Te koop: Honda NR750

Op de Mecum-veiling in Las Vegas wordt vandaag een Honda NR750 verkocht. De aanleiding voor een korte terugblik op één van de meest technologisch geavanceerde viertaktmotoren aller tijden.

De Honda NR750 was het hoogtepunt van een technologische strijd tussen de vier Japanse merken die eigenlijk al begon in 1979. Lang vooraleer de GP-motoren de overstap van tweetakt naar viertakt zouden maken, investeerde Honda al een pak geld in de nieuwe technologie.

Hier zie je duidelijk de 8 drijfstangen en 32-kleppen. Honda’s eerste experiment met dit soort motor dateert al uit 1979.

Door een heel vrije interpretatie van de regels kwam Big Red op de proppen met een 32-kleps V4 motorblok met ovalen zuigers. Je kan dit dus beschouwen als een mini-V8, met dat verschil dat de productie van zo’n ovalen zuiger en bijhorende zuiger..’ovalen’ veel ingewikkelder is dan een ronde zuiger en bijhorende ringen. Voor de mierenneukers vermelden we er graag bij dat het trouwens geen echt ovalen of elliptische vorm is, maar wel twee cirkels die met elkaar verbonden zijn.

Honda’s GP-racers werden geen succes omwille van verschillende problemen, maar in 1992 zouden we wel het summum van de ‘Oval Piston’ technologie zien in de vorm van de ultra-exclusieve NR750. Er werden amper 300 van deze motoren geproduceerd en destijds was het ook de duurste motor op de markt. Carbon versterkt kuipwerk, een windscherm met verkleurende titaniumcoating, dubbele underseat uitlaat, testarossa sleuven, CPU-gecontroleerde injectie,… het zijn maar enkele van de elementen die deze NR750 tot een stuk motorgeschiedenis maken.

De motor die in Vegas geveild wordt is nr. 43. Deze NR lijkt in uitmuntende staat met minder dan 3000 ‘miles’ (4.800km) op de tellers en hoewel het schatten van deze Honda niet eenvoudig is, wordt er gespeculeerd over een prijskaartje met vijf nulletjes…

Altijd als eerste op de hoogte zijn van het laatste motornieuws?
Download de MaxxMoto App, voor 
iPhone of Androïd.