Iedereen wil een veiliger verkeer. 400 verkeersdoden zijn er nu eenmaal te veel, en daarom slaan Suzuki en rijopleidingscentrum ProMove de handen in elkaar.
ProMove is een opleidingscentrum dat volgens hun eigen website ‘kwalitatieve rijopleidingen’ aanbiedt, zowel op 2 als op 4 wielen. Nu Suzuki en ProMove samenwerken aan het circuit van Zolder, mocht ik een dagje op stage voor een voorproefje van de rijtraining. Een veiliger verkeer begint tenslotte voor een groot stuk bij jezelf en een extra dagje opleiding kan nooit kwaad.
“Uiteraard is het eerst even schrikken wanneer de motor hard op de steunwieltjes knalt en zo verder glijdt.”
Instructeurs Bert en Koen winden er geen doekjes om: “Motorongevallen gebeuren maar al te vaak omdat rijders hun machine niet genoeg beheersen in extreme omstandigheden. Daarom oefenen we vandaag specifiek op een gladde ondergrond.” Een deel van het terrein bestaat uit gepolijst beton en wordt onder water gezet voor een sliptraining. Uiteraard niet met de eigen motor, maar met een Suzuki Bandit die voor de gelegenheid uitgerust is met steunwieltjes.
Remmen en glijden
Het doel is om je aangeleerde instincten opzij te zetten en bewust het voor- en achterwiel aan het glijden te krijgen. Eerst zonder ABS, vervolgens met. Om de motor aan het glijden te krijgen, moet ik tegen alle logica in zo hard mogelijk in de remmen gaan en vervolgens proberen de motor recht te houden. Geen sinecure, en uiteraard is het schrikken wanneer de motor hard op de steunwieltjes knalt en zo verder glijdt.
Het gaat al een stuk vlotter wanneer het ABS ingeschakeld wordt en ik er zo in slaag om de motor vlotjes glijdend over de twee wielen kan recht houden. “Je moet leren werken met de combinatie van het ABS, het stuur en je positie op de motor,” aldus de instructeurs. Makkelijker gezegd dan gedaan, al is het een absolute aanrader voor elke motard.
Stof happen
Nadat alle journalisten eens mochten proeven van het slipterrein, gaan we door in het offroad-gedeelte. De Suzuki V-Stroms staan netjes opgelijnd en ik profiteer maar meteen door de motor met valbaren uit te kiezen. Een valpartijtje is snel gebeurd, zeker met korte beentjes aan lage snelheden in het zand… Deze offroad opleiding gebeurt trouwens volledig in overleg met de instructeur, want de opleidingen van ProMove worden samengesteld op maat van de leerlingen. Om maar te zeggen: rijders van alle niveau’s kunnen hier terecht.
“Geef nu toe, welke motard met een dikke allroad droomt er niet van om zijn machine beter offroad te leren controleren?”
De focus wordt gelegd op een goede controle van koppeling- en gashendel, al doen we voornamelijk oefeningen waarbij remmen centraal staat. Dat dit in het zand net iets anders gaat dan op warm asfalt, kan je zelf wel raden. Het ABS moet flink aan het werk en ook voor relatief ervaren asfaltrijders zoals mezelf is dit een uitdaging.
Verder ga ik niet te veel verklappen over de opleiding, maar één ding staat vast: een jaarlijkse opfriscursus zoals deze zou voor veel motards verplichte kost moeten zijn. En geef nu toe, welke motard met een dikke allroad droomt er niet van om zijn machine beter offroad te leren controleren? Ongeacht of je nu enkel op de openbare weg, dan wel eens op grindpaadjes rijdt: bijleren kan geen kwaad, en al zeker niet wanneer je in de handen bent van ervaren instructeurs.
ProMove motoropleidingen:
-Kostprijs: 200 euro, individueel of in groep tot vijf personen
–Toegankelijk voor rijders van alle niveau’s
-Opleiding op maat (geef dus zeker je interesses door aan de instructeur)
–Suzuki motoren ter beschikking
Wie zelf geïnteresseerd is in de opleidingen van ProMove kan terecht op de motorcursus-sectie van de ProMove website en uiteraard kan er gebruikt gemaakt worden van de Suzuki testmotoren. Hou deze pagina trouwens in de gaten, want in de loop van de week geven we nog een opleidingscheque voor 5 personen weg t.w.v. 200 euro!