Als testrijder moet je op elk soort motor kunnen rijden. Nakedbike, hoogpoter, toerboot, circuitbak… ze komen op MaxxMoto en in de meeste motorbladen allemaal aan bod, al wordt het iets moeilijker wanneer het over motoren uit een kleinere niche gaat. Een stukje offroad lukt nog wel, en de basis van trial is ook geen probleem. Maar supermoto?
Tekst: Arno Jaspers
Foto’s: Stefan van Verk, Arno Jaspers
Vooraleer ik door Bram Dierckx en Kate Anthoni – twee MaxxMembers en ervaren supermoto-rijders – uitgenodigd wordt voor een trainingsstage, weet ik twee dingen over supermoto. 1) Elke journalist die ik ken en het ooit probeerde ging hard tegen de vlakte, al dan niet gepaard met botbreuken. 2) De mensen die ik ken die met een supermotard overweg kunnen, kunnen met quasi elke motor beenhard rijden. De meeste GP-racers trainen niet voor niets vaak op de supermoto piste.
Ik ga de uitdaging graag aan en met dank aan KTM sta ik met een gloednieuwe KTM SMC690R klaar voor een dagje raggen op het kartingcircuit van Spa-Francorchamps. Drill-Instructeur van dienst is Ashley Barber, een competitie-rijder met tonnen ervaring die elke vierkante centimeter van het kleine baantje kent.
Het niveau van de deelnemers varieert en na een verkenningssessie worden we opgedeeld in groepjes van 10 à 15 rijders. De sfeer is relaxt, er wordt niet op een minuutje meer of minder rijden gekeken en Ashley is een top-instructeur. In geen tijd kan hij de minpunten van je rijstijl analyseren en je tips geven om platter, gecontroleerder en sneller door de bocht te gaan. De enige vereiste is dat je een woordje Engels verstaat, al vormde taal gedurende de hele dag geen enkel probleem voor de Nederlandse, Vlaamse, of Franstalige deelnemers.
Tijdens de sessies werd het circuit opgedeeld in kleinere stukjes om bocht per bocht te werken aan een betere rijtechniek. ‘s Middags en aan het einde van de dag was er tijd voor een woordje advies bij het instellen van de vering van je supermotard. Toegegeven, m’n KTM SMC690R was misschien een zware boot in vergelijking met de lichte 250-450cc’s, al zou ik de stage eigenlijk aanbevelen voor iedere rijder. Binnenkort gaan de organisatoren trouwens nog een stapje verder met een flattrack-stage en opnieuw een stage onder begeleiding van Ashley Barber op het enduroterrein in Bilstain.
Hoewel één dag erg kort is om een blijvende verandering aan je rijstijl te maken of je rijkwaliteiten te verbeteren, heb ik de indruk dat Ashley Barber me een hoop tips heeft meegegeven die op iedere motor van toepassing zijn en waardoor ik een completere motard kan worden. Heb je dus een omgebouwde crossmotor of supermotard in de garage staan, dan kan ik je deze stages warm aanbevelen.
Met veel dank aan Bram en Kate voor de uitnodiging!