Ducati Panigale V4: de details die het verschil maken

Tenzij je de afgelopen dagen onder een steen hebt geleefd, weet je dat Ducati haar nieuwe vlaggenschip gelanceerd heeft. De Panigale V4 is inmiddels de derde generatie V4 Panigale die hoofdzakelijk opvalt met haar winglets in het rood en een dubbelzijdige achterbrug. Maar er is meer. Onze man zocht het in detail voor u uit en lijstte het kort en bondig op.

‘Wonder Engineered’ is de titel van het bijgaande persbericht dat u hieronder integraal kan teruglezen en dat er redelijk wat ‘ge- engineered’ werd aan deze laatste nieuwe Duc is geen leugen.

Kort samengevat is de motor 2 kg lichter en 0,5 pk krachtiger ondanks de Euro5+ norm.

Toch is dat maar een druppel op een hete plaat, want het hele aerodynamische aspect van de motor werd aangepast. Zowel kop als kont zijn iets breder en toch claimt Ducati tot 4% minder luchtweerstand.

En dan zijn er nog de dynamische kwaliteiten van het vernieuwde spaceframe en vooral de dubbelzijdige achterbrug die voor een stuk meer flexibiliteit moet zorgen en zo alle power van de V4 nog beter aan grond moet krijgen. Ducati spreekt over 37% meer laterale flex in het frame en 40% meer laterale flex van de Double Hollow Symmetrical Swingarm. Lees: ze kopiëren opnieuw een paginaatje uit het boek van de Japanse superbikes zoals ze eerder (niet onsuccesvol!) deden bij de 999.

Datzelfde Japanse boekje werd overigens bovengehaald om net zoals op de nieuwe Fireblade te werken met een enkele, directe luchtinlaat die dwars doorheen de motor loopt, om nog meer zuurstof te voorzien.

De Panigale V4 is de eerste motor die Brembo’s nieuwe Hypure remklauwen mee krijgt. Toegegeven, al sinds de 4.32 remklauwen valt er weinig aan te merken op de prestaties van de Brembo’s en ook de Stylema’s waren eigenlijk enkel qua koeling een upgrade tegenover het uitgaande model. Als het kind maar een naam heeft…

Totzover de grote wijzigingen, al gebeurde er natuurlijk ook het nodige elektronica-werk. ‘eCBS’ is de naam van het nieuwe electronically controlled braking system oftewel ABS dat voortaan de modernste algorithmes gebruikt om je motor tot stilstand te krijgen. Dit omvat niet alleen het koppelen van de achterrem, maar ook het automatisch inschakelen van de achterrem om de motor te stabiliseren in de bocht. We zijn erg benieuwd wat dit in de praktijk doet voor het motorgevoel.

En hetzelfde kan gezegd worden voor de nieuwe DQS 2.0 quickshifter die voortaan enkel door een sensor in de versnellingsbak aangestuurd wordt en niet langer door een externe sensor aan het schakelpookje. Daarmee verdwijnt dus een redelijk kwetsbaar onderdeel en zou het schakelgevoel directer moeten zijn.

Tot slot noteren we dat Ducati in samenwerking met 2D datarecording een systeem ontwikkelde waarbij je de standaardelektronica kan gebruiken als telemetrie-pakket, al is het uit het persbericht niet helemaal af te leiden wat er nog extra bij komt kijken vooraleer je zelf in je pitbox met de laptop aan de slag kan. Dit blijft dus vermoedelijk specialistenwerk, al zou het dashboard wel opnieuw een stuk intuïtiever geworden zijn.

Rondetijden?

Eén ding is dus wel zeker: achter de nieuwe rode snor schuilt meer dan je zou verwachten, al blijft het uiteraard maar een vraagteken wat al die technologie en poen betekenen voor je rondetijden. Ducati claimt een verbetering van 1 seconde ten opzichte van het vorige model op het circuit van Cremona en een laptime die slechts 4 seconden onder de racepace van de MotoGP ligt…

Nieuwe Ducati Panigale V4: wonder engineered
De nieuwe Panigale V4 verbetert de vermogens/gewichtsverhouding tot 1:15 pk/kg dankzij een gewichtsvermindering en een krachtige motor die garant staat voor geweldige emoties en adrenaline.Sneller op het circuit, leuker en minder vermoeiend voor rijders van alle niveaus, van amateur tot professional

Aerodynamica en prestaties hebben het Centro Stile Ducati geleid bij de creatie van het nieuwe design, gekenmerkt door sensuele en onmiskenbare lijnen.Technologieën afgeleid van de MotoGP ten dienste van elke liefhebber om de rijsensaties van professionele rijders te ervaren

Misano, 25 juli 2024 – Met de nieuwe Panigale V4 verlegt Ducati de grenzen van supersportmotoren voor de weg nog verder. De nieuwe Panigale V4 is ontstaan uit de grondige evolutie van de motorfiets die twee jaar op rij het Superbike Wereldkampioenschap won en heeft een complete verandering ondergaan op het gebied van design, technische basis en ergonomie. Een ontwikkeling die optimaal profiteert van de voordelen die voortkomen uit de evolutie van banden, aerodynamica en elektronica, mede dankzij de ervaring van Ducati Corse.

De voortdurende zoektocht naar prestaties, kenmerkend voor de wereld van de racecompetitie, heeft ook de evolutie van het ontwerp van de motorfiets diepgaand beïnvloed. Op de nieuwe Panigale V4 zijn stijl en technologie perfect samengesmolten en gericht op het verbeteren van de prestaties. Een motorfiets die op het eerste gezicht verwondering oproept, een magische en irrationele sensatie die toeneemt wanneer je op deze motor stapt dankzij de technische oplossingen die zijn ontworpen door de Ducati ingenieurs.

Een echt technisch hoogstandje.

“Ducati’s missie is om het leven van mensen te verrijken door middel van technologisch geavanceerde motorfietsen die worden gekenmerkt door sensuele schoonheid,” verklaarde Claudio Domenicali bij de presentatie van de motor tijdens de Ducati World Première. “Weinig motoren zoals de nieuwe Panigale V4, de zevende generatie Ducati Superbikes, bereiken deze missie. Een motorfiets die een geschiedenis van successen en onvergetelijke modellen voortzet en die de maximale expressie van onze waarden Stijl, Verfijning en Prestaties vertegenwoordigt.”

De nieuwe Panigale V4 is een motorfiets waarop degenen die erop rijden de sensaties van een professionele rijder kunnen ervaren dankzij ongekende elektronische oplossingen en technologieën, grotendeels afgeleid van de MotoGP. Oplossingen zoals het V4 motorblok met desmodromische kleppen en contra roterende as, of een chassis en elektronica die nog dichter in de buurt komen van die van de officiële Desmosedici GP. Een motor die in staat is om de rijvaardigheid van zijn rijder te versterken, of het nu gaat om een professional of een amateur, en die hem het vertrouwen geeft om zijn grenzen te verleggen op het circuit.

Een Panigale V4 die het evolutionaire pad volgt dat Ducati heeft afgelegd in de MotoGP, waar de Desmosedici de meest begeerde motorfiets in de categorie is geworden, waarmee in 2023 zeven van de acht rijders ten minste één race wisten te winnen.

De nieuwe Panigale V4 S weegt slechts 187 kg, dat is twee minder dan het vorige model, en wint 0,5 pk ondanks de strengere Euro5+ homologatie. De technologische innovaties waarmee hij is uitgerust, in combinatie met deze verbeteringen, stelden een panel van rijders met verschillende capaciteiten – van de snelle amateur tot de professionele rijder – in staat om hun beste tijd met een volle seconde te verlagen tijdens een vergelijkende test op het circuit van Cremona.

Geïntegreerd aerodynamisch design 
Met de komst van de zevende generatie Ducati sportmotoren, van 851 tot nu, markeert de ontwikkeling van de Ducati superbike een belangrijk keerpunt. Van de vorige benadering, gebaseerd op een aerodynamisch pakket dat werd toegepast op een motorfiets met een al compleet ontwerp, is Ducati overgestapt op een methode van aerodynamisch- en geïntegreerd design, door middel van een globale visie waarin de aerodynamische profielen naadloos aansluiten op de lijnen van de motorfiets.

De nieuwe kuip vermindert de aerodynamische weerstand met 4% en beschermt de rijder effectiever in een rechte lijn, door hem in een soort “luchtbel” van kalme lucht te houden. De zeer efficiënte vleugels met dubbel profiel zijn perfect geïntegreerd in de vormen van de voorkant, waardoor de bijdrage op het gebied van downforce ongewijzigd blijft ten opzichte van het vorige model. Door de voorrand van de kuip naar achteren te verplaatsen ten opzichte van het voorwiel wordt de motor wendbaarder bij het veranderen van richting op snelheid, terwijl de verbetering van de vorm van het spatbord en de overbrenging voor de radiatoren de effectiviteit van het koelsysteem vergroot, met name de oliekoeler..

Voor het ontwerp van de nieuwe Panigale V4 liet het Centro Stile Ducati zich inspireren door de legendarische Ducati 916. Het doel van de ontwerpers was om inspiratie op te doen bij de iconische motorfiets van het bedrijf Borgo Panigale en de ergonomische en aerodynamische oplossingen van de Desmosedici GP te integreren, die nodig zijn om te voldoen aan de huidige rijstijl op het circuit. Het zijaanzicht van de nieuwe Panigale V4 vindt de balans tussen voor- en achterzijde die typerend is voor de 916, met een meer horizontale algemene lay-out die meer lijkt op die van de MotoGP motoren van de afgelopen jaren. De onmiskenbare lijn van de 916 was ook de inspiratie voor het ontwerp van de koplampen, waarbij de assertieve uitstraling wordt onderstreept door de dubbele V-vormige DRL die typerend is voor de Borgo Panigale sportmotoren. Tot slot is de luchtinlaat nu enkel en centraal, verborgen onder de kuip, terwijl de staart, breder en langer, de ruimte voor de rijder vergroot.

Ergonomie
De zitpositie van de nieuwe Panigale V4 is ontwikkeld met het tweeledige doel om een maximale integratie van de rijder in de aerodynamica van de motorfiets te garanderen en de controle over het voertuig in de belangrijkste fasen van het rijden op het circuit te verbeteren. De zit-tankcombinatie biedt dankzij de grotere ruimte meer bewegingsvrijheid in lengterichting en vergemakkelijkt de positionering in de kuip, mede dankzij een diepe uitsparing in het bovenste gedeelte die hinder voor de kinbeschermer van de helm voorkomt.

Tegelijkertijd ondersteunt het achterste gedeelte van de tank, in combinatie met de zijkappen en de vorm van het zadel, de rijder beter tijdens het remmen, het insturen en het nemen van bochten, zonder de lichaamsbewegingen in de andere fasen te beperken. De rijder kan zich gemakkelijker zijn knieën vastzetten om vertraging tegen te gaan en kan gemakkelijker leunen als de motor eenmaal in de bocht zit, waardoor de armen minder worden belast en de rijder minder snel vermoeid raakt. De voetsteunen zijn 10 mm naar binnen verplaatst ten opzichte van de huidige Panigale V4, waardoor de bodemvrijheid is vergroot en, doordat de rijder zijn voeten en benen meer naar binnen kan plaatsen, de aerodynamische eigenschappen zijn verbeterd..

Motorblok gebaseerd op de racerij 
De Panigale V4, krachtiger en lichter dan het vorige model, is gemaakt om liefhebbers ongeëvenaarde sensaties te geven. Zijn motor, de Desmosedici Stradale, is strikt afgeleid van die van de Ducati MotoGP motorfiets, waarmee hij tal van technische oplossingen deelt, te beginnen met de constructie. Het is een 90° V4 met desmodromische kleppen, contra roterende as en Twin Pulse timing, wat de Panigale V4 een geluid geeft dat lijkt op dat van de Desmosedici GP.

Op de Desmosedici Stradale van de nieuwe Panigale V4 is het distributieschema herzien, met nokken met een ander profiel en een hogere liftwaarde. De dynamo en oliepomp zijn dezelfde als die op de Panigale V4 R, terwijl de trommel van de versnellingsbak dezelfde is als die op de Superleggera V4. De variabele lengte van de luchtinlaat heeft een grotere uitslag, met een waarde van 25 mm in de korte configuratie (-10 mm) en 80 in de lange (+5 mm).

Het Desmosedici Stradale motorblok, gehomologeerd volgens Euro5+, levert 216 pk bij 13.500 tpm en een maximumkoppel van 120,9 Nm bij 11.250 tpm. Waarden die toenemen in circuitconfiguratie: met de Ducati Performance race-uitlaat van Akrapovič stijgt het maximumvermogen naar 228 pk.

Chassis afgeleid van de MotoGP
De Panigale V4 is altijd de supersportmotor geweest die het dichtst in de buurt kwam van een MotoGP. In 2022 noteerde Francesco Bagnaia een beste tijd van 1.35,8 tijdens de Lenovo Race of Champions, een door de FMI goedgekeurde wedstrijd, op het asfalt van Misano. Een tijd die minder dan 4 seconden verwijderd is van het absolute MotoGP racesrecord: 1.31,8 seconden, neergezet door Francesco Bagnaia zelf op zijn Ducati Desmosedici GP.

Om de Panigale V4 nog competitiever te maken, vroeg Ducati Corse om nieuwe stijfheidsdoelstellingen voor het frame en de achterbrug om het volledige potentieel van de nieuwe slickbanden die in Superbike worden gebruikt te kunnen benutten.
De Ducati Corse ingenieurs bepaalden de optimale laterale stijfheid om grip te behouden bij hellingshoeken van nu meer dan 60°, terwijl tegelijkertijd hoge waarden voor de stijfheid werden behouden om het motorkoppel tijdens het accelereren en het remvermogen tijdens het remmen te benutten.

Voor dit doel is het voorframe aangepast en is er een nieuwe dubbelzijdige swingarm – Ducati Hollow Symmetrical Swingarm – ontwikkeld; lichtgewicht en met een innovatief ontwerp, dankzij een specifieke geometrie, kon de positie van de demper onder de motor behouden blijven, een unieke oplossing in het wereldwijde panorama van wegsuper sportmotoren. Deze oplossing bevestigt de aanpak van Ducati, gebaseerd op stijl, verfijning en prestaties, die in staat is het compromis tussen stijl en prestaties te overwinnen.

De nieuwe achterbrug vermindert de laterale stijfheid (-37% vergeleken met de vorige enkelzijdige achterbrug) en het gewicht dankzij de twee grote uitsparingen, waardoor de tractie bij het uitkomen van bochten en het gevoel van de rijder tijdens het accelereren worden verbeterd. De met een achterbrug gesmede achtervelg weegt 2,7 kg minder dan de vorige en brengt het vermogen effectiever over op de grond. Op de Panigale V4 S wegen de gesmede aluminium velgen met vijf spaken, geïnspireerd op die van de Desmosedici GP, slechts 2,95 en 4,15 kg respectievelijk de voor- en achterzijde.

Het voorframe is lichter (3,47 kg ten opzichte van de vorige 4,2 kg) en is aangepast op het gebied van stijfheid ten opzichte van het vorige model (-40% lateraal). Daardoor biedt het nog meer vertrouwen bij het overhellen en is het effectiever bij het nemen van de apex en het sluiten van de bocht. De derde generatie van de elektronisch geregelde Öhlins NPX/TTX-vering van de Panigale V4 S heeft een breder afstelbereik en biedt comfortabelere instellingen voor gebruik op de weg en is effectiever wanneer er tussen de stoepranden van een circuit wordt gereden. Tegelijkertijd zorgt de hogere snelheid van de hydraulische kleppen voor een nauwkeurigere en preciezere respons in elke rijsituatie.

De nieuwe Ducati Panigale V4 is de eerste motorfiets ter wereld die is uitgerust met Brembo HypureTM remklauwen. De Brembo HypureTM remklauwen zijn lichter (-60 gram per set) en leveren betere prestaties. Ze voeren de warmte die vrijkomt bij het remmen effectiever af en bieden consistentere prestaties, waardoor de rijder effectiever zijn eigen grenzen kan opzoeken. Een andere belangrijke wereldpremière is het Race eCBS systeem, ontwikkeld door Bosch in samenwerking met Ducati. In de niveaus voor circuitgebruik kan deze laatste de achterrem activeren volgens strategieën die de technieken van professionele rijders nabootsen en dus experimenteren met de mogelijkheid om het rempunt op het circuit te vertragen in vergelijking met de afwezigheid van het systeem. Het systeem blijft met name de achterrem activeren, zelfs na het loslaten van de voorrem bij het ingaan en nemen van bochten, zoals professionals dat doen met de stuurbediening.

Ducati Vehicle Observer 
De voortdurende toewijding aan elektronische innovatie heeft Ducati ertoe aangezet de Vehicle Observer (DVO) te ontwikkelen. De Ducati Vehicle Observer simuleert de input van meer dan 70 sensoren en verfijnt zo de elektronische besturingsstrategieën, die een ongekende effectiviteit kunnen bereiken in serieproductie. De extreme precisie van deze functionaliteit stelt de besturing in staat om op een bijna voorspellende manier in te grijpen om direct te voldoen aan de verzoeken van de rijder in de zoektocht naar maximale prestaties.

De DVO, ontwikkeld door Ducati Corse in de MotoGP, maakt een schatting van de grondkrachten die op de motorfiets werken en van de belastingen die de motorfiets kan dragen in verschillende rijomstandigheden, waarbij de informatie van het IMU traagheidsplatform op een nog nauwkeurigere manier wordt geïntegreerd.

De 2025 Panigale V4 is uitgerust met een compleet pakket elektronische bedieningselementen: Ducati Traction Control DVO, Ducati Slide Control, Ducati Wheelie Control DVO, Ducati Power Launch DVO, Engine Brake Control en Ducati Quick Shift 2.0. Het DQS 2.0 systeem maakt gebruik van een strategie die uitsluitend is gebaseerd op de hoekpositiesensor van de versnellingsbak, waardoor een schakelstang zonder microschakelaars kan worden gebruikt en de rijder dus een directer gevoel krijgt met minder bewegingsvrijheid.

MotoGP dashboard
Het dashboard is volledig nieuw. De afmeting van 6,9″ met een beeldverhouding van 8:3 biedt maximale leesbaarheid zonder het zicht door de voorruit te belemmeren. Het veiligheidsglas maakt gebruik van Optical Bonding-technologie voor optimale leesbaarheid op een zwarte achtergrond, zelfs overdag.

Op de nieuwe Panigale V4 wordt het gevoel dat je op een Desmosedici GP zit versterkt door het nieuwe Track-display op het dashboard. De interface voor gebruik op het circuit is in feite ontworpen om de rijder te ondersteunen in zijn streven naar maximale prestaties. Dankzij het formaat en de “brede” vormfactor van het nieuwe dashboard kan een reeks nieuwe parameters aan één kant van het scherm worden weergegeven:
 “g-Meter”, die in realtime de waarde van de laterale acceleratie bij overhellen en de longitudinale tijdens accelereren en remmen weergeeft.Vermogen en koppel”, dat het percentage vermogen en koppel weergeeft dat op dat moment wordt geleverd ten opzichte van de maximaal beschikbare waarden in de ingeschakelde versnelling.Overhellingshoek”, dat de momentane overhellingshoeken toont, samen met het niveau van gasopening en de op de rem uitgeoefende druk.
De Info Mode Track kan chronologische prestaties in real-time weergeven. Het dashboard maakt gebruik van het GPS-systeem om rondetijden weer te geven en kan drie tussentijden verwerken, die door de rijder kunnen worden ingesteld met de flashknop tijdens de eerste sessie. Het dashboard toont de sectietijden tabel, met T1, T2, of T3 iconen die de behaalde prestaties in die sector van het circuit aangeven met dezelfde kleurcodes – wit, grijs, oranje, rood – gebruikt in de MotoGP.

De Info Mode Road is erg strak, met een grote nadruk op de ronde toerenteller in het midden en met de versnellingsindicator erin. De linkerkant van het scherm is gereserveerd voor instellingen, de navigatie (indien geïnstalleerd), de muziekspeler, smartphonebeheer en accessoire voor verwarmde handvatten, en de verschillende functies die voor elk van deze beschikbaar zijn. Aan de rechterkant staan de aanduidingen voor snelheid, tijd, watertemperatuur en cruise control, indien ingeschakeld. Het dashboard verandert dynamisch de verdeling van de ruimte, door de kolommen te verplaatsen en de vlakken te herverdelen, om maximaal zicht te bieden op de functies die je op dat moment gebruikt, zoals de navigatie.

Bij terugkomst in de pits maakt de nieuwe DDL data acquisitie de officiële rijderservaring compleet. Het systeem, ontwikkeld door 2D in samenwerking met Ducati, registreert alle parameters die relevant zijn voor het rijden vanaf de CAN-lijn van de Panigale en vergelijkt deze met een geavanceerd GPS-systeem dat in staat is om de afgelegde trajecten met grote precisie te tekenen. De gegevens kunnen vervolgens worden geanalyseerd met behulp van externe software met sjablonen en rapporten die zijn gemaakt door Ducati Corse, om je prestaties op het circuit te perfectioneren.

De nieuwe Panigale V4, wordt aangeboden als een single-seat configuratie met een passengerkit als accessoire*, de nieuwe Panigale V4 zal in september 2024 bij de dealers arriveren.

#DucatiWorldPremiere2025 #Ducati2025 #wonderengineered

* Motorspecificaties en -uitrusting kunnen per markt verschillen. Raadpleeg uw lokale dealer voor meer informatie.

Panigale V4 S

KleurstellingDucati Red met Urban Grey frame, zwarte velgen en matzwart voorspatbordBelangrijkste standaarduitrustingDesmosedici Stradale motorblok, 1.103 ccMaximumvermogen van 216 pk bij 13.500 tpmMaximumkoppel van 120,9 Nm bij 11.250 tpmRijklaar gewicht zonder brandstof: 187 kg”Front Frame” chassis17 liter aluminium tankDucati elektronische vering (DES) 3.0Öhlins NPX-30 voorvork met Öhlins Smart EC 3.0 systeemÖhlins TTX 36 schokdemper met Öhlins Smart EC 3.0 systeemÖhlins stuurdemper met Öhlins Smart EC 3.0 systeemGesmede aluminium velgenLithium accuRemsysteem met Brembo HypureTM monobloc remklauwenPirelli Diablo Supercorsa V4 banden met 200/60 achterbandVleugels met biplane vorm en geïntegreerd ontwerpElektronisch pakket van de nieuwste generatie met 6-assige traagheidsmetingseenheid (6D IMU): Race eCBS met bochtenfunctionaliteit; Ducati Traction Control (DTC) DVO; Ducati Slide Control (DSC); Ducati Wheelie Control (DWC) DVO; Ducati Power Launch (DPL) DVO; Ducati Quick Shift (DQS) 2.0; Engine Brake Control (EBC), Ducati Vehicle Observer (DVO)Knoppen om snel van niveau te veranderenNieuw 6,9″ full-TFT dashboard met 8:3 beeldverhoudingRij Modus(Race A, Race B, Sport, Weg, Nat)Full-LED koplampen met DRL en richtingaanwijzers geïntegreerd in de koplamp*Configuratie met één zitplaats (accessoire passagierskit)Klaar voor Ducati Data Logger (DDL) en Ducati Multimedia System (DMS)Panigale V4

KleustellingDucati Red met Urban Grey frame en zwarte velgen
Standaarduitrusting zoals Panigale V4 S, behalve:Rijklaar gewicht zonder brandstof: 191 kg43 mm Showa Big Piston voorvork (BPF), volledig verstelbaarSachs monoshockdemper, volledig verstelbaarSachs stuurdemperVijfspaaks lichtmetalen velgenLoodzuuraccu