Gelekt voor de EICMA: Honda CB1000 Hornet, met SP uitvoering!

Vorig jaar pakte Honda op de EICMA in geheel eigen stijl uit met de CB1000 Hornet. Deze krachtpatser met 1000cc viercilinder in het vooronder moest het gaatje tussen powernakeds zoals de Kawasaki Z900 en de supernakeds à la KTM Superduke 1390R vullen. Halverwege het jaar kregen we te horen dat de marktintroductie pas voor 2025 zou zijn, al lijkt het erop dat hij dit jaar op de EICMA finaal van onder het doek mag. En uiteraard zijn we er dan als de kippen bij wanneer de eerste plaatjes opduiken…

Wat de reden was om de grote Hornet uit te stellen, zullen we waarschijnlijk nooit te weten komen, al is het intussen wel bekend dat Honda’s Hornet 750 een succesnummer is. Daar komt nu dus nog een 1000 cc extraatje bovenop en daarnaast is er zelfs sprake van een SP-variant. Waar er vorig jaar nog redelijk geheimzinnig gedaan werd over een vermogen van ‘rond de 150pk’, weten we nu uit goede bron dat de gewone versie 152pk zal leveren en de SP 157pk. Ietwat teleurstellend als je de vergelijking met Supernakeds aangaat, al kan Honda net zoals bij de Hornet 750 hopelijk concurreren met een aantrekkelijk prijskaartje. Als je weet dat een MT-09 in België 11.099 euro kost, een Z900 10.299 euro en een Suzuki GSX-S1000 13.149 euro, dan kan je zelf wel raden waar deze Honda ongeveer moet eindigen om concurrentieel te zijn.

Technische info

Wat weten we voorlopig al over de technische gegevens?

-De motor zal beschikbaar zijn in drie traditionele Honda kleuren Pearl Glare White, Mat Iridium Gray Metallic en Grand Prix Red.

-Het 999cc motorblok is goed voor 152pk of 112kW in standaard-uitvoering met 110Nm koppel. De SP uitvoering wordt gepeperd tot 157pk of 116kW.

-De PGM-FI injectie wordt aangestuurd via throttle-by-wire met 3 rijmodi. Er zal een tractiecontrole en slipperkoppeling aanwezig zijn

-Stalen brugframe, Showa 41mm SFF-BP USD vork, volledig instelbaar, Showa link achteraan

-310mm dubbele schijfremmen met Nissin vierzuigerremklauwen

-Banden: 180/55-17 achteraan, 120/70-17 vooraan.

-5″ TFT kleurendashboard met Honda RoadSync Smartphone connectiviteit

-Full LED verlichting

Wat betreft de SP variant zijn er uiteraard nog enkele vraagtekens wat betreft het rijwielgedeelte. Aangezien de standaardmotor redelijk rijkelijk is uitgerust, zou het zomaar kunnen dat de SP voorzien wordt van Öhlins vering en eventueel ook betere Brembo remmen.

Honda Roadsync?
In de cockpit van de nieuwe Honda zien we een 5″ TFT kleurendisplay met smartphone connectiviteit dankzij Honda’s eigen RoadSync app. Die zou bestuurbaar zijn met spraakherkenning via je intercom. Na lange tijd vast te houden aan een Apple besturingssysteem, lijkt het er nu dus op dat de Japanners toch de voorkeur geven aan eigen ontwikkelde elektronica, al weten we daar pas meer over te zeggen na een eerste kennismaking op de EICMA. To be continued!