Na de Super Duke, lanceert KTM nu ook een Super Adventure met het 1390 motorblok. De knotsgekke Oostenrijkers stoppen daarmee 173pk vermogen en 145Nm koppel in een grote allroad, wat ruim moet volstaan om mee te dingen naar de titel in dat populaire segment. Opvallende nieuwigheden zijn niet alleen de camshift variabele nokkenassen, maar ook de intrede van KTM’s AMT automatische transmissie. Het is duidelijk dat dit een nieuw vlaggenschip wordt bij het oranje merk. Meer info en technische gegevens in onderstaand persbericht!
NOG GEKKER! MEER IS MEER – MAAK KENNIS MET DE 2025 KTM 1390 SUPER ADVENTURE S EVO |
Met de titel van meest technologisch geavanceerde Adventure-machine in het KTM-arsenaal, verplaatst de 2025 KTM 1390 SUPER ADVENTURE S EVO niet alleen de doelpalen, het veegt simpelweg het speelveld schoon. De KTM 1390 SUPER ADVENTURE S EVO staat aan de top van de KTM SUPER ADVENTURE line-up en brengt geheel nieuwe technologische en mechanische innovaties naar het adventure-motorsegment. Te beginnen bij het chassis: de KTM 1390 SUPER ADVENTURE S EVO heeft een herwerkte frame-stijfheid, wat de handling en stabiliteit op de weg verbetert. Met 8 mm lagere en 10 mm bredere voetsteunposities verbetert het het rijcomfort door een grotere kniehoek.De KTM 1390 SUPER ADVENTURE S EVO is uitgerust met de nieuwste generatie WP Semi-Active Technology. In vergelijking met de vorige generatie is de SAT afgestemd op meer precisie met consistent dempingsgedrag bij hogere frequenties. Dit is bereikt door het gebruik van nieuwe PWM (Pulse Width Modulation) sensoren en een nieuwe doorstoken vorkconstructie die ontwerpkenmerken combineert van zowel Open Cartridge als Closed Cartridge veringselementen.Styling en ergonomie zijn ook bijgewerkt voor 2025, met nieuwe carrosserie en zadelontwerp, een geheel nieuwe LED-koplamp, nieuwe windschermen en een opbergvak, om er maar een paar te noemen. De mechanische elementen onder de nieuwe buitenkant bieden echter de grootste updates ten opzichte van de vorige generatie, waarbij de verandering in motorcapaciteit de meest opvallende highlight is. De KTM 1390 SUPER ADVENTURE S EVO heeft een vergrote motorinhoud van 1.300 naar 1.350 cc, wat resulteert in 173 pk bij 9.500 tpm en 145 Nm bij 8.000 tpm. Dit is te danken aan herwerkte motorcomponenten en de geheel nieuwe CAMSHIFT-technologie, die zorgt voor verbeterde rijdbaarheid in het lage toerenbereik, hogere piekprestaties, lagere emissies en brandstofverbruik. Bij hogere toerentallen verschuiven de inlaatnokken zijwaarts, waardoor de kleppen langer en hoger opengaan om de cilinder met gas te vullen en maximale prestaties te ontketenen. In het lagere toerenbereik passen de inlaatnokken de kleptiming en lift aan, wat de rijdbaarheid optimaliseert. Deze dubbele aanpak levert een krachtige prestatieboost, of je nu door stadsstraten navigeert of over snelle wegen scheurt. Dit wordt gekoppeld aan een geheel nieuwe Automated Manual Transmission (AMT) – een primeur voor KTM en exclusief voor de KTM 1390 SUPER ADVENTURE S EVO. Voor het eerst gezien als prototype in de handen van Johnny Aubert tijdens de formidabele Iron Road Prologue op de Red Bull Erzbergrodeo, is de AMT een van de meest innovatieve motorontwikkelingen die KTM in de afgelopen jaren heeft gedaan.De AMT stelt de rijder in staat te kiezen tussen traditioneel handmatig schakelen, via de voethendel of stuurbediende schakelflippers, of een volledig twist-and-go automatische transmissie, terwijl de volledige READY TO RACE-mentaliteit behouden blijft. Om meer te weten te komen over KTM’s geheel nieuwe AMT-technologie, klik HIER om de digitale perskit te lezen. De KTM 1390 SUPER ADVENTURE S EVO ontvangt ook KTM’s nieuwe premium touchscreen, een in portret gemonteerd V80 TFT-dashboard. Dit brengt een geheel nieuwe generatie van premium elektronische en elektrische architectuur en verbeterde bruikbaarheid voor de rijder naar voren.Het 8-inch touchscreen beschikt over inductieve technologie, waardoor eenvoudige bediening mogelijk is, zelfs bij het dragen van dikke winterhandschoenen, terwijl een innovatieve anti-reflectie-, anti-vingerafdruk- en anti-verblindingcoating de leesbaarheid verbetert. Klik HIER om meer te lezen over het nieuwe V80 TFT-dashboard. Hier hebben rijders toegang tot geheel nieuwe RIDE MODES, connectiviteitsfuncties en KTM’s nieuwste Adaptive Cruise Control (ACC), die remassistentie, botsingswaarschuwing en afstandswaarschuwing toevoegt aan zijn arsenaal. Het nieuwe ACC-systeem, gecombineerd met AMT, beschikt over ACC Stop & Go. Wanneer geactiveerd, zal dit systeem de motorfiets tot een volledige stop brengen als het voertuig ervoor tot stilstand komt. Zodra het voertuig weer in beweging komt, zal de motorfiets automatisch zijn rit hervatten.Al het bovenstaande is te danken aan een compactere, vijfde generatie voorradarsensor gemaakt door Bosch, en standaard gemonteerd op de KTM 1390 SUPER ADVENTURE S EVO. Dit biedt prestatie-optimalisatie, verbeterde vrachtwagendetectie, een hogere maximumsnelheid en bijgewerkte annuleringsdrempels, met dynamische, straat- en groepsritfunctionaliteit. De 2025 KTM 1390 SUPER ADVENTURE S EVO is een krachtpatser in zowel prestaties als technologische vooruitgang, en duwt de grenzen van adventure-motorrijden nog verder.De nieuwe 2025 KTM 1390 SUPER ADVENTURE S EVO zal begin 2025 beschikbaar zijn bij geautoriseerde KTM-dealers. Voor meer informatie, bezoek KTM.com. |