Triumph vernieuwt Street Triple, met gelimiteerde Moto2 editie

Triumph heeft zonet de nieuwe Triumph Street Triple 765 R, Street Triple 765 RS en een gelimiteerde Moto2-editie voorgesteld. Naast een kleine update van het 765 motorblok dat nu 130pk en 80Nm heeft, zien we een lichtjes andere geometrie, geüpdate dashboard en verbeterde elektronica. Volledig persbericht met alle details onder de fotogalerij!

Volledig PERSBERICHT:

DE NIEUWE 2023 STREET triple 765-REEKS
PURE NAKED SPORTS PERFECTIE

In 2023 verschijnt de meest krachtige, meest evenwichtige Street Triple 765-line-up ooit gemaakt. De Street Triple R krijgt een fikse update en treedt naar voor als de nieuwe en allesbepalende Streetfighter. Een nieuwe Street Triple RS zet een nieuwe maatstaf voor performante naked sportmotoren. De exclusieve en in beperkte oplage verkrijgbare Street Triple 765 Moto2™ Edition staat garant als de meest hoogwaardige, meest gefocuste Street Triple uit de geschiedenis. Dichter bij een straatlegale Moto2™-racer kom je niet.

Vanuit het Moto2™-raceprogramma stromen nieuwe motortechnologie en -upgrades rechtstreeks door naar het Street Triple-gamma. Dat resulteert in aanzienlijk verbeterde prestaties voor de nieuwe Street Triple R en toonaangevend vermogen voor de nieuwe RS en Moto2™ Edition, met verhoogd koppel en verbeterd reactievermogen bij alle 765-aangedreven modellen. De agressieve nieuwe uitstraling, de verbeterde ergonomie en de meest hoogwaardige specificaties maken van deze nieuwste generatie de meest wendbare en nauwkeurig sturende edities ooit in de legendarische Street Triple-dynastie.

De krachtigste Street Triple-reeks ooit

  • Aanzienlijk krachtigere 765 cc driecilinder met 120 PK voor de Street Triple R en een toonaangevend piekvermogen van 130 pk voor de RS & Moto2™ Edition. Piekkoppel stijgt naar 80 Nm bij alle modellen
  • Verbeterde responsiviteit en acceleratie dankzij gereviseerde vertanding en eindaandrijving
  • De vernieuwde uitlaat en einddempers zorgen voor de typische driecilinder-sound
  • Alle drie de modellen uitgerust met circuitwaardige Triumph Shift Assist quickshifter 

De technologisch meest geavanceerde Street Triple-reeks ooit

  • Geoptimaliseerde bochten-ABS en dito schakelbare tractiecontrole voor in de bochten
  • Geüpgradede rijmodi met dynamischere mappings
  • 5 inch TFT-instrumentenpaneel voor de RS & Moto2™ Edition en multifunctioneel instrumentenpaneel met TFT-display voor de R
  • Volledige LED-verlichting met kenmerkend vormgegeven dag-rijlichten voor de RS en Moto2™ Edition

De meest wendbare en nauwkeurig sturende Street Triple-reeks ooit

  • Verbeterde ergonomie met breder stuur bij de Street Triple R en RS, met herziene geometrie voor nog betere wendbaarheid bij de nieuwe RS en Moto2™ Edition
  • Meest hoogwaardige Brembo Stylema®-remmen voor de RS & Moto2™ Edition
  • Uiterst hoogwaardige en volledig instelbare ophanging
  • Gullwing swingarm die chassisgedrag en stabiliteit aan hoge snelheid verbetert
  • Circuitwaardige uitrusting voor de Moto2™ Edition, waaronder op prestaties gerichte, volledig instelbare Öhlins ophanging en nieuw clip-on stuur.

De meest agressieve en gefocuste Street Triple-reeks ooit

  • Scherper en agressiever koetswerk
  • Nieuw, door racewereld geïnspireerde 765-kleurstellingen met stoere en kenmerkende kleuren
  • Officiële Moto2™-branding en sportief koolstofvezel koetswerk voor de Moto2™ Edition

NIEUWE FEATURES VOOR DE 2023 STREET TRIPLE 765 LINE-UP

STREET TRIPLE 765 R

Meer vermogen, meer koppel en betere prestaties dankzij upgrades afgeleid van Triumphs Moto2™ motorontwikkelingsprogramma. Daarbij maken een sportievere rijpositie, een agressievere uitstraling, sterk geavanceerde rij-elektronica en Triumphs gekende oog voor detail van de nieuwe Street Triple 765 R de allesbepalende streetfighter.

STREET TRIPLE 765 RS

Gebruikmakend van alle nieuwe technologie en verbeteringen aan chassis en styling die deze grootste generatie eigen is, voegt Triumph aan de 2023 Street Triple 765 RS het meest hoogwaardige Brembo Stylema-remsysteem toe. Samen met een verbeterde geometrie voor nog meer wendbaarheid, zet dit model een nieuwe drempel als DE krachtigste Street Triple ooit: 130 pk aan razend spannend Triple-vermogen. Dat dankzij motorblokupgrades afkomstig van het Moto2™ raceprogramma.

STREET TRIPLE MOTO2TM EDITION

Gelimiteerd tot slechts 765 exemplaren in elk van de twee door de racewereld geïnspireerde kleurschema’s, vervolledigt de 2023 Street Triple 765 Moto2™ Edition de line-up als de meest hoogwaardige Street Triple ooit. Het model combineert alle grote verbeteringen op vlak van kwaliteit en houding, aangevuld met de toonaangevende vermogen en koppel van de RS. Daarbovenop komt een nog meer meeslepende en gefocuste rijervaring dankzij het unieke clipon-stuur en volledig instelbare Öhlins voorvork, met als resultaat een superscherpe en nauwkeurige wegligging zowel op straat als op circuit. Een koolstofvezel koetswerk met officiële Moto2™-branding, een uniek Moto2™-opstartscherm en een bovenste kroonplaat met individuele nummering maken van deze ongelofelijke machine de ultieme Street Triple.

DE KRACHTIGSTE STREET TRIPLE-REEKS OOIT

Dankzij aanzienlijke verbeteringen afgeleid van het Moto2™ motorontwikkelingsprogramma levert de 765 cc driecilinder nu meer vermogen en prestaties met 120 pk voor de Street R en een toonaangevende 130 pk bij de RS en Moto2™-editie. Ook het koppel neemt toe bij alle modellen: spannend vanaf het begin en opwindend doorheen het hele toerengebied, met een piek van 80 Nm. Als driecilinder combineert het motorblok bruikbaar koppel in het lage en het middengebied met opwindende prestaties in hoge toeren, voor een karakteristieke rijervaring. De wereldvermaarde motor is nu ook responsiever dan ooit: kortere overbrengingsverhoudingen zorgen voor een snellere acceleratie, wat van deze nieuwste Street Triples de scherpste en meest levendige generatie ooit maakt.

Aanzienlijk krachtiger, toonaangevend 765 cc motorblok

Kennis ontwikkeld in het Moto2™ ontwikkelingsprogramma stroomt door naar het 2023 Street Triple motorblok waardoor het prestatiegerichter en karakteristieker dan ooit wordt. De compressieratio stijgt van 12,65:1 naar 13,25:1 – een stijging van 4,7%. Nieuwe zuigers, drijfstangen en zuigerpennen bewegen in nieuwe, verbeterde verbrandingskamers met een hogere druklimiet, wat resulteert in meer vermogen. Nieuwe kleppen en nokkenassen verhogen de kleplift wat de inlaat-, verbrandings- en uitlaatefficiënte verbetert. Nieuwe tandoverbrengingsverhoudingen verbeteren de prestaties en reactiviteit. 

Meer vermogen, nog toegankelijker koppel

Triumph tilt de buitengewone prestaties en het piekvermogen van de Street Triple naar het volgende level in 2023. De R piekt op 11.500 tpm met 120 PK. De RS en Moto2™ Edition gaan nog een stapje verder met 130 pk bij 12.000 tpm. Alle drie de modellen genieten van hetzelfde bruikbare koppel in lage gebieden dat merkbaar krachtiger wordt vanaf 7.500 tpm en met 80 Nm piekt op 9.500 tpm.

De meest responsieve Street Triple ooit

Voor 2023 moderniseert Triumph de versnellingsbak. Kortere overbrengingsverhoudingen zorgen voor snellere acceleratie. Dat in combinatie met een nieuwe eind-overbrengingsverhouding zorgt voor scherpere, levendigere en reactievere ervaring, wat samen met het verbeterde vermogen en koppel zorgt voor een bijzondere verbetering op vlak van prestaties. Daarmee behoudt de Street Triple 765 zijn status als referentiepunt in zijn klasse.

Bloedstollende Triple-soundtrack

Verdere updates omvatten het uitlaatsysteem met een hoger debiet en de nieuwe, sportieve einddemper langs één zijde. Samen geven ze de Street Triple diens gerenommeerde en kenmerkende, bloedstollende geluid.

DE PERFECTE SETUP VOOR SPORTIEVE NAKED PRESTATIES

Nieuwe technologie, nieuwe hoogwaardige componenten en het meest wendbare Street Triple chassis tot nog toe, gecombineerd met een geoptimaliseerde gewichtsbalans, maken van de 2023 Street Triple-serie de meest wendbare ooit.

Nieuwe evenwichtige en dynamische ergonomie

De 2023 Street Triple R en RS genieten beiden van de meer gefocuste en intensere rijpositie dankzij het nieuwe stuur dat 12 mm breed is. Door de racewereld geïnspireerd gaat de Moto2™ Edition nog een stapje verder met een clipon-stuur dat 80 mm lager en 50 mm meer naar voren gericht is ten opzichte van de R en de RS. Dat in combinatie met de unieke, hoogwaardige Öhlins voorvork maakt de houding nog racewaardiger, het gevoel vooraan nog beter en de Street Triple rijervaring nog dynamischer.

Het stuurgedrag van de RS en Moto2™ Edition versoepelt en versnelt dankzij een vernieuwde geometrie met een scherpere balhoofdhoek en een verhoogde achterzijde. Deze aanpassingen wijzigen niets aan de standvastigheid en het vertrouwenwekkende karakter waar de Street Triple om bekend staat.

De zadelhoogte bedraagt respectievelijk 826 mm voor de Street Triple R, 836 mm voor de Street Triple RS en 839 mm voor de Moto2™ Edition. Een nieuw optioneel lager zadel, vervaardigd met 3D net-technologie voor meer comfort, verlaagt de hoogte met 28 mm voor elk model. Desgewenst kunnen Triumph-dealers de hoogte met een extra 10 mm verlagen bij de RS en Moto2™ Edition via een aanpassing aan de achterwielophanging. Gecombineerd met het lagere zadel krijgen deze modellen zodoende een toegankelijke zadelhoogte van 798 mm (RS) of 801 mm (Moto2™ Edition).

Nieuwe, uiterst hoogwaardige Brembo-remsysteem

De Street Triple R geniet met de uitstekende Brembo M4.32 van hoogwaardige remcomponenten, met radiaal gemonteerde vierzuigerremklauwen vooraan en een zwevende enkele zuigerremklauw achteraan. De Street Triple RS en Moto2™ Edition zijn standaard voorzien van circuitwaardige remprestaties. Beide modellen zijn uitgerust met de hoogste specificatie Brembo Stylema radiaal gemonteerde monobloc vierzuigerremklauwen en 310 mm zwevende remschijven vooraan. Een Brembo MCS remhendel met instelbare reikwijdte en remverhouding zorgt voor nog meer controle en finesse. Een Brembo zwevende enkelzuigerklauw achteraan houdt de achterzijde onder controle.

Het gelinkte remsysteem zorgt voor de perfecte balans van de voor- naar de achterzijde, voor verbeterde stabiliteit en een kortere remafstand.

Hoogwaardige, volledig instelbare ophanging

Eersteklas ophangingscomponenten van Showa en Öhlins vullen het baanbrekende chassisontwerp van de Street Triple verder aan en werden zorgvuldig uitgeselecteerd om een perfecte match met elk model te vormen. Allen zijn volledig instelbaar in veervoorspanning en ingaande en uitgaande demping.

Onder de Street Triple R staan Showa 41 mm Separate Function Big Piston geïnverteerde voorvorkpoten gemonteerd, aangevuld met een Showa monoshock RSU met piggyback-reservoir. De Street Triple RS met hogere specificaties is uitgerust met Showa 41 mm Big Piston geïnverteerde voorvorkpoten en een Öhlins achterschokdemper met piggyback-reservoir.


De Street Triple 765 Moto2™ Edition speelt zijn circuitwaardige karakter verder uit dankzij de 43 mm geïnverteerde Öhlins voorvorkpoten, voor de meest nauwkeurige wegligging, en Öhlins achterschokdemper met piggyback reservoir. De veerweg vooraan voor alle modellen bedraagt 115 mm. Achteraan is dat 131,2 mm bij de RS en Moto2™Edition en 133,5 bij de Street Triple R.


Circuitklare banden

Performante Pirelli Diablo Supercorsa SP V3-banden behoren tot de standaarduitrusting van de Street Triple RS en Moto2™ Edition. De banden, uiteraard volledig legaal voor de openbare weg, zorgen voor een racewaardig gripniveau en ongekende stabiliteit aan hoge snelheid.

De Street Triple R is voorzien van de veelzijdige en geprezen Continental ContiRoad-banden, voor geweldige grip zowel in natte als droge omstandigheden. Ze vormen zo de ideale optie voor zowel woon-werkverkeer in elk seizoen als snelle stukken op de weg.


Lichtgewicht chassis en swingarm

De swingarm van de Street Triple werd ontwikkeld voor uitstekende torsiestijfheid met laterale flexibiliteit. Het design maximaliseert de stabiliteit aan hoge snelheid wat het vertrouwen verbetert. De positie van het draaipunt zorgt ervoor dat de ingaande demping van de achterschokdemper onder snel accelereren op een natuurlijke manier wordt tegengegaan. Daardoor komt de Street Triple strak elke bocht uit en blijft het chassisgedrag te allen tijde nauwkeurig en voorspelbaar. 

Dat, samen met het lichte chassis en de ongelofelijke vermogen-gewichtsverhouding, is essentieel voor de toonaangevende prestaties van de Street. Wendbaar, opwindend en voorzien van Triumphs kenmerkende, vertrouwenwekkende wendbaarheid is de Street Triple een toegankelijke keuze voor elke rijder.

NIEUWE, VERBETERDE RIJTECHNOLOGIE

De 2023 Street Triple line-up kan rekenen op geavanceerde technologie die zich focust op de rijder. Het ABS, tractiecontrole en de rijmodi werden verfijnd en verbeterd zodat prestaties en veiligheid hand in hand gaan met comfort en gebruiksgemak.

Nieuw geoptimaliseerde bochten-ABS

De nieuwste generatie geoptimaliseerd bochten-ABS behoort tot de standaarduitrusting van alle drie de nieuwe Street Triple-modellen. Zo geniet je van optimale remprestaties, in elke hellingshoek. De nieuwe ABS-modulator met geïntegreerde IMU (Inertial Measurement Unit) zorgt voor een verfijnde ABS-controle. Elk van de rijmodi heeft een eigen passende setting op vlak van ABS-interventie. Voor rijders die minimale ABS-interventie wensen is er ook een circuitgeoriënteerde afstelling.

Nieuwe en geoptimaliseerde instelbare tractiecontrole

De geoptimaliseerde tractiecontrole behoort eveneens tot de standaarduitrusting van alle drie de Street Triple-modellen. Een IMU monitort voortdurend de hellingshoek om optimale grip te garanderen in alle omstandigheden. De mate van interventie is instelbaar op vier niveaus om te passen bij variërende rijstijlen en -omstandigheden. Ook is er een circuitgerichte instelling met minimale interventie. Voor ervaren rijders en in optimale, racewaardige condities kan de tractiecontrole uitgeschakeld worden.

Opgewaardeerde rijmodi voor een dynamischer gevoel

De nieuwe Street Triple R beschikt over vier rijmodi: Road, Rain, Sport en een zelf instelbare modus. Zo past elke rijder zijn of haar Street Triple aan naar eigen voorkeur.

De Street Triple RS en Moto2™ Edition voegen nog een extra Track-rijmodus toe aan het rijtje. Deze circuitgerichte modus werd ontworpen om zo weinig mogelijk in te grijpen, maar tegelijkertijd wel de zekerheid van elektronische systemen te bieden wanneer onverwachte situaties zich opdringen.


In elke rijmodus wijzigt het karakter en het gedrag van de motor. De mappings van het gashendel in Road, Sport en Track zorgen voor een nog responsiever gevoel. De Rain-modus limiteert het motorvermogen tot 100 pk, met verhoogde interventie van ABS en tractiecontrole voor een beter gevoel en controle in natte omstandigheden.

5” TFT-kleurendisplay

Een 5” TFT-kleurenscherm siert de nieuwe Street Triple 765 RS en Moto2™ Edition. Navigatie door het menu gebeurt intuïtief dankzij geoptimaliseerde toetsen en een joystick met vijf richtingen. Het MyTriumph connectiviteitssysteem is op voorhand geactiveerd, zodat nieuwe rijders meteen toegang hebben tot turn-by-turn navigatie, beheer van telefoon en muziek via Bluetooth en de gratis MyTriumph app.

Circuitdagen krijgen een extra dimensie dankzij een geïnstalleerde laptimer op de RS en Moto2™ Edition. Die laatste beschikt verder ook over een uniek opstartscherm, waar het officiële Moto2™-logo verschijnt.


De Street Triple R beschikt over zijn eigen, eenvoudig af te lezen en multifunctionele instrumentenpaneel dat bestaat uit een TFT-scherm waarop de belangrijkste info zichtbaar is.


Nieuwste generatie Triumph Shift Assist

Triumphs nieuwste, circuitklare quickshifter behoort tot de standaarduitrusting van alle drie de Street Triples. Zo schakel je moeiteloos op zonder de koppeling te gebruiken, en zonder dat de motor een kik geeft. Perfect voor het circuit en voor snelle wegen. 

Ook terugschakelen gebeurt zonder koppeling en zonder tussengas te moeten geven om de versnelling en het toerental te laten overeenstemmen, want de MY23 Street Triple doet dat allemaal voor jou. Dit systeem maakt soepel, gecontroleerd vertragen mogelijk en vormt zo een geweldige rijhulp bij het insturen.


Slip en assist-koppeling

Alle MY23 Street Triple-modellen zijn voorzien van Triumphs slip & assist-koppeling. Zo genieten ze een licht, consistent hendel-gevoel. Dat komt het comfort en de controle ten goede, extra handig in een stedelijke omgeving.

Wielliftcontrole 

De wielliftcontrole aan het voorwiel verbetert de controle zonder dat de rijder er iets van merkt. Geavanceerde nieuwe algoritmes monitoren voortdurend de signalen vanuit het IMU om een soepelere controle en een snellere progressie te verzekeren.

Kenmerkende LED-lichtsignatuur

De verlichting bij alle drie de modellen is volledig LED. De koplampen van de RS en Moto2™ Edition zijn uitgerust met kenmerkend vormgegeven en geïntegreerde DRL (dag-rijverlichting), waar de wetgeving het toestaat. De Street Triple R is uitgerust met een even kenmerkend lichtsignatuur via de positielichten. Automatisch uitschakelende richtingaanwijzers zijn standaard.

SCHERPERE STYLING MET EEN AGRESSIEVERE HOUDING 

Na zijn lancering in 2007 evolueerde de treffende esthetiek van de Street Triple zorgvuldig in de loop der jaren. Voor MY23 is het onmiskenbare Street Triple ontwerp-DNA overduidelijk aanwezig, in de meest agressieve vorm tot nog toe. Deze editie herdefinieert zijn klasse met de nieuwe, uit de racewereld afgeleide ‘765’-kleurstellingen en sportieve graphics.

Volledig vernieuwd koetswerk

De Street Triple oogt scherper en meer gefocust dan ooit. Dat komt omdat er meer aandacht uitging naar heel wat details. Geïntegreerde zijpanelen in de nieuwe benzinetank van 15 liter lijnen prachtig uit met de strakke radiatorkappen. Een nieuwe afwerking van de koplamp vormt een gestroomlijnd geheel met de luchtinlaat. De RS verschijnt met een onderkuip in bijpassende kleur – ook verkrijgbaar als accessoire voor de R.

De achterzijde van de nieuwe Street Triple is even uitzonderlijk dankzij een sportief, naar boven gericht ontwerp dat de naar voor gerichte aanvalshouding extra in de verf zet. De RS is voorzien van een zadelkap in bijpassende kleur en een verwisselbaar passagierszitje. Zo switch je gemakkelijk tussen een solo- of een duozit.


De vorm van de nieuwe einddemper draagt bij aan de agressieve houding van de Street Triple en accentueert de opwindende driecilinder-soundtrack.

Als ultieme, door de racewereld geïnspireerde Street Triple beschikt de Moto2™ Edition over een lichtgewicht koolstofvezel koetswerk, voorspatbord, zijpanelen, koplampafwerking en onderkuip. Een uiterst zorgvuldig, machinaal vervaardigde bovenste kroonplaat, met het productienummer van elk van de exemplaren erin geëtst, benadrukt de exclusiviteit van deze uitvoering. Triumph brengt slechts 765 exemplaren van elk kleurschema op de markt, waardoor dit de meest exclusieve Street Triple ooit wordt.

Nieuwe door racewereld geïnspireerde kleurschema’s

De Street Triple R verschijnt in twee eigentijdse kleuren: Silver Ice met Storm Grey en Yellow graphics of Crystal White met Storm Grey en Lithium Flame graphics.

Bij de Street Triple RS heb je de keuze uit drie gewaagde, kenmerkende uitvoeringen: Silver Ice met Baja Orange and Storm Grey graphics, Carnival Red met Carbon Black en Aluminium Silver graphics of Cosmic Yellow with Carbon Black en Aluminium Silver graphics


De Moto2™ Edition, ten slotte, verschijnt in twee verbluffende, door de racewereld geïnspireerde kleurstellingen. Triumph Racing Yellow met en Aluminium Silver subframe of Crystal White met Triumph Racing Yellow subframe. Deze limited edition-machines hebben officiële Moto2™-branding op de tank, wielen, achterzijde en einddemper en bieden zo een unieke, door de racewereld geïnspireerde esthetiek bovenop een compleet nieuwe Street Triple rijervaring.

Accessoires

Meer dan 50 originele Triumph-accessoires zullen beschikbaar gemaakt worden voor de 2023 Street Triple line-up. Dat geeft eigenaars de mogelijkheid hun Street Triple naar eigen voorkeur aan te passen. Opties variëren van cruisecontrole (enkel RS en Moto2™ Edition), over windschermen tot verwarmde handvatten. Ook steunen voor de passagier, andere zadelopties en bagageopties zijn mogelijk. Alle items passen naadloos bij de Street Triple en genieten telkens ook twee jaar garantie met ongelimiteerde kilometers, net als de motor zelf.

Service en garantie

De nieuwe generatie heeft een lage onderhoudskost dankzij het service-interval van 10.000 km en geniet twee jaar garantie met ongelimiteerde kilometers.


Een verbluffend, vernieuwend trio Street Triples

Drie nieuwe Street Triples. Meer vermogen, verbeterde wegligging en een strakkere uitstraling. Elk van de drie gebouwd met betere specificaties dan zijn rivalen, elk met zijn eigen unieke karakter en telkens zorgvuldig afgewerkt naar de hoge kwaliteitseisen waar Triumph bekend om staat.