Triumph toont nieuwe Tiger Sport 800

Na het succes van de Tiger Sport 660 komt Triumph met een Tiger Sport 800. Zoals de naam het aangeeft gaat het hier om een nieuwe cross-over met een 800cc driecilinder in het vooronder.

Triumph kiest opnieuw volledig voor de succesformule die ze eerder toepasten in de Tiger Sport 1050 (die helaas sneuvelde door de emissienormen in 2021) en de Tiger 660. Een sportieve driecilinder met 115pk en 84Nm koppel, een rijwielgedeelte met lange veerwegen en toch een scherp sturend 17″ voorwiel.

Meer moet het niet zijn om je de koning te wanen op het asfalt, of dat geloven we toch graag als we het succes van dit segment de laatste jaren bekijken. Met de Tracer9, GSX-S1000GX en pakweg Versys 11000 zijn er voldoende kapers op de kust, al blinkt de Triumph uit met z’n lichte gewicht en vermoedelijk opnieuw een topafwerking zoals alle Triumphs van de laatste jaren.

De Tiger Sport 800 betekent vermoedelijk ook het einde van de Triumph Tiger Sport 850 die in vergelijkingstesten nooit helemaal kon overtuigen met z’n mix van een iets te brave motor en het half-half 19″ voorwiel. Voorlopig staat hij wel nog op de Triumph website, maar het is duidelijk dat er een grote overlap is tussen deze twee modellen.

Persbericht en technische fiche onder de foto’s.

TRIUMPH ONTHULT GLOEDNIEUWE TIGER SPORT 800

OPWINDENDE SPORTIEVE PRESTATIES 

MET TOURINGCAPACITEITEN

  • Volledig nieuwe, krachtige driecilindermotor van 800cc, met een piekvermogen van 115 pk en een koppel van 84 Nm.
  • Dynamisch en opwindend lichtgewicht chassis met instelbare Showa-ophanging en comfortabele ergonomie.
  • Technologie gericht op de rijder, waaronder geoptimaliseerd bochten-ABS en tractiecontrole, Triumph Shift Assist, Bluetooth-connectiviteit, drie rijmodi en cruisecontrol, om elke rit aangenamer te maken.
  • Vanaf maart 2025 bij de dealer verkrijgbaar.

Triumph Motorcycles onthult een compleet nieuwe Tiger Sport 800, met het kenmerkende Triumph-driecilinderkarakter en de daarbij horende prestaties, voor een opwindende, boeiende en dynamische rit.

De Tiger Sport 800 is ontworpen met het oog op de perfecte balans tussen opwindende sportprestaties en toercapaciteiten over lange afstanden. Hij biedt meeslepende motorprestaties, een dynamisch maar comfortabel chassis, ongeëvenaarde veelzijdigheid en op de rijder gerichte technologie, met een rijkelijke uitrusting en een eersteklas afwerking. 

De gloednieuwe krachtige driecilinder 800cc-motor levert 115 pk piekvermogen bij 10.750 tpm. Nog belangrijker is dat 90% van het koppel beschikbaar is in het middengebied, met een piek van 84 Nm bij 8.500 tpm, wat een breed bruikbaar koppel oplevert, zodat de rijder altijd een directe gasrespons heeft. 

Met een dynamisch en vertrouwenwekkend chassis, instelbare Showa-ophanging, radiale remklauwen en een gewicht van slechts 214 kg rijklaar, is het rijgedrag van de Tiger Sport 800 zowel wendbaar als direct. Zijn aerodynamisch kuipwerk en standaard windgeleiders bieden een verbeterde windbescherming. De goed uitgekiende ergonomie voor zowel de rijder als de passagier, het comfortabele zadel en de geïntegreerde handgrepen voor de passagier zorgen voor een uitstekend comfort tijdens lange ritten. 

De op de rijder gerichte technologie zorgt ervoor dat de Tiger Sport 800 in elke omgeving optimale prestaties levert. De drie rijmodi stellen de rijder in staat om het reactievermogen van de motor aan te passen aan de omstandigheden en passen perfect bij het ride-by-wire gestuurde gashendel en de instelbare tractiecontrole. 

De toevoeging van Triumph Shift Assist en cruisecontrol biedt rust tijdens langere ritten, terwijl geoptimaliseerd bochten-ABS en tractiecontrole zorgen voor sterke prestaties en een goede controle onder alle omstandigheden. LED-verlichting, het multifunctionele LCD- en TFT-dashboard met turn-by-turn navigatie en bluetooth-telefoonconnectiviteit zijn standaard om de rijervaring te verbeteren.  

Om elke rijder in staat te stellen de Tiger Sport 800 aan te passen aan zijn eigen behoeften, zijn er meer dan 40 speciale accessoires beschikbaar, variërend van een Akrapovič slip-on uitlaatdemper met een titanium omhulsel en een eindkap van koolstofvezel, tot een volledige bagageset, inclusief koffers die perfect passen op de geïntegreerde bevestigingspunten en een topkoffer met een dubbele helmcapaciteit. Klanten genieten ook van lage gebruikskosten; het resultaat van de laagste onderhoudstijd in de categorie, gunstig geprijsde originele Triumph-onderdelen en een toonaangevend onderhoudsinterval van 16.000 km. 

Triumph Motorcycles Chief Product Officer Steve Sargent zegt: “Het hart van de Tiger Sport 800 wordt gevormd door een nieuwe driecilinder die het vermogen en de opwinding levert die motorrijders willen, of ze nu dagelijks door de stad rijden of in het weekend genieten van een rit over een kronkelige landelijke weg.”

“We weten dat deze klant zeer veeleisend is en op zoek is naar een opwindende motor, die tegelijkertijd voldoet aan alle praktische criteria die hij nodig heeft. Daarom hebben we een aantrekkelijk pakket ontwikkeld met een soepele vermogensafgifte en een perfecte balans tussen wendbaarheid en stabiliteit, evenals een toegankelijke zithoogte, een comfortabele rechte zithouding en geïntegreerde bagagemogelijkheden. Dit alles is essentieel voor klanten in deze categorie.”

“We wilden dat de rijder bij elke bocht onmiddellijk de controle en precisie zou voelen. Dus is technologie zoals ride-by-wire, geoptimaliseerd bochten-ABS en tractiecontrole – naast drie rijmodi – essentieel voor het leveren van de beoogde prestaties. Dit alles wordt verder versterkt door Triumph Shift Assist en cruisecontrol, zodat de Tiger Sport 800 alles heeft wat nodig is voor een opwindende en comfortabele rit.”

GLOEDNIEUWE DRIECILINDERMOTOR

De driecilinder van de Tiger Sport 800 levert een piekvermogen van 115 pk en een koppel van 84 Nm, wat zorgt voor een rush van onmiddellijke acceleratie met een soepele, lineaire vermogensafgifte, vergezeld van een diepe, kenmerkende grom uit de roestvrijstalen uitlaat. 

Standaard is ook een strakke zesversnellingsbak met Triumph Shift Assist gemonteerd, die ervoor zorgt dat schakelen soepel, nauwkeurig en moeiteloos verloopt, zelfs op langere ritten. De Slip and Assist koppeling geeft de rijder meer controle bij lage snelheden en zorgt voor een ongelooflijk licht en nauwkeurig gevoel aan het koppelingshendel, wat vooral handig is in drukke stadscentra.

HEERLIJK STUREN EN VERBAZENDE WENDBAARHEID 

De Tiger Sport 800 is uitgerust met een instelbare ophanging van topkwaliteit en heeft een 41 mm Showa upside down cartridge-voorvork met instelbare in- en uitgaande demping. Deze wordt gekoppeld aan een Showa Monoshock met instelbare uitgaande demping en een royale veerweg van 150 mm, plus een op afstand bedienbare hydraulische veervoorspanningsregelaar waarmee het rijgedrag eenvoudig kan worden geoptimaliseerd bij rijden met bagage en/of een passagier.

Radiaal gemonteerde vierzuigerremklauwen met Triumph-branding en dubbele 310 mm remschijven vooraan, gekoppeld aan een remklauw met enkele zuiger en een remschijf van 255 mm achteraan, zorgen voor gemakkelijk en progressief remmen en uitzonderlijke remkracht. Zelfs bij volle belasting met bagage en een duopassagier. De lichtgewicht wielen van gegoten aluminium zijn uitgerust met Michelin Road 5 sport-touring banden, die uitstekende grip leveren en vertrouwen wekken onder alle rijomstandigheden.

Om elke rit aangenamer te maken, heeft de Tiger Sport 800 een ruime, rechte zithouding, gecombineerd met een comfortabel, ergonomisch ontworpen zadel, met royale vulling die zowel de rijder als de duopassagier goed ondersteunt. Het passagierszadel heeft ook geïntegreerde handgrepen voor extra veiligheid. De zithoogte van 835 mm en de smalle bouw van het zadel geven vertrouwen tijdens manoeuvres bij lage snelheden en zorgen voor een gerust en stabiel gevoel bij stilstand. Het eenvoudig met één hand te bedienen verstelbare windscherm en de geïntegreerde windgeleiders bieden samen meer rijcomfort bij hoge snelheden. De benzinetank van 18,6 liter zorgt ervoor dat deze motor geschikt is voor toertochten in het weekend. 

OP DE RIJDER GERICHTE TECHNOLOGIE 

De Tiger Sport 800 zit boordevol technologie om rijders te helpen onder alle omstandigheden met vertrouwen het maximale uit hun motor te halen, zonder afbreuk te doen aan de sensatie van de rit.  

Drie rijmodi, Sport, Road en Rain, zijn beschikbaar met één druk op de knop. In vergelijking met de ‘Road’-stand ontgrendelt de ‘Sport’-modus een nog gretiger gasrespons, waardoor rijders gemakkelijker de prestaties van de 800cc triple kunnen benutten. De stand ‘Rain’ daarentegen geeft een veiliger gevoel bij het rijden op nat wegdek, waardoor de tractiecontrole eerder kan ingrijpen en de gasrespons zachter is. 

Geoptimaliseerd bochten-ABS en tractiecontrole zorgen voor nog meer vertrouwen in moeilijke omstandigheden, zodat rijders zich kunnen concentreren op het genieten van de rit. Deze geavanceerde technologie berekent de hellingshoek van de motor aan de hand van een 6-assige inertiemeter (IMU) en past automatisch het interventieniveau aan voor optimale prestaties en controle. Voor langere ritten voegt cruisecontrol gemak toe en vermindert vermoeidheid. 

Het strakke en compacte multifunctionele display met een LCD-gedeelte boven een geïntegreerd TFT-kleurenscherm is in één oogopslag af te lezen en eenvoudig te bedienen met het handige schakelblokje. Het My Triumph Connectiviteitssysteem is standaard gemonteerd en biedt turn-by-turn navigatie, telefoon- en muziekinformatie, allemaal te bedienen via bluetooth. 

Zijn volledig LED-verlichtingssysteem, met dagrijverlichting (Daytime Running Lights, DRL), zorgt voor een uitstekende zichtbaarheid en voegt een opvallende en agressieve look toe die op elke weg de aandacht trekt.

OP DE WEG

Van verwarmde handvatten tot de Akrapovič slip-on demper, de Tiger Sport 800 kan voor elk avontuur op maat gemaakt worden. Er zijn diverse soorten bagage verkrijgbaar, die naadloos kunnen worden bevestigd aan de geïntegreerde kofferbevestigingen, die samen met de motor zijn ontwikkeld om perfect te passen, te werken en het ontwerp aan te vullen. 

Met toonaangevende onderhoudsintervallen, kortere werkplaatstijden dan de concurrentie en een wereldwijde garantie van 2 jaar met een onbeperkt aantal kilometers, die ook originele Triumph-accessoires dekt, biedt de Tiger Sport 800 lage gebruikskosten. 

De Tiger Sport 800 is verkrijgbaar vanaf €13.695 in Nederland en €12695 in België en klanten kunnen kiezen uit vier opvallende kleuren, waaronder Sapphire Black, of de premium opties Graphite, Cosmic Yellow en Caspian Blue, allemaal met contrasterende Sapphire Black elementen. De motoren staan vanaf maart 2025 bij de dealers. 

Ga voor meer informatie naar triumphmotorcycles.nl of triumphmotorcycles.be

SPECIFICATIES – TIGER SPORT 800

MOTOR EN TRANSMISSIE
TypeVloeistofgekoeld, 3 cilinders, 12 kleppen, DOHC
Cilinderinhoud798cc
Boring78,0 mm
Slag55,7 mm
Compressie13,2:1
Maximum vermogen115 PK (84.6 kW) @ 10,750 tpm
Maximum koppel84 Nm @ 8.500 tpm
BenzinesysteemBosch Multipoint sequentiële elektronische benzine-injectie met elektronische gascontrole. 3 rijmodi (Rain, Road, Sport)
UitlaatRoestvrijstalen 3-in-1-systeem met aan de zijkant gemonteerde roestvrijstalen geluiddemper
EindoverbrengingX-ring ketting
KoppelingNat, meerplaats, slip & assist
Versnellingsbak6 versnellingen, Triumph Shift Assist
CHASSIS
FrameStalen perimeter buizenframe
SwingarmTweezijdig en in geperst staal
VoorwielGegoten aluminium, 5 spaaks, 17 x 3,5 inch
AchterwielGegoten aluminium, 5 spaaks, 17 x 5,5 inch
Voorband120/70 R17
Achterband180/55 R17
Ophanging voorShowa 41 mm, upside-down cartridge-voorvork, instelbare in- en uitgaande demping, 150 mm veerweg
Ophanging achterShowa monoshock RSU met instelbare uitgaande demping en hydraulisch regelbare veervoorspanning, veerweg 150 mm
VoorremDubbele zwevende remschijven Ø 310 mm, radiale 4-zuigerremklauwen, OCABS
AchterremEnkele vaste schijf Ø 255 mm, schuifremklauw met enkele zuiger, OCABS
DashboardMultifunctioneel LCD-dashboard met geïntegreerd TFT-kleurenscherm
AFMETINGEN EN GEWICHT
Lengte2.073 mm
Breedte (stuur)828 mm
Hoogte zonder spiegels1.386 mm / 1.303 mm (scherm hoog of laag)
Zithoogte835 mm
Wielbasis
1.422 mm
Balhoofdshoek23,8 °
Naloop99 mm
Rijklaargewicht214 kg
Inhoud benzinetank18,6 liter

ONDERHOUD
Onderhoudsinterval16.000 km / 12 maanden (wat eerst komt)
VERBRUIK EN EMISSIES (EU)
Verbruik4,7 l/100 km (1 l/21,2 km)
Emissies109 g/km  EURO 5+ De gegevens over CO2-emissies en brandstofverbruik zijn gemeten volgens verordening 168/2013/EG. De cijfers voor brandstofverbruik zijn afgeleid van specifieke testomstandigheden en dienen alleen voor vergelijkingsdoeleinden. Ze weerspiegelen mogelijk niet de werkelijke rijresultaten.