Techniek: Yamaha ‘Spinforged’ velgen

Soms gaat er meer techniek schuil achter een motoronderdeel dan je zou denken. Da’s bijvoorbeeld het geval bij de velgen van Yamaha’s laatste MT-09. Aanvankelijk werd er bij de perspresentatie enkel meegedeeld dat de wielen 0,7kg lichter werden, maar nu nemen we een kijkje van dichtbij hoe deze winst mogelijk was.

Aluminium ‘cocktail’

De MT-09 is één van Yamaha’s succesformules en om die motor op punt te houden gingen de ontwikkelaars op zoek naar gewichtswinst. Daarbij werden de wielen een sleutelelement omdat ze dankzij een nieuw type aluminium en hittebehandeling nog lichter gegoten konden worden.

Aan de basis hiervan stond Kahori Oshima van de Yamaha Motor Materials Division. Zij is de specialiste als het aankomt op het creëren van betere legeringen voor verschillende toepassingen, maar dus ook om de karakteristieken en kwaliteiten van een schijnbaar eenvoudige grondstof als aluminium te optimaliseren.

Ze gaat steeds op zoek naar de ultieme ‘cocktail’ van ingrediënten die ervoor moet zorgen dat het rauwe materiaal voldoet aan Yamaha’s eisen. Dit keer was dat niet enkel de ideale flex en kracht voor het eindproduct – de velg – maar ook de vloeibaarheid en temperatuurgevoeligheid tijdens het gietproces.

Dankzij deze nieuwe aluminiumlegering en een nieuwe hitte-behandelingsproces, slaagde het merk met de stemvorken erin om de eerste massaproductie van ‘flow-formed’ velgen op te starten. Deze zijn niet alleen een stuk dunner (en even krachtig) dan het vorige velgtype, maar wegen ook 0,7kg minder per velgset.

Nadat Yamaha in 2015 als eerste een gietmagnesium wiel in massa produceerde, zijn de ‘Spinforged’ wielen opnieuw een mooie sprong op gebied van fabricagetechnieken. Niet slecht voor een bedrijf dat aanvankelijk begon met het gieten van pianoframes…