Waarom Tesla nooit een elektrische motorfiets zal maken

Tesla topman Elon Musk heeft tijdens een vragenrondje op de aandeelhoudersvergadering duidelijk gemaakt dat het elektrische automerk geen interesse heeft in motorfietsen. Bij Zero, Alta Motors, BMW, KTM en alle andere motormerken die interesse hebben in e-bikes kunnen ze dus opgelucht ademhalen.

De reden die Musk aanhaalt is omdat hij in zijn jeugd veel offroad gereden heeft, waarna hij op zeventienjarige leeftijd bijna aangereden werd door een truck op zijn straatmotor. Het hele sfeertje waarin Musk dit vertelt is nogal komiek en lacherig, al kan je hier als motorrijder enkel een beetje triest om zijn.

Wanneer vooruitziende industriereuzen als Tesla veiligheid aanhalen als een argument om motorfietsen te negeren, voorspelt dat nu eenmaal weinig goeds. Langs de andere kant: over de (on)veiligheid van motorfietsen wordt waarschijnlijk al geluld sinds het ontstaan van de eerste gemotoriseerde tweewieler.

Wie er op hoopte dat Tesla’s kapitaal de e-bike sector een boost kon geven, is er dus aan voor de moeite, al wilt dat niet zeggen dat de evolutie van elektrische motoren stilstaat. Zowat alle grote motormerken hebben inmiddels toegegeven dat ze aan elektrische concepten werken en aan het tempo dat de Europese politiek warmloopt voor alternatieve krachtbronnen zullen verbrandingsmotoren binnen afzienbare tijd hun houdbaarheidsdatum overschrijden. Bovendien is de technologie van Tesla open source en dus kan iedere fabrikant meegenieten van hun knowhow.

Altijd als eerste op de hoogte zijn van het laatste motornieuws?
Download de MaxxMoto App, voor iPhone of Androïd.