17YM Rebel

Traxio: “Nieuwe motoren in de lift, tweedehandsmarkt blijft lijden onder keuring”

Mobiliteitsfederatie Traxio volgt de motorsector van dichtbij op. In het eerste kwartaal van 2024 noteren ze positieve cijfers voor de nieuwverkoop, al blijft de tweedehandsmarkt achter hinken onder invloed van de motorkeuring.

PERSBERICHT
Motorfietsen eerste kwartaal 2024: occasies blijven achter, nieuwmarkt op hoog niveau.

Filip Rylant, woordvoerder van mobiliteitsfederatie TRAXIO vat de situatie samen : “De nieuwe motorfietsen blijven positief evolueren. Ook in maart steeg het aantal inschrijvingen, ditmaal met +2,9%, tot 2.948 exemplaren. Over het eerste kwartaal loopt het aantal nieuwe motoren op tot 6.691 eenheden (+5,9%) en dat is het beste resultaat van de afgelopen jaren. Hoopgevend is verder dat het vrij druk blijft in de showrooms en dat heel wat klanten waren bereid om tot een aankoop over te gaan. Een prima eerste kwartaal dus, ondanks het natte weer.

De tweedehandsmarkt deed het in maart +16,2% beter dan vorig jaar, maar het echte referentiepunt is 2022. Dan zie je dat de markt -29,3% is gedaald, wat op maandbasis een verschil maakt van bijna 2.200 motoren. De cumul van de eerste drie maanden vertelt hetzelfde verhaal: licht beter dan vorig jaar maar net geen 25% en 3.900 eenheden slechter dan twee jaar geleden. Het wijst op een probleem van lange duur voor de Belgische occasiemarkt, waarvan de tweedehands motorkeuring aan de basis ligt. 

Nu het motorseizoen zich – ondanks de overvloedige regen van de afgelopen weken – stilaan terug op gang trekt, wordt het steeds drukker in de werkplaatsen waardoor wachttijden kunnen oplopen – tot enkele weken in het slechtste geval.” 

Feedback uit de motorshowroom

Maart is een drukke maand geweest voor de motorhandelaars. We horen dan ook dat er veel volk én interesse was in de showrooms, met doorgaans goed geïnformeerde klanten die goed weten wat ze willen en die vaak snel beslissen. Dat maakt dat de door ons gecontacteerde dealers qua verkoop tevreden zijn over zowel de maand maart als het volledige eerste kwartaal. Het optimisme is wijdverspreid en dat is een goede zaak. 

De verkoop van elektrische motorfietsen blijft op een laag pitje, maar in stedelijke omgevingen doen de elektrische scooters het niet slecht.

Tweedehands blijft een moeilijk verhaal en daarom houdt een aantal dealers er zich niet meer mee bezig. Bij diegenen die nog wel actief zijn op de tweedehandsmarkt krijgen we feedback dat het afgelopen maand beter is gegaan. In het geval van BWM blijken de occasie GS’sen vlot van de hand te gaan.  De technische keuring blijft sowieso nog een belangrijke rem op het aantal tweedehandse transacties.

In de werkplaatsen was het vaak al druk maar nu het motorseizoen zich stilaan terug op gang trekt, worden de wachtrijen langer en kan het tot enkele weken duren om aan de beurt te komen.