Wie deze website of de motorwereld ook maar een beetje volgt, weet dat 2021 in het teken staat van de Euro5-emissienormen. Dat heeft ook een impact op het geluid van nieuwe motoren, al kan het in realiteit de start zijn van een soort ‘Dieselgate’ voor de motorsector.
Motorfietsen en geluidsoverlast, het is geen nieuw thema. Volgens recent onderzoek in Duitsland stoort maar liefst 50% van de weggebruikers zich regelmatig aan het geluid van motorfietsen en het is dan ook maar normaal dat Europa hierop reageert.
Maximaal 77dB, maar hoe test je dat?
Sinds de invoering van de Euronormen voor motorfietsen wordt er dus niet enkel gekeken naar de uitstoot van motorfietsen, maar ook naar het geluid dat ze produceren. Om een Euro4-typegoedkeuring te krijgen, mocht een motorfiets maximaal 80dB produceren bij een rijdende test, voor de Euro5-norm wordt dat 77dB. De decibelsterkte waaraan jouw motorfiets met standaarduitlaat gehomologeerd is, kan je terugvinden in vakje u3 op het typeplaatje (meestal bij het balhoofd).
Voortaan even luid als een stofzuiger
Wie een beetje thuis is in geluidsmetingen, weet dat 77dB ongeveer overeenkomt met een stofzuiger, terwijl een stationair draaiende motorfiets (met standaarduitlaat) tussen de 90-95dB produceert. Dit hangt uiteraard van veel factoren af (cilinderinhoud, uitlaattraject, etc.) en het is geen geheim dat motorfabrikanten soms moeite hebben om die geluidsnormen te halen. De merken richten zich daarom specifiek op het getal van 77dB bij het homologatietoerental in de rijdende test (afhankelijk van motorblok tot motorblok adhv cilinderinhoud en max. toerental).
Ter illustratie: stationaire dB-test van een moderne 1000cc superbike zonder en mét decibel-killer.
Na alle regeltjes: de realiteit
Maar de realiteit is veel belangrijker dan de EU5-norm of het homologatieproces, en daarbij valt het op dat noch Europa, noch de motorfabrikanten zich er veel van aantrekken. Tal van EU5-gehomologeerde motoren produceren meer dan 100dB…statisch. En dan spreken we nog niet over de uitlaten zoals je in het filmpje hierboven kon zien die aangeboden worden als aftermarket optie, laat staan de knutselwerkjes van sommige custombouwers.
Politie: stationaire meting
Het is zelfs zover gekomen dat er na de verplichte geluidsmetingen op circuitdagen, nu ook effectief geluidstests worden uitgevoerd op de openbare weg in België. De politiezone Malmedy-Stavelot trakteerde afgelopen zomer verschillende motorrijders op een boete (vanaf de overschrijding van 101dB zoals opgenomen in de Belgische wegcode) en ook in Nederland, Luxemburg, Duitsland en Oostenrijk worden de maatregels strenger en strenger.
Opvallend daarbij is dat er door de politie enkel een statische meting gebeurt en het verband met de EU5-norm (terecht) overboord gaat. Zeker in Oostenrijk waren de controles afgelopen jaar erg streng met enkele wegen die totaal afgesloten werden voor motoren die meer dan 95dB bij stilstand produceerden. Of er bij toekomstige Euronormen meer rekening gehouden wordt met de realiteit op de weg, blijft voorlopig één groot vraagteken. Hieronder alvast nog de lijst met motoren die standaard in stilstand meer dan 95dB produceren:
Op deze wegen in Oostenrijk ben je met onderstaande motoren niet meer welkom.
Aprilia
RSV4 1100 Factory
TSV4 1000 RR
Tuono V4 Factory
Tuono V4 1100 RR
Ducati
Diavel 1260
Hypermotard 950
Supersport
Multistrada 1260
Multistrada 1260 Enduro
Multistrada V4
Panigale V2
Panigale V4
Panigale V4R
Streetfighter V4(S)
Harley-Davidson
Iron 1200
Sportster 1200 Custom
Forty-Eight
Superlow
Roadster
FXDR 114
Honda
CBR650R
CB1000R
CBR1000RR (SP, SP1, SP2)
Indian
111 en 116 modellen
Kawasaki
Z900
Ninja ZX10(R, RR, SE)
Ninja H2
KTM
Duke 890
MV Agusta
Brutale 800 (alle versies)
F3 800
Superveloce 800
Brutale 1000
Rush 1000
Suzuki
GSX-R 1000 RR
Katana
GSX-S 1000(S en F)
Triumph
Bonneville Bobber
Daytona 765 (LE)
Rocket 3
Thruxton TFC
Street Triple R/RS
Tiger 1200
Yamaha
YZF-R1 (M)
YZF-R6
Altijd als eerste op de hoogte zijn van het laatste motornieuws?
Download de MaxxMoto App, voor iPhone of Androïd