BMW R 1250 R: nieuw jasje voor de soberste boxer

BMW’s R 1250 R krijgt voortaan standaard tractiecontrole en een eco-modus mee. De boxer nakedbike verraadt daarmee vooral welke boxer er géén update krijgt voor modeljaar 2023, al blijft hij nog de powernaked bij uitstek voor mensen die maar niet genoeg krijgen van BMW’s flattwin – uiteraard mét ShiftCam.

PERSBERICHT

Op bochtige landwegen, over hoge bergpassen, tijdens een toertocht met passagier of tijdens een korte, ontspannende rit na het werk – de R 1250 R schittert dankzij zijn sportieve wendbaarheid, comfort en de dynamische prestaties van de boxermotor. Nu heeft BMW Motorrad de R 1250 R voorzien van enkele nieuwe standaarduitrustingen en optionele extra’s – voor nog intensiever roadster-plezier.

BMW Motorrad en de purist, een pure roadster met boxermotor – dat is altijd al een succesverhaal geweest sinds BMW motorfietsen bestaan

Zoals voorheen zorgt de legendarische 2-cilinder boxermotor voor een krachtige aandrijving. Hij heeft nog steeds een cilinderinhoud van 1.254 cm3 en genereert zelfs in het huidige EU5 kenteken 100 kW (136 pk). Dankzij de BMW ShiftCam technologie voor variabele kleptiming en kleplift aan de inlaatzijde levert hij over het hele toerentalbereik een fors vermogen, een extreem rustige en stille loop en uitstekende waarden voor brandstofverbruik en uitstoot.

Dynamic Traction Control (DTC) en nieuwe “ECO”-rijmodus als standaarduitrusting – Rijmodi Pro met rijmodusvoorkeuze en motorweerstandsregeling (MSR) als optionele uitrusting

Hierbij zorgt de standaard automatische stabiliteitscontrole DTC voor een hoge mate van rijveiligheid dankzij een uitstekende tractie. De nieuwe standaard rijmodus “ECO” helpt de rijder om zo zuinig mogelijk te rijden.

De ECO-rijmodus stelt de rijder in staat om de innovatieve BMW Motorrad ShiftCam-motortechnologie vooral zo te gebruiken dat een maximale actieradius wordt bereikt. In de ECO-modus wordt de rijder aangemoedigd om zo zuinig mogelijk te rijden met een zachte gaskromme en een gematigde beperking van het motorkoppel. In de ECO-modus geeft het TFT-kleurendisplay in de bovenste statusregel een rendementsweergave. Als u maximale prestaties wenst – bijvoorbeeld voor inhalen met een zware lading of bergop rijden – kunt u met de rijmodusknop snel en eenvoudig overschakelen naar een andere rijmodus.

De nieuwe R 1250 R kan worden uitgerust met de optie Pro-rijmodi als optionele uitrusting. Deze biedt onder andere extra, individueel instelbare rijmodi. Met behulp van de voorkeursfunctie voor de rijmodi kan de rijder de rijmodi individueel instellen op de rijmodusknop. De motorweerstandsregeling (MSR) is een ander nieuw onderdeel van de rijmodus Pro. Deze kan worden gebruikt om onstabiele rijomstandigheden, die tijdens het uitrollen of terugschakelen kunnen ontstaan door overmatige remslip bij het achterwiel, veilig te voorkomen.

BMW Integral ABS Pro (deels integraal) en Dynamic Brake Control (DBC) als standaard

Als populaire sporttourer is de R 1250 R in zijn nieuwste uitvoering standaard uitgerust met BMW Integral ABS Pro. Dit is een remsysteem dat nog meer veiligheid biedt bij het remmen – ook bij het overhellen in bochten – en als het ware nog verder vooruit denkt. Naarmate het rijmodusconcept verder wordt uitgebreid, zullen ook meer nieuwe functies worden toegevoegd. Zo zal de ABS-regelkarakteristiek verder worden aangepast aan de betreffende rijmodus. Als onderdeel van de optie “Riding Modes Pro” ondersteunt Dynamic Brake Control (DBC) de rijder extra bij noodstopmanoeuvres. DBC verhoogt de veiligheid bij het remmen, zelfs in moeilijke situaties, door onbedoelde activering van het gaspedaal te voorkomen. Door ingrijpen in de motorregeling wordt het aandrijfkoppel tijdens het remmen verminderd, zodat de remkracht van het achterwiel volledig wordt benut. Dit houdt de motorfiets stabiel en verkort de remweg.

Nieuwe volledige LED-koplamp met adaptieve bochtverlichting optioneel –  Nieuw ontworpen LED richtingaanwijzers en iconisch dagrijlicht als standaard

De standaard full-LED-koplamp verlicht de weg al met een ongeëvenaard helder en duidelijk licht. Voor meer veiligheid bij het rijden in het donker zorgt de adaptieve afslagverlichting, die als optie wordt meegeleverd. De rijder profiteert van een nog betere verlichting van de weg in bochten, waardoor hij ’s nachts nog veiliger kan rijden. De adaptieve afslagverlichting werkt door het inschakelen van extra LED-elementen in de hoofdkoplamp die voorzien zijn van hun eigen reflectoren, afhankelijk van de hellingshoek. Het wordt geactiveerd vanaf een hellingshoek van meer dan 7° en een snelheid van meer dan 10 km/u. Het extra verlichtingseffect kan perfect worden ervaren tot een hellingshoek van 25°.

Tot de nieuwe standaarduitrusting behoren opnieuw ontworpen LED-tunnelknipperlichten (ook voor de VS) en het iconische dagrijlicht (niet toegestaan in alle landen; zonder dagrijlichtfunctie is het lichtpictogram ontworpen als parkeerlicht).

TFT-kleurenscherm met standaard “Sport”-kernscherm

Net als voorheen is de nieuwe R 1250 R uitgerust met een TFT-kleurendisplay met geïntegreerde pijlnavigatie en uitgebreide connectiviteit. De uitstekende leesbaarheid, de duidelijke menunavigatie en het sterk geïntegreerde bedieningsconcept plaatsen het aan de top van de wereld van de productiemotoren. De rijder kan kiezen uit aangepaste schermdisplays voor verschillende doeleinden. Daartoe behoort ook het “Sport”-kernscherm, dat real-time informatie geeft over de huidige en maximale hellingshoek en regelinterventies – zoals ABS Pro of DTC.

USB-aansluiting en intelligente noodoproep als standaard – Stoelverwarming voor berijder en passagier om het toeren nog aangenamer te maken is als optie leverbaar

De nieuwe BMW R 1250 R biedt standaard al twee verschillende stopcontacten. De vroegere 12-volt boordcontactdoos plus een extra USB-A-aansluiting met 5-volt voeding. Dit meest gebruikte type USB-aansluiting met nieuw ontwikkelde oplaadelektronica maakt het mogelijk om een smartphone tijdens het rijden op te laden door een kabeladapter aan te sluiten. Er is tot 2.400 mA laadstroom beschikbaar, waardoor snel opladen mogelijk is, afhankelijk van het gebruikte type smartphone. De intelligente noodoproep is ook een standaardvoorziening (eCall; niet in alle landen beschikbaar) om in noodgevallen snel hulp te bieden.

Een stoelverwarming voor rijder en bijrijder als optie verhoogt het comfort ook aanzienlijk bij lage temperaturen. Verwarmde zittingen zijn verkrijgbaar in combinatie met twee afzonderlijke zittingen en worden uitsluitend aangeboden in combinatie met verwarmde handgrepen. Voor het bestuurderszadel is een nieuw, comfortabel bedieningsconcept ontwikkeld met vijf verwarmingsniveaus. De instellingen van de handvatverwarming – in combinatie met de zadelverwarming met vijf in plaats van twee verwarmingsniveaus – worden bediend via een menu. De verwarming van het achterzadel heeft twee verwarmingsstanden en wordt bediend met een tuimelschakelaar linksonder op het achterframe.

Dynamische roadsterlak: De nieuwe R 1250 R heeft een aantrekkelijke basislak en de twee modelvarianten Triple Black en Sport – Nieuwe solo-achteruitrusting

In de basisvariant benadrukt de nieuwe BMW R 1250 R zijn geavanceerde roadster-stijl in Icegrey non-metallic in combinatie met een zwart frame. Met de varianten Triple Black en Style Sport, optioneel leverbaar, kan de klant kiezen uit twee bijzonder expressieve kleurconcepten.

Sport model variant: 

Carrosseriekleur Racingblue metallic, wit frame, gouden remklauwen voor/achter, zwart sportstuur zwart, blauwe voorspoiler blauw, solo achter (als alternatief voor duo-pakket).

Triple Black model variant: 

Blackstorm metallic carrosseriekleur, agaatgrijs frame, gouden remklauwen voor/achter, roestvrijstalen radiatorrooster, roestvrijstalen motorspoiler, Pure tankbekleding, solo achter (alternatief pillion package).

De nieuwe optionele solo achterin onderstreept de sportieve stijl van de nieuwe R 1250 R en maakt hem bijzonder licht en dynamisch. Het achterzadel wordt vervangen door een gelakte kunststof bekleding en de achterste voetsteunen en handgrepen worden verwijderd.

Als u de R 1250 R volledig geschikt wilt houden voor gebruik als passagier, is het achterzadelpakket verkrijgbaar als alternatief pakket binnen de modelvarianten. Het bevat alle onderdelen die bij de solo-achterbank vervallen.

De hoogtepunten van de nieuwe BMW R 1250 R: 

  • Krachtige boxermotor met BMW ShiftCam technologie voor het variëren van de kleptiming en klepslag aan de inlaatzijde
  • Genereus vermogen over het hele toerentalbereik, geoptimaliseerd brandstofverbruik en emissieniveau, verhoogde soepelheid en verfijning
  • Vermogen en koppel: 100 kW (136 pk) bij 7.250 t/min en 143 Nm bij 6.250 t/min.
  • Dynamic Traction Control (DTC) standaard
  • BMW Motorrad ABS Pro (gedeeltelijk geïntegreerd) als standaard
  • Dynamic Brake Control (DBC) als standaard
  • Standaard drie rijmodi
  • Standaard “ECO” rijmodus voor bijzonder zuinig rijden
  • Rijmodi Pro met extra rijmodi en nieuwe rijmodusvoorkeuze alsmede motorweerstandsregeling (MSR) als optionele uitrusting af fabriek
  • “Sport”-kernscherm standaard
  • Nieuwe LED richtingaanwijzers en dagrijverlichting standaard
  • Boordnetaansluiting en USB-aansluiting standaard
  • Nieuwe volledige LED-koplamp met adaptieve bochtverlichting als optie
  • Stoelverwarming voor berijder en passagier voor nog meer rijcomfort als optie
  • Nieuwe solo-achteruitrusting
  • Nieuwe spaakwielen met speciale uitrusting
  • Intelligente noodoproep standaard
  • Aantrekkelijke basiskleur en twee modelvarianten Triple Black en Sport als optie
  • Uitgebreid assortiment opties en originele BMW Motorrad accessoires