Suzuki bouwt paralleltwin 700 Adventure en nakedbike!

Vaarwel kleine V-Strom, hallo nieuwe 700! Onlangs werd er een Suzuki middenklasse allroad gespot met een paralleltwin motorblok, zeg maar iets à la Yamaha Ténéré. Oftewel de eerste écht nieuwe Suzuki sinds…wel, een eeuwigheid.

Tot grote spijt van alle Suzuki liefhebbers zit het merk al jaren in een dip. De ‘nieuwe’ modellen zijn steeds herkauwde versies van oudere motoren en buiten de toevoeging van wat elektronica hier of wat nieuw plastic daar, gebeurt er ontzettend weinig.

Je mag het dus gerust een verassende move noemen dat het merk nu meteen het meest bevochten segment van de laatste jaren wil aanvallen met iets totaal nieuws. Naast het Ténéré kassucces, een aantal sterke Europese concurrenten en een op punt staande Honda Transalp 750 wordt het voor Suzuki sowieso een titanenstrijd om dit ding van de grond te krijgen.

En dan zwijgen we uiteraard nog over het feit dat de kleine V-strom een van de betere motoren in het Suzuki gamma was – in Nederland zelfs na al die jaren nog steeds een verkoopsucces! (De grappen over zuinige Hollanders maakt u zelf wel.) De spypics vind je trouwens hier bij onze Italiaanse vrienden van Motociclismo. Via de geruchtenmolen hoorde we trouwens dat er ook meteen een nieuwe SV800 zou komen, oftewel een nakedbike met hetzelfde blok!

We willen de Suzuki 700/800 zeker niet meteen afschrijven. Het is immers geen geheim dat de Jappen uit Hamamatsu al jaren onderzoek doen naar exact dit type motor…met een turbo. Die is afwezig op de spypics, maar met de nodige dosis geluk en een euro5 homologatie mogen we ons in 2024 verwachten aan een GSX-R opvolger met twee cilinders en drukvoeding. Allemaal veronderstellingen uiteraard, maar toch: fingers crossed.