Eindelijk is hij er! De motor waarover al sinds 2022 in de wandelgangen gepraat werd, is zonet aan de wereld voorgesteld. Yamaha’s R9 is de Next Generation Supersport motor van het merk die de YZF-R6 moet vervangen. Zoals verwacht gaat het om een flink aangepast CP3-platform waarbij de motor van de MT-09 nakedbike in een supersport chassis werd gelepeld. Qua looks mag het resultaat er alvast wezen, al gaan we nog even wat dieper in op het persbericht. De cijfers? 119pk voor 195 kilo en een prijskaartje dat vermoedelijk net boven de 15.000 euro zal uitstijgen.
PERSBERICHT
In de afgelopen drie decennia is Yamaha’s R-serie synoniem geworden voor snelheid, prestaties en stijl.
De lancering van een nieuw ‘R’-model is altijd een baanbrekend moment geweest voor Yamaha, van de onthulling van de originele R1 in 1998, gevolgd door de R6 een jaar later samen met de iconische YZF-R7, tot het nieuw leven inblazen van de instapklasse met de R125 in 2008. In 2015 werd met de R1 en R1M elektronica op MotoGP-niveau geïntroduceerd in het Supersport-segment, waarna de R7 met CP2-motor in 2021 een compleet nieuwe dimensie toevoegde aan de Supersport-markt.
En nu, in 2025, is de tijd aangebroken om de Supersport-categorie opnieuw te definiëren met het nieuwste langverwachte model in de legendarische R-serie: de R9.
Met zijn opwindende prestaties en de geavanceerde technologie waar de R-serie bekend om staat, vertegenwoordigt de R9 een geheel nieuwe generatie Supersport.
Je kunt er niet omheen dat de Supersport-markt in de loop der jaren is veranderd: de behoeften en wensen van rijders zijn veranderd en de emissieregelgeving is strenger geworden. Het is deze verandering die Yamaha tot het besluit bracht dat hun iconische R1 vanaf 2025 een model voor alleen het circuit zou worden met de introductie van de R1 RACE en de voortzetting van de R1 GYTR.
En hoewel de R1 GYTR en R1 RACE met hun ultieme circuitprestaties de topmodellen van het Supersport-assortiment blijven, blijft Yamaha zich inzetten voor de toekomst van de Supersport-markt voor weggebruik. De honger en het verlangen die sinds de introductie van de R7 naar deze markt is getoond, maakt duidelijk dat er nog steeds plaats is voor Supersport-modellen voor weggebruik.
De introductie van de R9 maakt de step-up Supersport-categorie compleet, die loopt van het instapmodel R125 tot de R3 uit de A2-categorie, de middelzware R7 en nu de R9 voor weggebruikers, terwijl de altijd belangrijke R1 GYTR, R1 RACE, R6 GYTR en R6 RACE hun plaats in de line-up behouden met hun prestaties van hoog niveau die zijn voorbehouden aan het circuit.
Hoewel deze nieuwe generatie Supersport het begin van een nieuw hoofdstuk markeert, blijft het verhaal hetzelfde met de identiteit van de Supersport-serie die voortkomt uit Yamaha’s race-DNA. Van designelementen tot voor het racecircuit ontwikkelde technologie, elk Supersport-model is een product van Yamaha’s race-expertise op het allerhoogste niveau.
De R9 combineert deze bewezen, van racen afgeleide technologie en ontwerp met het veelgeprezen CP3 driecilinder motorblokplatform dat het merk Yamaha de afgelopen tien jaar revolutionair heeft veranderd. De combinatie van deze beroemde krachtbron met een hoog koppel en Yamaha’s befaamde stuurgedrag met raceprecisie resulteert in een perfect uitgebalanceerd Supersport-model dat zijn status als vlaggenschip van de R-serie waardig is en dat bruikbare sportieve prestaties op de weg biedt en buitengewone presteert op het circuit.
Ontworpen met R-DNA
De introductie van elk model uit de R-serie is altijd een statement geweest, en de R9 is daarop geen uitzondering.
Hoewel de R9 veel van de op de MotoGP geïnspireerde ontwerpkenmerken heeft behouden die synoniem zijn geworden met de Supersport-modellen van Yamaha, waardoor het meteen duidelijk is dat het een ‘R’-machine is, laat het ontwerp ook de progressie zien die verwacht wordt van een nieuwe generatie.
Horizontale lijnen worden sinds de R1 van 2015 benadrukt op alle R-modellen, maar deze agressieve en sportieve styling wordt naar een hoger niveau getild voor de R9, waarbij de horizontale lijnen worden verbreed naar een meer horizontale beweging, die een krachtig en vloeiend gevoel geeft en de wendbaarheid, precieze handling en innovatie uit de racerij van de R9 belichaamt. Deze nieuwe look komt tot uiting in de geïntegreerde aerodynamische winglets, die bijdragen aan het krachtige nieuwe uiterlijk van de R9, in aanvulling op zijn geweldige prestaties.
De iconische ‘M’-vormige luchtinlaat en de koplampen met twee ogen van de R-serie blijven, maar elk van deze designkenmerken wordt benadrukt om bij te dragen aan de agressieve styling van de volgende generatie. Een koplamp met één lens in de M-duct draagt bij aan de ijskoude uitstraling, terwijl er ook een centrale voorspoiler voor de koplamp is bevestigd om samen te werken met de winglets en bij te dragen aan de woeste esthetiek.
890 cc CP3-motorblok met een hoog koppel
De R9 wordt aangedreven door Yamaha’s bekroonde 890 cc CP3 vloeistofgekoelde driecilinder DOHC motorblok met 4 kleppen per cilinder en brandstofingespoten motor. De boring en slag van 78 mm x 62 mm en een compressieverhouding van 11,5:1 zorgen voor een uitstekend koppel en ruim voldoende vermogen, wat in combinatie met de fijne controle van de Yamaha Chip Controlled Throttle (YCC-T) zorgt voor optimale prestaties op zowel het circuit als op de weg. De eindoverbrenging, het ontstekingstijdstip en de brandstofmapping zijn allemaal geoptimaliseerd voor Supersport-prestaties, zowel op het circuit als op de weg.
Het driecilinder-geluid is in de loop der jaren een handelsmerk van de CP3 geworden en de technici van Yamaha hebben veel aandacht besteed aan het versterken van het emotie-opwekkende geluid van de motor.
Lichtgewicht aluminium Deltabox-stijl frame
Het zwaartekrachtgegoten aluminium Deltabox-stijl frame is speciaal ontwikkeld voor de R9 en de stijfheid ervan is afgestemd op sportieve prestaties bij zowel lage als hoge belasting.
Vergeleken met de andere CP3-modellen van Yamaha is de stijfheid van het basisframe van de R9 in alle drie de richtingen hoger: torsie, longitudinaal en lateraal. Door het toepassen van specifieke diktes, vormen en ook door machinaal bewerkte gaten, streefden de ingenieurs van Yamaha naar een balans tussen stijfheid en flexibiliteit, waardoor de rijder zowel een hoog niveau van feedback als rijcomfort kreeg.
Met een gewicht van 9,7 kg is het frame het lichtste frame dat ooit is gebruikt voor een Yamaha Supersport-model. Dit lichte chassis betekent dat het totaalgewicht van de R9 slechts 195 kg bedraagt, wat resulteert in een optimale verhouding tussen vermogen en gewicht.
Het frame is samen met het subframe ontworpen om bij te dragen aan de smalle en wendbare houding van de R9, terwijl tegelijkertijd de snelheid en prestaties van een echte Supersport-machine worden benadrukt.
Het meest aerodynamisch efficiënte Yamaha-model tot nu toe
Gezien zijn grootte in verhouding tot de prestaties is de R6 al lange tijd het meest aerodynamische Yamaha-model tot nu toe en het was op basis van deze benchmark dat Yamaha’s technici de aerodynamische efficiëntie van de R9 verfijnden.
Door middel van uitgebreide windtunneltests zijn de ingenieurs erin geslaagd om de R9 te vormen met minder luchtweerstand (waardoor de topsnelheid en acceleratieprestaties worden gemaximaliseerd) dan de R6, ondanks het feit dat de R9 een grotere cilinderinhoud, radiator en frontaal oppervlak heeft.
Deze efficiëntie wordt bereikt door een combinatie van het ontwerp van de voorkuip, terwijl de nieuwe aerodynamische winglets, die net onder de lampen zijn toegevoegd, de opwaartse druk aan de voorkant verminderen en het contact met de weg verbeteren. Normaal gesproken zou alleen het toevoegen van winglets extra luchtweerstand genereren, maar door herhaaldelijk testen werden de nadelige effecten weggenomen, en het uiteindelijke ontwerp minimaliseert de mate van luchtweerstand terwijl het de rijder een stabiel gevoel aan de voorkant biedt.
De winglets verminderen de lift op het voorwiel met 6-7% in een rechte lijn en in combinatie met de voorspoiler onder de M-duct wordt dit effect vergroot tot ongeveer 10% in bochten.
Handling op Supersport-niveau: Vering
Yamaha’s Supersport-machines staan bekend om hun bestuurbaarheid en dat geldt nog steeds voor de R9. De voor- en achterschokdemper zijn beide nieuw ontworpen KYB-veringcomponenten die speciaal zijn afgesteld voor de machine en zijn ontwikkeld naast de 2025 R1 GYTR en R1 RACE.
De nieuwe 43 mm KYB omgekeerde voorvork is volledig opnieuw ontworpen en nu voorzien van afzonderlijke verstelschroeven voor uitgaande en ingaande demping op de linker en rechter vorkbuis. Elke buis kan afzonderlijk worden afgesteld, met de rechterbuis voor uitgaande demping en de linkerbuis voor compressie, zowel bij hoge als lage snelheid.
Elke vorkpoot heeft nu een basisventiel, ontworpen om de druk in de cilinder te optimaliseren door het stromen van olie naar de onderkant van de vork te beperken of helemaal te voorkomen. Deze nieuwe lay-out resulteert in een verbeterde dempingsrespons, een beter contactgevoel en een betere stabiliteit rondom. En een Kashima-coating maakt de goud/bronzen kleur donkerder voor een echte prestatie-esthetiek.
De achterschokdemper is instelbaar op veervoorspanning, uitgaande demping en ingaande demping. De nieuwe lay-out draagt bij aan een zeer nauwkeurige demping en biedt meer feedback van het circuit of het wegdek.
Brembo-remsysteem uit de racerij
De R9 heeft Brembo Stylema monoblockremklauwen die afgeleid zijn uit de racerij, licht en stijf zijn en ontworpen voor betere controle en stabiliteit. De roestvrijstalen remslangen en de grote 320 mm voorschijven bieden een uitstekende consistentie en een controleerbaar gevoel, vooral bij langdurig gebruik en zwaar remmen.
De Brembo radiale hoofdremcilinder tilt de remkracht van de R9 naar een hoger niveau met een zuiger die parallel aan de slag van de remhendel beweegt, waardoor lineaire druk wordt uitgeoefend wanneer de rijder aan de hendel trekt, wat resulteert in een verfijnd gevoel van controle.
De lichtgewicht Stylema remklauwen produceren hun remkracht door middel van vier zuigers van 30 mm. Ze zijn ontworpen om een optimale luchtstroom mogelijk te maken voor een efficiënte koeling, waardoor de remfading op het circuit wordt verminderd.
Sportief comfort: Geoptimaliseerde rijpositie
Trouw aan zijn Supersport-stijl is de zitpositie van de R9 sportief ontworpen, met een clip-on stuur in racestijl, maar om tegemoet te komen aan de verschillende niveaus van circuitrijders en pittige ritten op de weg, zijn de contactpunten tussen de motorfiets en het lichaam zo ontwikkeld dat rijders met een verschillende lichaamsbouw zich vrij kunnen bewegen op de motorfiets.
De afstand van het stuur tot de heupen van de rijder is geoptimaliseerd om een te ver naar voren geplaatste houding te voorkomen en de zithoogte van 830 mm biedt toegankelijkheid voor een breed scala aan rijders. De voetsteunen zijn zo geplaatst dat ze meer ruimte bieden en kramp in de benen voorkomen.
Stuur
Het stuur is een clip-on stuur dat onder de kroonplaat is gemonteerd en zorgt voor de belasting aan de voorkant die je zou verwachten van een Supersport zonder al te veel agressieve voorwaartse overhelling. De plaatsing is sportiever dan de clip-ons op de R7, maar meer ontspannen dan die op de R6 RACE, waardoor deze beter geschikt is voor verschillende soorten ritten.
Brandstoftank
De 14-liter brandstoftank biedt voldoende actieradius bij gebruik op de weg, terwijl de smalle breedte een optimale eenheid tussen rijder en machine biedt. De vorm van de tank is ontworpen om voldoende grip te bieden voor het buitendijbeen en de arm van de rijder tijdens het nemen van bochten, met als doel een gevoel van stabiliteit en verbinding te geven in het midden van de bocht.
Sportgerichte Bridgestone-banden
De R9 is uitgerust met Bridgestone’s Battlax Hypersport RS11’s, met prestaties op circuitniveau die zijn afgestemd op gebruik op de openbare weg. Deze sportbanden leveren ongelooflijk hoge prestaties dankzij een hoog niveau van grip, bochtenstabiliteit en contactgevoel.
Nieuw ontworpen stuurschakelaars met geheel nieuwe gebruikersinterface
Het schakelmechanisme van de R9 is zowel intuïtief als gebruiksvriendelijk, waarbij de nadruk ligt op het minimaliseren van het aantal knoppen om een groot aantal functies te bedienen. De vorm van de knoppen en het gevoel tijdens het gebruik zijn uitgebreid verfijnd voor een optimale bediening tijdens het rijden met handschoenen aan.
Cruisecontrol en snelheidsbegrenzer
Voor het gemak bij het rijden van langere afstanden is de R9 uitgerust met een cruisecontrolsysteem, dat kan worden geactiveerd bij snelheden van 40 km/u en hoger in de derde versnelling en hoger. Nadat de kruissnelheid is ingesteld, kan deze worden verhoogd of verlaagd in stappen van 1 km/u met enkele drukken op de schakelaar, of continu door de schakelaar ingedrukt te houden. De cruisecontrol kan met een druk op de knop, de rem, de koppeling of de gashendel worden uitgeschakeld.
Bestuurders kunnen ook een snelheidslimiet instellen voor hun machine, die het motorvermogen regelt zodat de machine de geselecteerde snelheid niet overschrijdt.
Geavanceerde op R1-gebaseerde elektronica en YRC-modi
De hightech zesassige IMU van de R9 is rechtstreeks ontwikkeld op basis van de elektronische systemen van de R1 en meet voortdurend de versnelling in de richtingen vooruit-achteruit, omhoog-omlaag en links-rechts, evenals de hoeksnelheid in de pitch-, roll- en yaw-richting van de machine.
De IMU kan in realtime gegevens naar de ECU sturen, die het pakket elektronische rijhulpsystemen aanstuurt en op zijn beurt het gedrag van de machine aanpast, afhankelijk van het ondersteuningsniveau dat de rijder heeft gekozen.
Geïntegreerde rijmodi
Rijders kunnen hun rijervaring aanpassen via de Yamaha Ride Control (YRC)-instellingen, waarmee de rijder de vermogenskarakteristieken van de motor en het niveau van elektronische ondersteuning kan selecteren op basis van hun voorkeuren en rijomstandigheden.
Er zijn drie vooraf ingestelde, geïntegreerde rijmodi, ‘Sport’, ‘Street’ en ‘Rain’, met fabrieksinstellingen voor verschillende niveaus onder verschillende omstandigheden, en deze worden aangevuld met twee handmatig instelbare ‘Custom’-modi en vier Track-modi. Zo kan de motorrijder specifieke YRC-instellingen maken die passen bij bepaalde situaties of omstandigheden door het niveau van elektronische ondersteuning te wijzigen, zoals Vermogensafgifte (PWR), Traction Control (TCS), Slide Control System (SCS), Brake Control (BC), Back Slip Regulator (BSR), Engien Brake Management (EBM) en Front Wheel Lift Control (LIF), die allemaal rechtstreeks kunnen worden ingesteld via het YRC-instelscherm van de R9 of via de MyRide smartphone-app van Yamaha.
Voor een optimale start heeft de R9 ook een launch control-systeem, dat rijders ondersteunt bij het starten en accelereren vanuit stilstand.
En voor circuitgebruik is er de optie om het ABS achter uit te schakelen.
Derde generatie Quick Shift Systeem
Yamaha’s derde generatie Quick Shift Systeem (QSS) maakt op- en terugschakelen zonder koppeling mogelijk, waarbij instelling 1 dit mogelijk maakt bij optrekken (voor opschakelen) en afremmen (voor terugschakelen), terwijl instelling 2 ook terugschakelen bij optrekken en opschakelen bij afremmen mogelijk maakt, voor meer functionaliteit in een breder scala aan scenario’s.
Scherm en connectiviteit
Het 5-inch TFT-kleurenscherm van de R9 kan worden aangepast tussen vier selecteerbare thema’s, terwijl een circuit-modus informatie weergeeft die alleen relevant is tijdens het rijden op het circuit, inclusief rondetimer.
Smartphone meldingen en gegevensoverdracht
Het scherm van de R9 kan worden verbonden met een smartphone via Yamaha’s MyRide-app, via de ingebouwde Communication Control Unit (CCU) van de motorfiets.
De app kan worden gebruikt om YRC-instellingen aan te passen, waardoor het mogelijk is om nieuwe YRC-modi te maken, zelfs als je niet bij de motorfiets bent. Je kunt tot 40 verschillende instellingsvariaties opslaan op de app voor specifieke omstandigheden op de weg of het circuit, en deze vervolgens uploaden naar de motorfiets als je binnen bereik bent.
Er is ook een geïntegreerd volledig navigatiesysteem beschikbaar via de Garmin StreetCross app. En gebruikers kunnen verschillende informatie en afbeeldingen weergeven op het scherm, waaronder telefoongesprekken, sms-berichten en weerberichten.
Y-TRAC – Voel je als een racer!
De Y-Trac-app tilt de Supersport-ervaring naar een hoger plan door rijders in staat te stellen hun rijgedrag en prestaties op het circuit te verbeteren met behulp van tools die normaal gesproken alleen beschikbaar zijn voor professionele racers.
De Y-Trac-app is afgeleid uit de racerij en biedt de mogelijkheid om rijgegevens te registreren en te analyseren met technologie van professioneel niveau voor alle niveaus van rijders, van beginner tot prof.
Met de Y-Trac app kunnen ronde- en sectortijden worden bijgehouden, evenals machinegegevens zoals hellingshoek, motortoerental, versnellingsstand, snelheid, gasklepstand en de ondersteuningsniveaus van de elektronische ondersteuningssystemen, zoals tractiecontrole.
GPS-locatiegegevens kunnen worden ingevoerd via de smartphone van de rijder, maar als de rijder een GPS-apparaat op de motorfiets wil gebruiken, kan Y-TRAC worden gekoppeld aan de Garmin GLO2. Y-Trac biedt ook de optie voor een ‘virtueel pitboard’, waarbij de pitcrew van de rijder berichten naar het dashboard kan sturen terwijl hij op het circuit is.
Bezitters van een R9 kunnen zich aanmelden voor een gratis proefversie van de app of zich abonneren op het premium abonnement.
Technische kenmerken
- 890 cc CP3 vloeistofgekoelde 4-takt DOHC, 3-cilinder motor
- Lichtste aluminium Deltabox-frame op een Yamaha Supersport-model
- Brembo-hoofdremcilinder voor en Stylema-remklauwen gecombineerd met remschijven van 320 mm
- Stoer aerodynamisch kuipwerk met downforce winglets
- Nieuwe generatie KYB volledig verstelbare 43 mm voorvork
- Op basis van R1 ontwikkelde 6-assige IMU
- Hellingsgevoelige rijhulpmiddelen waaronder Traction Control (TCS), Slide Control (SCS), Brake Control (BC)
- Power Modes (PWR), Launch control (LC), Lift Control (LIF)
- Derde generatie Quick Shift Systeem (QSS)
- Engine Brake Management (EBM) en Back-slip Regulator (BSR)
- Modus ABS achter uitschakelbaar
- Yamaha Ride Control (YRC) met aanpasbare instellingen
- CCU waarmee motorinstellingen kunnen worden geüpload en gedownload
- 5-inch TFT-kleurenscherm met connectiviteitsfuncties
- Rijgegevens registreren en analyseren met Y-TRAC
- Cruisecontrol en snelheidsbegrenzer
- Clip-on stuur
- Bridgestone Battlax Hypersport RS11 banden
- Gegoten aluminium wielen
- Verstelbare hendels
- Gesmeed aluminium schakelpedaal
Kleuren en beschikbaarheid
De 2025 R9 is verkrijgbaar in de kleuren Icon Blue en Tech Black en wordt vanaf eind april in de Yamaha showrooms verwacht.
De R9 kan eenvoudig worden aangepast met behulp van een reeks originele Yamaha-accessoires, die zowel via Yamaha-showrooms als via de officiële Yamaha-webwinkel verkrijgbaar zijn.
De sportieve look en feel van de R9 kan worden versterkt door het rookkleurige windscherm, dat is ontworpen met verhoogde UV-bescherming, terwijl de tankgripset is ontworpen om optimale controle knie-grip controle te bieden tijdens het nemen van bochten en tevens het kuipwerk beschermt. Er is ook een kentekenplaathouder verkrijgbaar met een gladde metallic afwerking om de achterkant van de motorfiets te verfraaien.
Extra bescherming voor de krukasbehuizingen kan worden toegevoegd in de vorm van GB Racing’s carterbeschermerset. Dit lichtgewicht accessoire is gemaakt van 60% nylon met lange glasvezel dat voldoet aan de nationale en internationale technische racevoorschriften.
Met de R9 verstel-set kan de voetsteun nog fijner worden afgesteld voor een optimale rijpositie. Het uiterlijk op het circuit kan ook worden verfijnd met de Afdekkingenset, die de gebieden bedekt die bloot komen te liggen bij het verwijderen van de kentekenplaat, buitenspiegels en passagiersvoetsteunen tijdens het rijden op het circuit.
Er is ook een volledig uitlaatsysteem van Akrapovič verkrijgbaar, met roestvrijstalen uitlaatbocht die is aangesloten op een titanium uitlaatdemper, met lasergegraveerd R9-logo voor de ultieme finishing touch.
Een volledige lijst met accessoires kun je bekijken op de website van Yamaha.
Motortype | 4-takt, Vloeistofgekoeld, DOHC, 4-kleppen, 3-cilinder |
Cilinderinhoud | 890 cc |
Boring x slag | 78,0 mm × 62,1 mm |
Compressieverhouding | 11,5 : 1 |
Max. vermogen | 87,5 kW (119,0 pk) bij 10.000 tpm |
Max. koppel | 93,0 Nm (9,5 kg-m) bij 7.000 tpm |
Smeersysteem | Oliecarter |
Type koppeling | Nat, Meervoudige platen |
Ontstekingssysteem | TCI |
Startsysteem | Elektrisch |
Transmissie | Constant mesh, 6 versnellingen |
Eindoverbrenging | Ketting |
Carburator | Brandstofinjectie |
Frame | Diamantvormig |
Casterhoek | 22°35′ |
Spoor | 94 mm |
Wielophanging voor | Telescopische vork, Ø 43 mm |
Wielophanging achter | draagarmophanging, Swingarm |
Veerweg voor | 120 mm |
Veerweg achter | 118 mm |
Remmen voor | Hydraulische dubbele schijfrem, Ø 320 mm |
Remmen achter | Hydraulische enkele schijfrem, Ø 220 mm |
Bandenmaat voor | 120/70ZR17M/C (58W) tubeless |
Bandenmaat achter | 180/55ZR17M/C (73W) tubeless |
Totale lengte | 2.070 mm |
Totale breedte | 705 mm |
Totale hoogte | 1.180 mm |
Zithoogte | 830 mm |
Wielbasis | 1.420 mm |
Grondspeling | 140 mm |
Rijklaargewicht (inclusief alle vloeistoffen en volle brandstoftank) | 195 kg |
Inhoud brandstoftank | 14 liter |
Carterinhoud | 3,5 liter |