Traxio cijfers motormarkt en 2dehandsmarkt

TRAXIO Persbericht

Tweedehandse motorfietsen starten het jaar op een degelijk niveau, nieuwe motoren stijgen sterk na ‘abnormale’ seizoenstart vorig jaar

Filip Rylant, woordvoerder van mobiliteitsfederatie TRAXIO becommentarieert : “De markt van tweedehandsmotoren ging anno 2022 op een rustige manier van start : er werden 4.007 motoren ingeschreven. Dat is net iets minder (-1,3%) dan vorig jaar en iets meer dan 2 jaar geleden. Sowieso is het begin van het jaar een luwe periode in de motormarkt, die traditioneel rond de maand maart echt uit de startblokken schiet. Vlaanderen blijft veruit de grootste markt maar verliest terrein op de tweedehandse motormarkt (-2,7%), bij de merken zijn Ducati en Kawasaki de grootste stijgers op de occasiemarkt. De inschrijvingen van nieuwe motorfietsen ging er met +22,9% flink op vooruit maar dat is schijn want begin 2021 kreeg de markt een tijdelijke dip door de invoering van nieuwe emissienormen. Sowieso moeten we nu uitkijken hoe de markt in de loop van het voorjaar verder zal evolueren.”

  1. Tweedehandse motoren

De lichtste en de zwaarste klassen scoren het best

Opvallend is dat lichtste en zwaarste categorieën het best scoren in ons land. Bij de tweedehandsmotoren vertegenwoordigen de -125cc niet minder dan 22,5% van de inschrijvingen in januari en de +1.001cc-klasse is met 23,9% zelfs het meest gegeerd. De overige klassen verdelen de markt op ongeveer gelijkaardige wijze. 

In deze eerste maand van het nieuwe jaar werden er voornamelijk minder (-13,2%) occasiemotoren ingeschreven in de lagere middenklasse (126-500cc) en boekte de klasse van 501-750cc als enige categorie een duidelijke winst, met +9,2%. 

Top 3 verliest, Suzuki en vooral Kawasaki winnen terrein

De top 3 merken van de markt vertegenwoordigen samen 42,5% van de markt : Honda (17,5%), Yamaha (12,8%) en BMW (12,2%) maar ze verliezen respectievelijk wel -3,2%, -3% en zelfs -10,1%. Suzuki (7,7%)  en Kawasaki (7,5%) vervolledigen de top 5 en beide merken gaan er stevig op vooruit (respectievelijk + 8,4% en +18,1%). Vermeldingswaardig is zeker de sterke stijging van Ducati (+35,9%) dat vooral vleugels heeft gekregen in de categorieën van meer dan 750cc. 

Bij de lichtere middenklassers van 126-500cc zien we sterke dalingen bij enkele grotere merken als KTM, Piaggio en Yamaha. Bij de 501-750cc is het daarentegen feest bij Kawasaki (+44,4%) en BMW (+28,6%). De Duitsers verliezen daarentegen bij de +1001cc (-3,1%) maar ze blijven welk aan de leiding in de zwaarste klasse, voor Harley-Davidson dat ongeveer status quo blijft en waar zowel Suzuki (+27,7%) als Ducati (+52,0%) mooie groeicijfers voorleggen.

Mooie regionale verdeling, weinig elektrisch

Op regionaal vlak zien we een vergelijkbaar beeld met de nieuwmarkt: 63% van de tweedehandse motoren wordt ingeschreven in Vlaanderen, 29,5% in Wallonië en de Brusselse regio neemt de overige 7,5% voor zijn rekening. Daar waar Vlaanderen -2,7% inboet in januari, gaat Brussel er met +4,9% op vooruit.

Op de tweedehandsmarkt blijven de elektrisch aangedreven motoren een randfenomeen met slechts 23 van de 4.007 inschrijvingen of zo’n 0,57%.

Slotsom : de occasiemotorfietsen blijven het goed doen, wat de intrinsieke interesse in motorfietsen, die zowel voor vrijetijd als voor woon-werkverkeer over mooie troeven beschikken, bevestigt.

[Analyse en cijfers van de nieuwmarkt vindt u onderaan de grafieken van de tweedehandsmarkt]

  1. Nieuwe motorfietsen

De inschrijvingen van nieuwe motorfietsen kende in januari 2022 een redelijke start met 1.480 nieuwe inschrijvingen ten opzichte van 1.204 vorig jaar. Dat is een stijging van 22,9% maar deze cijfers dienen wel in de juiste context te worden gezien : begin 2021 werden immers de nieuwe emissienormen ingevoerd waaraan de markt zich diende aan te passen en waardoor het jaar begon met een stevige dip in de inschrijvingen. 

De nieuwe motorfietsen van -125cc (23,3%) en + 1.000cc (28,7%) waren in januari het populairst, terwijl de klassen 125-500cc (19,0%), 501-750cc (14,8%) en 751-1000cc (14,2%) elkaar in evenwicht hielden. De grootste groeiers zitten bij de middenklassers van 501-750cc, met een stijging van +53,1% maar ook de zware jongens van meer dan 1001cc laten van zich horen : +30,4%. 

BMW (17,0%) en Honda (15,7%) waren in januari de duidelijke marktleiders en het is opvallend dat enkel BWM en Kawasaki terrein verliezen tegenover grote winsten voor Honda (+51,3%), H.-D. (+246%) en Yamaha (+369%) maar zoals gezegd heeft dit eerder te maken met een abnormale start van 2021. 

Honda heerst in de categorieën tot 750cc, terwijl BMW vooral hoog scoort bij de zwaardere modellen. Yamaha (9,2%),  Kawasaki (7,0%) en Harley Davidson (6,1%) maken de top 5 rond. 

De cijfers per regio reiken ons verdere interessante inzichten aan. Vlaanderen is goed voor 61,8 % van de totale motorfietsverkoop in ons land, Wallonië voor 30,3 % en Brussel voor 8 %, dat overigens een zeer sterke groei laat noteren, met name een verdubbeling van de cijfers.  

Tot slot een woordje van een motorspecialist “De markttendens gaat in de richting van een zeer gediversifieerde markt met zowel scooters als vrijetijds- en wegmotoren, mede dank zij modellen zoals de nieuwe Honda NT 1100 en de strak geprijsde Kawasaki Versys. Er zitten momenteel nogal wat back orders in de markt wegens de langere leveringstermijnen en de motorrijder bestelt tijdig omdat hij/zij graag de nieuwe motor wil hebben tegen maart-april. De fabrikanten van hun kant zijn optimistisch over de toekomst van de tweewieler. 

Ook bij de nieuwe motoren zijn de elektrische varianten nog steeds een rariteit. Amper 13 van de 1.480 nieuw ingeschreven motoren tanken aan de stekker, ofte 0,88 % van de nieuwmarkt.

TRAXIO STATS

TRAXIO volgt maandelijks de inschrijving op van nieuwe-tweedehandse personenwagens, motorfietsen, bedrijfsvoertuigen, kampeerwagens, aanhangers en speed pedelecs. 

De TRAXIO-cijfers bieden heel wat nuttige details zoals onderverdelingen op nationaal en regionaal niveau, per brandstoftype, CO2-uitstoot, merk en leeftijd. 

Brussel, 9 februari 2022