde antwoord: “Dat kan ik niet zeggen.” Als de media zo behandeld wordt, is dat niet meteen een vooruitgang voor de sport.
“Viñales mag dus wel de snelste ronde hebben neergezet, maar Márquez’ consistentie was adembenemend.”
Viñales mag dus wel de snelste ronde hebben neergezet, maar Márquez’ consistentie was adembenemend. Van de 54 ronden van Márquez waren er 30 in de 1.31, 17 in de 1.30. Om dat in perspectief te plaatsen: dat zijn evenveel rondjes in de 1.30 als Jorge Lorenzo in de 1.31 reed en net eentje minder dan Valentino Rossi in de 1.31 reed. Rossi reed slechts drie rondjes 1.30, Lorenzo zelfs maar een. En terwijl de Honda rijders de lippen opeen hielden, bleef ook Vale vaag. De nieuwe motor was ‘acceptabel’ zei hij, al miste ook hij nog acceleratievermogen. De Italiaan hield zijn oordeel voor zich, tot de private test in Sepang volgende week. Yamaha zal met een veel betere motor moeten afkomen om Rossi tevreden te stellen.
Ruimte voor verbetering
Bij Ducati gingen Andrea Dovizioso en Jorge Lorenzo verder met de GP17. Dovizioso was lovend over het feit dat de motor een stuk comfortabeler reed waardoor het minder vermoeiend was om er een snel tempo op na te houden. De GP17 ging er op vooruit dankzij een beter motor, al is er nog ruimte voor verbetering qua bochtensnelheid. Dit werd later bevestigd door Ducati-baas Gigi Dall’Igna.
De Italiaan was lovend over het testwerk van zowel Dovizioso als nieuwe aanwinst Jorge Lorenzo, al geraakte hij soms niet goed uit zijn woorden. “Lorenzo is een kampioen, en dus is zijn feedback erg duidelijk. Het team moet eraan werken tijdens de rest van de winter tests om hun communicatie te verbeteren.” Verder gaf Dall’Igna vreemd genoeg aan dat hij een beetje teleurgesteld was in de rondetijden van Lorenzo, al vertelde hij er meteen bij dat Lorenzo met meer bezig was dan enkel maar snelle rondetijden. “Ik ben niet erg tevreden met zijn rondetijden, al denk ik dat we op een andere manier zouden moeten werken als een snelle rondetijd het doel was,” aldus Dall’Igna. In de plaats van alles af te stellen op een enkele snelle rondetijd, vergeleek Lorenzo de GP16 met de GP17 en testte hij ook stukken voor de GP17. Dit testwerk bracht duidelijkheid voor de verder ontwikkeling van de motor. “Ik weet nu wat hij nodig heeft en ik hoop dat ik dat kan aanleveren tegen de volgende test,” zei Dall’Igna nog.
Hoewel de officiële testen er voor dit jaar opzitten, betekent dat niet dat de motoren in de garage staan. Ducati gaat naar Jerez voor een private test volgende week, net zoals Suzuki, KTM, Aprilia en Honda. Yamaha trekt naar Japan. Tot het einde van de maand wordt er hard gewerkt en dan is er de officiële rustpauze. Het 2016 MotoGP-seizoen was fenomenaal en we kunnen ons moeilijk voorstellen dat we in 2017 opnieuw zo verrast worden.
Interessante sportlectuur, maar nog niet voldaan? Meer GP-nieuws van schrijver David Emmett op motomatters.com. Zelfde kwaliteit, zelfde stijl, maar wel in het Engels.