Triumph is druk bezig met het ontwikkelen van de 765 driecilinder voor het Moto2-kampioenschap in 2019. Deze week testte het merk een eerste prototype in Barcelona.

Het Engelse merk deed daarvoor beroep op een Daytona prototype dat werd uitgerust met het nieuwe motorblok. Triumph trok naar Aragon en testrijder Julian Simon (voormalig wereldkampioen 125cc en Moto2 vice-kampioen) was erg tevreden met de resultaten. Na maanden van sleutelwerk en testbankruns in Hinckley, lijkt het erop dat de motor zowel qua kracht, koppel en duurzaamheid de verwachtingen van het Engelse merk overstijgt.

 

De belangrijkste verschillen met de 2017 Street Triple motor liggen voor de hand: de motor werd getuned voor meer pk’s en meer Newtonmeters. Hij kan hoger in toeren gaan en ademt een stuk vrijer dan de productiemotor. Daarbij hoort ook een leuke soundtrack die je kan checken in onderstaand filmpje.

 

De motor kreeg nieuwe cilinderkoppen met een aangepast in- en uitlaattraject, titanium kleppen en stijvere klepperen om meer toeren te kunnen draaien. Daarnaast werd de versnellingsbakratio ook minimaal aangepast met een langere eerste. Triumph gaat nu met de resultaten en data aan het werk om het blok nog verder te ontwikkelen tegen de eerste competitieve run in Valencia, November volgend jaar.

 

Altijd als eerste op de hoogte zijn van het laatste motornieuws?
Download de MaxxMoto App, voor iPhone of Androïd.

 

About The Author

Zaakvoerder en hoofdredacteur van MaxxMoto.

Related Posts