Triumph lanceert Tracker 400

Ook Triumph heeft grootste plannen met haar lichte platform. Nadat we eerder 400cc Scramblers op het bord kregen, verschijnt er nu een Tracker met onderliggende uitlaten en een iets gespierder uiterlijk. Daarnaast is er ook een kleine cafe-racer in de vorm van een Thruxton. Helaas komt die laatste niet naar de Benelux, al was het maar een kwestie van tijd vooraleer de Europese invoerders een halt zouden toeroepen aan de modellen die gefocust zijn op de Aziatische markten. In India moet zo’n Tracker trouwens net geen €3000 euro kosten. Bij ons wordt dat…€6745 in België en €7595 in Nederland. Ka-ching.

PERSBERICHT

  • Triumph Motorcycles lanceert een nieuwe toevoeging aan de bekroonde 400-serie: de geheel nieuwe Tracker 400.
  • De Tracker 400 combineert een gedurfde flat track-uitstraling met het authentieke DNA van Triumph
  • Aangedreven door een krachtigere versie van de 398cc TR-serie motor, die 42 pk levert en de beste prestaties in zijn klasse biedt, met vijf procent meer piekvermogen

Triumph heeft een spannende nieuwe toevoeging aan de bekroonde 400-serie voor 2026 onthuld. Voor het eerst introduceert Triumph een op flat track geïnspireerde motorfiets met de lancering van de geheel nieuwe Tracker 400. 

Deze leuke en wendbare machine combineert een prachtige retrostijl met het onmiskenbare Triumph-DNA en zijn uitgerust met een verbeterde TR-serie motor, die 42 pk levert bij 9.000 tpm. Met een hoger toerental en sterkere prestaties in het hoogste toerentalbereik biedt deze nieuwste evolutie een toename van vijf procent in piekvermogen. Hij combineert premium kwaliteit met een toegankelijke prijs, waardoor ze een uitzonderlijke prijs-kwaliteitverhouding bieden.

De Tracker 400 heeft een plat en breed stuur en verplaatste voetsteunen voor een dominante rijpositie. Ondersteund door een speciaal chassis levert hij een scherpere handling en een betrokken rijervaring. Het ontwerp omvat een kuip, nummerbord, hoekige brandstoftank, klein windscherm en nieuw vormgegeven wielen, gecombineerd met Pirelli MT60 RS-banden. De Tracker 400 is verkrijgbaar in Racing Yellow, Phantom Black en Aluminium Silver Gloss.

Het nieuwe model biedt uitzonderlijke waarde, met toonaangevende onderhoudsintervallen en een uitgebreide garantie van twee jaar zonder kilometerbeperking, die ook originele Triumph-accessoires dekt. Deze combinatie zorgt voor lagere eigendomskosten en meer gemoedsrust voor eigenaren.

Paul Stroud, Chief Commercial Officer van Triumph Motorcycles: “De Speed 400 en Scrambler 400 X, en meer recentelijk de Scrambler XC, zijn een wereldwijde hit geworden, hebben meerdere prijzen gewonnen en hebben gezorgd voor recordverkopen. Deze motoren hebben meer jonge rijders en meer vrouwen dan ooit tevoren naar de Triumph-familie gebracht, wat de aantrekkingskracht van een premiummerk in deze markt bewijst. Dit succes weerspiegelt de unieke positie van Triumph in dit segment, met een combinatie van hoogwaardige afwerking, moderne prestaties en prachtige retrostyling.

“Nu bouwen we met de Tracker 400 voort op dat momentum met een gloednieuw model dat klanten nog meer keuze biedt. Aangedreven door de nieuwste TR-serie motor, de krachtigste versie tot nu toe, biedt deze motor een onderscheidend karakter en boeiende prestaties. 

De Tracker 400 heeft een uitgeklede flat track-uitstraling en biedt meer plezier, meer stijl en een nog sportievere rijervaring.”

TRACKER 400: FLAT TRACK-STIJL VOOR OP DE WEG

De nieuwe Tracker 400 is geïnspireerd op flat track-races en heeft de rauwe, minimalistische esthetiek en competitieve spirit die kenmerkend zijn voor deze klasse, waarbij de stijl en attitude van motoren die zijn gebouwd voor de ovale dirt track worden overgenomen.

Uitgekleed

De Tracker 400 is ontworpen om op te vallen en combineert een op races geïnspireerde styling met agressieve lijnen voor een onmiskenbaar flat track-silhouet. Klassieke Triumph-designkenmerken en het iconische motorprofiel maken dit een echte Modern Classic.

De brandstoftank in tracker-stijl, met knie-uitsparingen, sluit naadloos aan op het kleine windscherm en de kleurgecodeerde zadelkuip. De dubbelspaaks wielen met blokkerige Pirelli MT60 RS-banden voor dubbel gebruik zorgen voor een gedurfde, sportieve uitstraling. Als Triumph Modern Classic heeft hij het kenmerkende motorprofiel met gepoedercoate afdekkingen en glanzend bewerkte cilinderkopvinnen. Dat onmiskenbare Triumph-DNA is overal terug te vinden, met een klassieke ronde LED-koplamp aan de voorkant en vloeiende dubbele opwaarts gebogen uitlaatdempers aan de achterkant.

De Tracker 400 wordt aangeboden in drie opvallende, op races geïnspireerde kleurstellingen, elk met opvallende Tracker-letters op de brandstoftank, tegen een achtergrond van strakke racestrepen met dramatische spatdetails die naadloos doorlopen op de zadelkuip. Een opvallend nummerbord met trots het cijfer ‘400’ is een eerbetoon aan de legendarische flat track racers. 

De Aluminium Silver Gloss-kleurstelling wordt geaccentueerd door Racing Red-graphics op de brandstoftank, de kuip, het nummerbord en de wielen. Racing Yellow maakt een levendige indruk met zijn opvallende gele tank en kuip, in contrast met Phantom Black-elementen en Racing Yellow-accenten op het nummerbord en de wielen. Voor een donkerdere, agressievere look combineert Phantom Black somber zwart met Dark Silver, Vanilla White en Pearl Metallic White accenten op de tank, kuip, nummerbord en wielen.

Een verbeterde rijpositie

Rechtop zitten en ellebogen naar buiten – dat is de essentie van de flat track-stijl. Het stuur is 23 mm breder en 134 mm lager dan dat van de Speed 400 om de dynamische houding van de motorfiets te verbeteren. De voetsteunen zijn 86 mm verder naar achteren en 27 mm hoger geplaatst, wat zorgt voor een zelfverzekerde, agressieve houding. Deze ergonomie zorgt ervoor dat de Tracker 400 precies rijdt zoals hij eruitziet, met een gedurfde en indrukwekkende uitstraling. 

De Tracker 400 is ontworpen voor plezier en sportieve prestaties en heeft een speciaal chassis en een hoogwaardige vering. Aan de voorkant bieden zwart geanodiseerde 43 mm upside-down vorken met grote zuigers een veerweg van 140 mm, terwijl de achterste RSU-gasmonoshock een veerweg van 130 mm biedt met instelbare veervoorspanning voor het rijden met een passagier. Dual-purpose banden met een blokachtig loopvlakpatroon maken het plaatje compleet en bieden een flat track-stijl met grip en handling die gericht zijn op de weg.

De Tracker 400 integreert geavanceerde technologie zonder afbreuk te doen aan zijn klassieke esthetiek. Een zadelhoogte van 805 mm met functies zoals een slip & assistkoppeling, uitschakelbare tractiecontrole en ABS maken het rijden toegankelijk en plezierig. Een moderne analoge snelheidsmeter met één wijzerplaat in combinatie met een digitale toerenteller geeft essentiële informatie in één oogopslag weer, waarbij alle bedrading netjes is weggewerkt om de strakke, tijdloze Triumph-look te behouden.

Opwindende en karaktervolle motor

Het nieuwste model is uitgerust met een nieuwe en krachtigere versie van Triumphs toonaangevende TR-serie motor. Dit is bereikt door een combinatie van nieuwe mechanische onderdelen, waaronder een herzien nokkenasprofiel, en een nieuwe motortuning. Dit resulteert in een toename van vijf procent in piekvermogen, waardoor nu een piekvermogen van 42 pk bij 9.000 tpm wordt geproduceerd, met een hoger toerental en een sterker piekvermogen aan de bovenkant van het toerentalbereik. Hierdoor kan de Tracker 400 harder en hoger toeren maken, voor een opwindende en verslavende gasrespons die de rijder aanmoedigt om de beschikbare prestaties te benutten en deze motorfiets te rijden met de houding die hij verdient.

De verbeterde motor behoudt ook het piekkoppel van 37,5 Nm, waarvan 80 procent beschikbaar is vanaf 3.000 tpm, wat zorgt voor lineaire, koppelrijke prestaties die zich aanpassen aan elke rijsituatie. De ride-by-wire-gasklep zorgt voor een intuïtieve gasrespons over het hele bereik van de zesversnellingsbak.

Aandacht voor detail
Triumph Motorcycles streeft naar uitzonderlijke prestaties en compromisloze kwaliteit – en de Tracker 400 is daarop geen uitzondering. De motor is gebouwd met hoogwaardige componenten en nauwkeurig vervaardigde onderdelen, waarbij elk detail is ontworpen om de prestaties te optimaliseren en de rijervaring te verbeteren.

Krachtige radiale remklauwen met vier zuigers zorgen voor een sterke, progressieve remprestatie, aangevuld met robuuste gegoten aluminium wielen en een swingarm die het ontwerp van de Tracker extra stevigheid en verfijning geven. Van de upside-down voorvork die zorgt voor hoogwaardige vering tot de nauwkeurig bewerkte koelribben: Triumphs nauwgezette aandacht voor detail zorgt voor een strakke, overzichtelijke afwerking zonder zichtbare draden, kabels of slangen die de klassieke look van de motorfiets verstoren. Deze aandacht voor detail strekt zich uit tot het onberispelijke lakwerk van de Tracker 400, dat een afwerking oplevert die precisie en kwaliteit uitstraalt.

MAAK HEM UNIEK

Voor rijders die hun motorfiets echt hun eigen willen maken, biedt Triumph een uitgebreid assortiment originele accessoires, van styling tot bescherming. Elk accessoire is ontworpen en vervaardigd volgens dezelfde strenge normen als de motorfiets zelf, waardoor een perfecte pasvorm, naadloze integratie en blijvende betrouwbaarheid worden gegarandeerd.

Opties zijn onder meer praktische bescherming zoals motorbeschermingsbeugels en tankpads, maar ook aangepaste stylingverbeteringen zoals bullet LED-richtingaanwijzers en stuuruiteindespiegels, evenals een premium gewatteerd zadel voor de Thruxton 400.

De Tracker 400 biedt toonaangevende onderhoudsintervallen en worden ondersteund door een wereldwijde garantie van twee jaar zonder kilometerbeperking, die ook geldt voor originele Triumph-accessoires. Het resultaat is lagere eigendomskosten en meer tijd op de weg.

De Tracker 400 is vanaf april 2026 verkrijgbaar bij dealers voor een prijs van €6745 in België en €7595 in Nederland.