Tweedehandsmarkt stort in elkaar door motorkeuring (-30% vs vorig jaar)

Wat gevreesd werd, is nu ook bevestigd: de technische motorkeuring is een ramp voor de tweedehandsmarkt. Uit onderzoek van Traxio blijkt dat er bijna 40% minder motorfietsen verkocht werden t.o.v. februari 2021, en daarbij noteren we dat de 125cc’s (1/4 van de markt!) buiten schot blijft. Of de technische keuring effectief een invloed zal hebben op de ongevallencijfers, blijft uiteraard nog afwachten.

Filip Rylant, woordvoerder van mobiliteitsfederatie TRAXIO vat de situatie samen: “De tweedehandsmarkt voor motorfietsen stuikt zoals verwacht in elkaar : in februari werden er -30,7% minder verkocht dan in februari 2022 en zelfs -38,8% minder dan in februari 2021. Gecumuleerd over de twee eerste maanden van het jaar betekent dat een daling van -22,1% of een verlies van 1.825 eenheden. De reden moeten we niet ver zoeken : de tweedehandskeuring van motorfietsen die verplicht is sinds 1 januari 2023. Dit effect zullen we in de komende maanden verder blijven voelen, en onze prognose is ook dat er meer dan vroeger tweedehandse motoren in de buurlanden zullen terechtkomen. Bij de motorhandelaars vingen we op dat de particulieren sneller geneigd zijn om hun motor over te laten aan een dealer of aan een opkoper zodat ze zelf niet naar de keuring voor verkoop moeten gaan. De verwachting is dan ook dat de particuliere verkoper in die gevallen minder gaat krijgen voor zijn motorfiets, en mogelijks dat de prijzen op de tweedehandsmarkt in het algemeen zouden gaan dalen. Voor de motordealers is de motorkeuring geen eenvoudige situatie. Zij hebben ondertussen vaak de nodige apparatuur in huis gehaald voor bijvoorbeeld de afstelling van de lichten en decibelmeting. Maar door het beperkte aantal stations dat motorkeuringen doet, moeten ze vaak ver rijden voor een technische keuring en ook de wachttijden beginnen op te lopen. We hoorden tevens dat enkele invoerders de keuringscentra aan het begeleiden zijn in deze opstartfase. Bij de nieuwe motorfietsen zien we een stijging van het aantal inschrijvingen : +7,6% in februari. Dit is te danken aan de beschikbaarheid van motorfietsen bij de invoerders : het gaat hier immers over levering van bestellingen die eerder in 2022 werden gedaan. De leveringen blijven nog altijd wat onvoorspelbaar en dus is het niet gemakkelijk aan de klant mee te geven wanneer de bestelde motorfiets beschikbaar zal zijn. Ondertussen beginnen klanten na een moeilijke start van de maand meer naar de showrooms te komen. Uit de inschrijvingscijfers blijkt dat Vlaanderen wat achterloopt op Brussel en Wallonië, dat vooral de 126cc-500cc-klasse sterk scoort en dat voornamelijk BMW en Honda de meeste nieuwe motorfietsen konden leveren.”

Wie graag naar tweedehands koopjes zocht, of regelmatig van motor wisselde, hangt er nu aan voor een technische keuring.

page1image66941120

In de sector horen we bekommernissen over de motorkeuring: “Sommigen beginnen zich zorgen te maken over de motorkeuring : er worden nu veel rode kaarten uitgegeven voor bijvoorbeeld slecht afgestelde koplampen of voor papieren die niet helemaal in orde zijn bij oudere motoren. Dat mag geen aanleiding zijn om later te insinueren dat veel afgekeurde motoren niet veilig waren : de afkeuring gaat immers vaak niet over technische mankementen.

Uit de motorsector kregen we de volgende interessante feedback over het showroombezoek:
“Begin februari is het na de salonperiode – want ook al is er geen motorsalon, elk merk heeft wel zijn acties bij de dealers – wat rustiger geworden in de showroom, naar eind februari werd het gelukkig weer wat drukker. Over het algemeen is er vrij veel interesse en loopt de verkoop redelijk goed, ook al voelen we dat de klant door de energiecrisis soms moeilijker beslist. Laat ons hopen die twijfel zal verdwijnen met de komst van het mooie weer en daarmee de verwarmingskosten.”

Bron: Traxio