De Suzuki Katana wordt as we speak voorgesteld in Japan en MaxxMoto heeft alle info en de introductieprijs.
Ik zal maar met de deur in huis vallen: De Katana moet bij zijn introductie in België 14.799 euro kosten, op de NL-website staat al een prijskaartje van 14.999 euro. De BE importeur gaf wel nog mee dat er een lichte wijziging kan zijn van zodra de motoren effectief op Belgische bodem zijn.
Vooraleer u zich afvraagt of u een kleine 15 zakken opzij wil zetten voor zo’n neo-retro op basis van de GSX-S1000F, ging ik al eens ten rade bij de jongens van het Italiaanse Motociclismo. Waarom? Niet alleen waren ze aanwezig bij de voorstelling van het productiemodel in Japan, maar ze lagen ook aan de basis van de nieuwe Katana en waren nauw betrokken bij het ontwikkelingsproces.
Design: op basis van een custom
De Suzuki Katana is immers een direct afgeleide van het prototype dat Motociclismo in samenwerking met ontwerper Rodolfo Frascoli bouwde in 2017. Voor het productiemodel werd nog het TFT-kleurendashboard van de Gixxer 1000 toegevoegd en enkele accessoires. Het gaat hierbij vooral over details zoals een carbon voorspatbord, valblokken, een tankpad, een zadel met rode afwerking, carbon cartercovers en ga zo maar door.
Verder bleef de basis hetzelfde: De motor weegt 215 kilo en het K5 motorblok is goed voor 150 pk/ 108Nm. Verder is er ABS en tweetraps tractiecontrole en de motor staat geschoeid op Dunlop Roadsport 2 rubber. Bij de eerste test noteert de testrijder nog dat de on/off-gasrespons (een bekend minpunt van de GSX-S1000 reeks) weggewerkt werd. De enige echte kritiek is dat het zadel (15mm hoger dan dat van de GSX-S1000F) te glad is, waardoor je bij straffe remmanoeuvres spontaan een paar octaven hoger zingt.
Mooie looks, basic motor
Hoewel Suzuki groots uitpakt met de Katana, kan ik me niet van de indruk ontdoen dat er onder het mooie design vooral een erg basic motorfiets schuilgaat. De basis van het K5 motorblok is bij aflevering van de motoren bijna 15 jaar oud en hoe goed de GSX-S’en in hun eigen recht zijn: ze konden nooit een vuist maken t.o.v. de straffere powernakeds.
Moet dit dan Suzuki’s versie van een neo-retro succesverhaal worden? To be continued.
Altijd als eerste op de hoogte zijn van het laatste motornieuws?
Download de MaxxMoto App, voor iPhone of Androïd.