Vins Motors werkt aan tweetakt pluimgewicht

Hoe kan je een tweetakt supersexy maken? Daar heeft het Italiaanse Vins Motors, een voorlopig nobele onbekende, wel een antwoord op klaar. Op de vorige editie van EICMA stelden ze hun Duecinquanta voor, zij het voorlopig nog enkel als prototype. Je raadt het al: een 250cc. Maar wat voor een!

De Duecinquanta moet een moderne, vederlichte, injectiegestuurde tweetakt V-twin motor worden, in 2 uitvoeringen: een race versie en een straatmotor. De motor perst er een mooie 80pk uit, maar het meest opmerkelijke is het cijfer op de weegschaal. In racetrim klokt die af op een magere 85kg. De straatversie is een 10kg zwaarder.

De gewichtsbesparing zit vooral in de opbouw van de motor. Bij Vins Motors hebben ze gekozen voor een zelfdragende monocoque. De tank/zitunit bestaan dus uit één groot stuk carbon, inclusief de ophanging voor de voorvork en achterbrug.

 

Ook de vering is niet nieuw onder de zon, maar op z’n minst gezegd ook niet conventioneel. Voor de voorvork zijn de ingenieurs van Vins Motors gaan spieken bij BMW. Net zoals de BMW K1300 reeks, zal de voorvering bestaan uit een star gedeelte om het wiel vast te houden, gemonteerd op een parallelogram met schokbreker ter hoogte van het balhoofd.

Achteraan wordt het nog interessanter met een overdwars liggende schokbreker boven de swingarm. Aangestuurd door een slim linksysteem kan de schokbreker zelf de grootste krachten, het indrukken van de schokbreker bij het bewegen van de achterbrug, zelf opvangen. Bijkomend voordeel: de achterveer kan volledig ingesteld worden van progressief tot lineair. Interessant toch, als je op circuit gaat rijden?

Door de keuze van de vering krijgt het frame ook minder krachten te verwerken waardoor de ophanging een pak lichter en eenvoudiger kan. De monocoque heeft nog een paar andere voordelen. Zo ontstaat er extra ruimte voor koeling, genoeg zelfs om een vrije doorstroom van rijwind te creëren dwars door de hele motor.

De prototypes hebben volgens Vins Motors door hun superlage gewicht voldoende aan een enkele remschijf vooraan om dezelfde remkracht te ontwikkelen als zwaardere motoren met 2 schijven. Mooie gedachte, maar dat valt toch nog even af te wachten.

Voorlopig is het nog even kat uit de boom kijken of ze ook echt van de grond komen. Feit is wel dat er op EICMA al 2 prototypes te bewonderen waren. Alvast een stap in de goeie richting en zeker eentje om in de gaten te houden.

via: motorfreaks

 

Altijd als eerste op de hoogte zijn van het laatste motornieuws?
Download de MaxxMoto App, voor iPhone of Androïd.