Bas Leek, eigenaar van West Coast Motors uit Alkmaar is tijdens de grote Benelux-finale van de Battle of the Kings custom-competitie uitgeroepen tot Custom King. MaxxMoto vaardigde Fly Low organisator Andy Geeroms af als jurylid en ook van ons kreeg West Coast de eerste plaats toebedeeld.
Tekst: Renaud Amand
Foto’s: H-D, Presstigieux
De Battle of the Kings is een jaarlijkse wedstrijd tussen Authorized Harley-Davidson-dealers waarbij de uitdaging is om een nieuwe Sportster Iron 883 binnen een bepaald budget zo creatief en mooi mogelijk te customizen. Elf dealers uit de Benelux deden mee en uit de inzendingen koos het publiek online de top drie. Deze drie creaties gingen door naar de Benelux-finale van vrijdag. De finale vond plaats bij Cut Throat Barber, een klassieke barber annex kroeg op het Beursplein in hartje Amsterdam. Op het evenement kwam een mix af van ruige bikers, Amsterdamse hipsters en – het coolst van allemaal – een selectie persmuskieten waaronder een vierkoppige MaxxMoto delegatie.
De jury was unaniem over de winnaar. De XLR Competition, zo heet de creatie officieel, was ook volgens juryvoorzitter Jarno Middelbosch – Marketing Integration Manager bij H-D Europe – het meest vernieuwend, creatief en inventief. Wij waren vooral weg van de eigenbouw achterbrug en het metalen subframe en zitje in een stuk, naast het 21 duim voorwiel en het 19 duim achterwiel met massieve joekel van een band.
Bas Leek toonde zich een sportieve winnaar: “We wisten dat het heel lastig ging worden want die andere twee bikes van Marco van Velzen en Wesley Mahieu zijn absolute meesterwerkjes. Gelukkig koos de jury voor onze creatie. Dat geeft de burger moed, nu op naar Biarritz!” De XLR Competition van West Coast Motors gaat begin juni naar het Wheels & Waves Festival in Biarritz, waar hij zal meestrijden in de Europese eindstrijd van de Battle of the Kings.
Bekijk hieronder de winnende creatie in al zijn glorie op bewegend beeld.