De Europese emissienormen zijn genadeloos. Sinds dit jaar moeten alle nieuwe motorfietsmodellen voldoen aan de Euro5 norm, wat zorgt voor een toestroom van nieuwe, of geüpdate modellen. Maar tegelijkertijd betekent dit ook een vaarwel voor een hoop vertrouwde tweewielers. En in het geval van Honda, vaarwel aan één van de motorconfiguraties die hen groot heeft gemaakt.
Honda’s complete VFR-reeks moet er namelijk tussenuit. Toegegeven, De VFR800F, Crossrunner en Crosstourer konden nooit helemaal in de voetstappen van hun voorgangers treden, al zegt dat vooral veel over de kwaliteiten van die oudere Honda’s.
We denken daarbij aan de originele VFR750F die zowat de krijtlijnen uitzette voor alle moderne sporttoerers, maar uiteraard ook aan productieracers zoals de RC30 of RC45. In een tijd waar het woord ‘legendarisch’ te pas en te onpas rondgestrooid wordt, weet iedereen die ooit met zo’n RC reed wel hoe belangrijk ze zijn voor de motorgeschiedenis.
2021 wordt dus het eerste jaar sinds de introductie van de VF750 F dat er geen nieuwe V4 beschikbaar is, wat de geruchten over een nieuwe Honda V4 sportmotor (of sporttoerer?) enkel zal aanzwengelen. De ultieme V4-fanaten kijken in tussentijd naar Aprilia, of uiteraard naar de MotoGP waar het gevleugelde merk nog wel met de V4 van de RC213V-RS racet.
Altijd als eerste op de hoogte zijn van het laatste motornieuws?
Download de MaxxMoto App, voor iPhone of Androïd