Triumph presenteert Speed Triple 1200 RR

Triumph pakt uit met een gekuipte versie van haar Speed Triple. De Speed Triple 1200 RR is géén Daytona, maar wel een soort van retro-racer op basis van de Britse supernaked. De motor levert dezelfde prestaties als die nakedbike (178pk, 125Nm – dit keer 199kg rijklaar) en moet €20.500 kosten in België. Het volledige persbericht met alle technische informatie alsook de complete fotogalerij vind je hieronder.

PERSBERICHT

DE NIEUWE SPEED TRIPLE 1200 RR

Triple powered perfection

Het summum van Speed Triple elegantie, prestaties en karakter

Een nieuw statement wat betreft schoonheid, verfijning en karakter

  • Zorgvuldig uitgewerkte, unieke en prachtige cockpit-kuip met kenmerkende enkelvoudige ronde koplamp
  • Nog meer gespierde en gefocuste Speed Triple-houding en -uitstraling
  • Het ontwerp van de nieuwe generatie Speed Triple met nog meer premium details en fraaie afwerkingen:
    • Nieuwe koolstofvezel details
    • Dubbel kleurschema met rijke, hoogkwalitatieve candy-lak

De meest gefocuste en spannende Speed Triple rijervaring ooit

  • Nieuwe meeslepende en geëngageerde ergonomie met clip-on-stuur, voetsteunpositie op maat en een toegankelijke zadelhoogte van 830 mm
  • Nieuwe Öhlins Smart EC 2.0 elektronisch instelbare semi-actieve ophanging
  • Nieuwe Pirelli Diablo Supercorsa SP V3 banden
  • Alle circuit-afgeleide specificaties van de RS:
    • Lichtgewicht chassis
    • Brembo Stylema remmen met gelinkt remsysteem
    • Instelbare Brembo MCS remhendel
    • Geoptimaliseerd evenwicht en zwaartepunt

De nieuwste generatie “triple powered” revolutie op vlak van prestatie

  • Dezelfde prestaties als die van de Speed Triple 1200 RS: een lichtgewicht motorblok met 178 pk piekvermogen bij 10.750 tpm en 125 Nm piekkoppel bij 9.000 tpm
  • Geborsteld roestvrijstalen uitlaatdemper met zwarte eindkap voor die levendige Speed Triple-klank.

Premium technologische elementen van de nieuwste generatie

  • Fullcolour 5” TFT-display met My Triumph connectiviteitssysteem
  • Geoptimaliseerd bochten-ABS en uitschakelbaar geoptimaliseerde tractiecontrole voor de bochten (met IMU)
  • Vijf rijmodi – Road, Rain, Sport, Track en instelbare Rider-modus
  • Triumph Shift Assist quickshifter voor op- en terugschakelen
  • Geavanceerd controlesysteem voor voorwiellift
  • Volledige LED-verlichting met een nieuwe, onderscheidend ronde koplamp en DRL
  • Andere rijhulptechnologie zoals een keyless systeem, verlichte bedieningselementen en volledig instelbare cruisecontrole.

Klaar om te personaliseren

  • Keuze uit meer dan 30 originele Triumph-accessoires voor meer afwerking, comfort en bescherming

Prijs, onderhoud en beschikbaarheid

  • Ruim onderhoudsinterval van 16.000 km of 12 maanden, afhankelijk van wat eerst is
  • Twee jaar garantie met ongelimiteerde kilometers op de Speed Triple 1200 RR en alle originele accessoires
  • Prijs NL: €23.250 incl BPM
  • Prijs BE: €20.800 incl BTW

De nieuwe Speed Triple 1200 RR reflecteert de trotse traditie die de automotive wereld in het VK kenmerkt en combineert Britse elegantie met meeslepende, straatgerichte prestaties. Triumph creëert een nieuwe dimensie voor rijders die bekend zijn met de iconische aard van de Speed Triple met zijn unieke karakter en straatgerichte sportieve prestaties. De nieuwe RR representeert zo de volgende stap op vlak van zowel schoonheid als kwaliteit. Nóg unieker, nóg karakteristieker, oprecht authentiek. In essentie is het de moderne kijk op een caféracer en de ultieme sportmotor voor op de weg.

Een nieuw statement wat betreft schoonheid, verfijning en karakter

Met de Speed Triple 1200 RR brengt Triumph het design en de stijl van hun modern roadster-icoon naar een nieuw hoogtepunt. Met zijn zuivere en vloeiende lijnen en een sportievere, naar beneden gerichte zithouding en silhouet, heeft de RR een geëngageerde en pakkende nieuwe uitstraling.

De fraaie nieuwe cockpit-kuip omhult de enkelvoudige ronde koplamp die de RR typeert en zorgt voor een onmiddellijk herkenbare uitstraling en nog begeerlijkere stijl. Oog voor detail is een sleutelbegrip voor deze knappe machine. Zo blijft het hele gebied rond de cockpit strak en netjes dankzij slim gebruik van verborgen kabels en leidingen.

Premium koolstofvezel invulpanelen voegen extra details toe aan de benzinetank, kuip en cockpit. Dat gecombineerd met de koolstofvezel zijpanelen en het knap vormgegeven koolstofvezel voorspatbord geeft de RR een uitzonderlijk handgemaakte uitstraling.

Het nieuwe model verschijnt in twee kleurschema’s: Red Hopper/Storm Grey is een erg rijke, glanzende kleurencombinatie. De al even treffende combinatie Crystal White/Storm Grey voegt hoogwaardige goudkleurige details toe. In beide gevallen is de RR standaard voorzien van een bijpassende onderkuip en afdekkapje voor het zadel dat eenvoudig in te wisselen is met het passagierszitje.

De meest gefocuste en spannende Speed Triple ooit

Met een lichtgewicht, compact chassis en gegoten aluminium frame ontwikkelde Triumph de nieuwe Speed Triple RR om dezelfde wendbaarheid en precisie te bieden als de 765 Street Triple RS, aangevuld met de prestaties en het karakter van de nieuwste generatie Speed. De nieuwe RR brengt het geheel tot ongekende hoogten. Op vlak van ergonomie, maar ook op vlak van uitrusting dewelke rechtstreeks ontleend wordt aan het racecircuit. De spannendste, meest sportgerichte Speed Triple-ervaring ooit.

De indrukwekkende nieuwe rijhouding zorgt voor een uiterst meeslepende en engagerende rijervaring, zonder in te boeten op comfort. Het nieuwe clip-onstuur staat 135 mm lager en 50 mm meer voorwaarts ten opzichte van de 1200 RS. Ook de positie van de voetsteunen werd aangepast ten opzichte van het nieuwe stuur. In combinatie met een toegankelijke zadelhoogte van 830 mm, smalle tank en nauwkeurig vormgegeven zadelprofiel zorgt de RR voor maximale controle en comfort.

De hoogwaardige uitrusting op de RR is standaard en benadrukt de sportiviteit van de machine. De nieuwe Öhlins Smart EC 2.0 elektronisch instelbare, semi-actieve ophanging voor- en achteraan, het meest geavanceerde ophangingssysteem dat Öhlins momenteel aanbiedt, is daarbij essentieel. Het nieuwe systeem staat specifiek afgesteld op de geometrie van de RR en levert het optimale evenwicht tussen prestaties, comfort en controle. Het is volledig instelbaar – zelfs tijdens het rijden via het TFT-instrumentenpaneel – en maakt gebruik van een uiterste geavanceerde controle-unit om voortdurend de input te monitoren. Die input komt van de rijstijl, snelheid en acceleratie en wordt gebruikt om volledig automatisch zowel de in- als de uitgaande demping aan te passen.

Verder geniet de Speed Triple 1200 RR van dubbele lichtgewicht, circuitgerichte Brembo stylema® monobloc remklauwen vooraan met lichtgewicht zwevende remschijven van 320 mm diameter voor uiterst precieze remkracht. De bediening gebeurt via de instelbare Brembo voorremhendel waardoor elke rijder de ergonomie naar eigen voorkeur kan aanpassen voor maximaal comfort en controle. Achteraan zorgt een enkele remschijf van 220 mm diameter en tweezuigerklauw van Brembo voor stopkracht.

De uiterst lichte 17” aluminium wielen zijn voorzien van nieuwe hoogwaardige Pirelli Diablo Supercorsa SP V3 banden. Deze banden, uniek voor de RR, leveren ongelofelijke respons, stabiliteit en grip op zowel het circuit als de openbare weg. Voor nog meer race-gericht gebruik zijn er ook de goedgekeurde, track-only Pirelli Diablo Supercorsa SC2 V3.

De nieuwste generatie “triple powered” revolutie op vlak van prestatie

Indrukwekkende prestaties en een uitgesproken karakter kenmerken het 1.160 cc driecilinderblok van de Speed Triple RR – hetzelfde lichtgewicht, efficiënte en uiterst performante motorblok dat ook de RS aandrijft.

Elk component werd geoptimaliseerd voor maximaal vermogen, koppel en respons. De krachtbron levert een indrukwekkende 178 pk piekvermogen bij 10.750 tpm met 125 Nm koppel bij 9.000 tpm. De koppelcurve is ook typisch die van een Triumph driecilinder: soepel en sterk vanaf de lage toeren en doorheen het middengebied tot aan de grens van het toerengebied, voor een ongelofelijke punch en acceleratie. Het motorblok met lage inertie reageert uiterst soepel en levert een verfijnd, nauwkeurig gevoel.

De zesversnellingsbak is compact en een lichtgewicht. De verhoudingen zijn progressief en werden geoptimaliseerd naar de vermogenscurve van het blok voor uiterst soepel schakelgedrag. De lichtgewicht assist-/slipperkoppeling duwt de koppeling samen en verhoogt zo de kracht van de koppelingsveren waardoor er meer vermogen overgebracht kan worden van de motor naar de versnellingsbak. Ook het tegenovergestelde is waar wanneer bij agressief terugschakelen een gecontroleerde mate van koppelingsslip ervoor zorgt dat het achterwiel onder controle blijft.

De geborstelde, roestvrijstalen enkelvoudige einddemper met zwarte eindkap geeft de Speed Triple zijn typische, levendige geluid voor een sportieve en meeslepende rijervaring.Premium technologische elementen van de nieuwste generatie

Net als de Speed Triple 1200 RS is de RR voorzien van een uitgebreide collectie state-of-the-art rijhulpmiddelen, elektronica en handigheden. Enerzijds maken ze elke rit gemakkelijker en veiliger, anderzijds zorgen ze voor een persoonlijke set-up in verschillende rijomstandigheden.

Het full-colour 5” TFT-instrumentenpaneel, standaard uitgerust met het My Triumph connectiviteitssysteem, speelt een sleutelrol. Het systeem, compatibel met Android en IOS, beheert telefoonoproepen en muziek-apps, beschikt over turn-by-turn navigatie (ontwikkeld samen met Google) en je kan er zelfs je GoPro mee bedienen. Alle toepassingen kunnen worden aangestuurd via de bedieningselementen met achtergrondverlichting. Ze worden ook handig weergegeven op het ingebedde TFT-display. Het display vermindert reflectie en zorgt voor een uiterst heldere weergave. De intuïtieve bediening maakt het gebruik erg eenvoudig waardoor de rijder ook onderweg instellingen kan aanpassen. Het scherm is verder uitgerust met een laptimer voor gebruik op circuit. 

Verder is de RR standaard uitgerust met Triumphs geavanceerde en geoptimaliseerde bochten-ABS en uitschakelbare tractiecontrole in de bochten. Hiervoor gebruikt het systeem een Inertial Measurement Unit (IMU) om kantelen, hellen, draaien en accelereren te meten. Op basis daarvan berekent het systeem zo de hellingshoek en past vervolgens het ABS en de tractiecontrole naargelang aan. Ook slipratio en koppelafgifte worden via het IMU geoptimaliseerd naargelang de gekozen rijmodus.

Het geavanceerde detectiesysteem voor de voorwiellift is gekoppeld aan het systeem voor de tractiecontrole en gebruikt geavanceerde algoritmes voor nauwkeurige controle.

De nieuwe RR beschikt over vijf rijmodi – Road, Rain, Sport, Rider (instelbaar) en een Track-modus met minimale interventie van ABS en tractiecontrole. Binnen elke rijmodus is de mate van interventie instelbaar, de bediening gebeurt via het TFT-display.

Een ander sleutelelement voor gebruik op de weg en op circuit is de Triumph Shift Assist quickshifter voor op- en terugschakelen. Triumph ontwikkelde deze technologie aan de hand van de kennis en ervaring die ze vergaarden dankzij hun betrokkenheid bij het World Moto2™-kampioenschap. Het systeem is uitgerust met een geavanceerde sensor die het motorblok een rijkdom aan informatie verschaft. Zo kunnen zowel opschakelen als terugschakelen volledig ingesteld worden naargelang een groot aantal parameters, net zoals de racing teams binnen de Moto2™ dat doen.

Voor het versnellen en opschakelen gebruikt de Triumph Shift Assist factoren zoals ontsteking, benzinegebruik en gashendelstand om op het juiste moment de druk van de tandwielen te halen en hen toe te staan om te schuiven. Dat is een veel gesofisticeerder systeem dan de traditionele quickshifter waarbij de ontsteking simpelweg afgesneden wordt. Ook bij het terugschakelen meet het systeem de parameters en stelt deze nauwkeurig in om soepel schakelen te garanderen.

De volledige LED-verlichting garandeert maximale duurzaamheid en efficiëntie. Dagrijlichten (Daytime Running Lights of DRL) zijn geïntegreerd in de nieuwe enkelvoudige ronde koplamp (daar waar de wetgeving dat toelaat). Een typerend achterlicht met kenmerkend lichtsignatuur staat geïntegreerd in de staart van de motor. De LED-richtingaanwijzers schakelen automatisch uit.

Ten slotte is de nieuwe Speed Triple 1200 RR ook nog uitgerust met handige technologie zoals een compleet keyless systeem (met keyless ignition, stuurslot en benzineklep) en volledig instelbare cruisecontrole.

Klaar om te personaliseren

Net zoals bij andere modellen van Triumph staat ook bij de RR personalisatie centraal. Zo zijn meer dan 30 originele accessoires beschikbaar, allen nauwkeurig ontwikkeld met de RR in het achterhoofd voor perfecte integratie. Alle accessoires werden getest om Triumphs standaard voor kwaliteit en duurzaamheid te kunnen garanderen en genieten van twee jaar garantie met onbeperkte kilometers.

De accessoires zijn onder andere machinaal bewerkte remreservoirs voor en achter, rollende richtingaanwijzers, verwarmde handvatten en zelfs bagagemogelijkheden zoals een waterdichte zadel- en tanktas, beiden met snelsluiting. Alle opties kunnen via de online configuratie bekeken worden.

Voordelen voor de eigenaar

De nieuwe Speed Triple 1200 RR geniet van dezelfde uitstekende standaarden op vlak van kwaliteit en betrouwbaarheid die men van Triumph kan verwachten. Het onderhoudsinterval bedraagt 16.000 km of 12 maanden, afhankelijk van wat er het eerst is.

De nieuwe Speed Triple 1200 RR komt met Triumphs garantietermijn van twee jaar met onbeperkte kilometers. Dat kan indien gewenst met een of twee jaar verlengd worden voor wie extra zeker wil zijn.

SPECIFICATIES

MOTORBLOK & VERSNELLING
TypeVloeistofgekoelde drie-in-lijn met dubbele bovenliggende nokkenas, 12 kleppen
Inhoud1.160 cc
Boring90,0 mm
Slag60,8 mm
Compressie13.2:1
Max. vermogen178 PK (132,4 kW) @ 10.750 tpm
Max. koppel125 Nm @ 9.000 rpm
BenzinesysteemSequentiële, elektronische multipoint-brandstofinjectie met elektronische gasklepregeling
UitlaatsysteemRoestvrijstalen 3-in-1 uitlaatspruitstuk met onderliggende primaire geluiddemper en zijdelings gemonteerde secundaire geluiddemper
EindaandrijvingX-ringketting
KoppelingNatte meerplaatskoppeling, slip & assist
VersnellingsbakZes versnellingen
CHASSIS 
FrameAluminium dubbel buizenframe met aangeschroefd aluminium subframe achteraan
SwingarmAluminium, enkelzijdig
VoorwielGegoten aluminium, 17 x 3,5 inch
AchterwielGegoten aluminium, 17 x 6,0 inch
Voorband120/70 ZR 17 (58W)
Achterband190/55 ZR 17 (75W)
Ophanging vooraanÖhlins 43 mm volledig instelbare upside-down voorvork, 120 mm veerweg.  Öhlins S-EC 2.0 OBTi elektronische ingaande en uitgaande dempingsregeling
Ophanging achteraanÖhlins monoshock RSU met link, 120 mm veerweg op achterwiel. Öhlins S-EC 2.0 OBTi system elektronische ingaande en uitgaande dempingsregeling
VoorremDubbele 320 mm zwevende remschijven. Brembo Stylema monobloc remklauwen, bochten-ABS, radiaal gemonteerde hoofdcilinder met afzonderlijk reservoir, instelbare remhendel
AchterremEnkelvoudige remschijf 220 mm. Brembo tweezuigerklauw, bochten-ABS, hoofdcilinder met afzonderlijke reservoir
InstrumentenpaneelFull-colour 5″ TFT-instrumentenpaneel
AFMETINGEN & GEWICHT 
Lengte2.085 mm
Breedte (stuur)758 mm
Hoogte zonder spiegels1.120 mm
Zadelhoogte830 mm
Wielbasis1.439 mm
Balhoofdhoek23,9º
Naloop104,7 mm
Rijklaar gewicht199 kg
Capaciteit benzinetank15,5 liter
BENZINEVERBRUIK 
Verbruik6,3 liter / 100 km
CO2-informatie144 g/km
StandaardEURO 5
CO2-uitstoot en benzineverbruik gemeten volgens regulering 168/2013/EC. Resultaten voor benzineverbruik zijn gebaseerd op specifieke testomstandigheden en dienen enkel ter vergelijking. Resultaten kunnen afwijken tijdens gebruik op de openbare weg.
ONDERHOUD 
Onderhoudsinterval16.000 km / 12 maanden