Arno Geunes (24) en Athan Schoonbaert (21), twee studenten Industrieel Product Ontwerpen in Howest Kortrijk, kozen voor het bouwen van een elektrische motor als eindwerkproject. Het idee kwam van Arno: “We gaan een elektrische motor bouwen op 15 weken tijd.”
Tekst: Renaud Amand
Foto’s: Jean-Philippe Delberghe
Niet full time, want de sleuteltijd werd beperkt tot 2 dagen per week. Gelukkig vond Athan de stageplaats van zijn dromen, want hij kwam terecht bij Saroléa waarbij het enthousiasme voor zijn eindwerk aanstekelijk was.
Tegen het einde van zijn stage had Athan het voor elkaar dat Saroléa besliste over de elektronische componenten en dat de twee studenten zouden instaan voor het uiterlijk van de motor en de verdere uitwerking daarvan. Een ideale combinatie, want Arno en Athan zijn beiden tweetaktfanaten met amper kennis van elektrische motoren. Als basis werd er een frame gekocht van een Derbi GPR 125 uit 2004. In PU schuim werd elk kuipdeel met de hand vormgegeven en vervolgens gekopieerd in glasvezel. Het duo deed er twee maanden over om de kuipdelen te maken, waarbij het zadel op de foto’s ontbreekt omdat dit momenteel extern van een overtrekje wordt voorzien. De studenten waren niet snel tevreden, want van de tank werden vier versies gemaakt, van de buik drie en van de achtersteven twee, net zolang tot de juiste verhoudingen gevonden werden voor zitpositie, visuele appetijtelijkheid en pasvorm. Momenteel is het duo bezig met het vervaardigen van op maat gemaakte ophangingspunten en hebben ze nog 19 dagen tot de deadline.
Athan: “Eens klaar moet het een neoretro-creatie worden, een kruising tussen oud en nieuw. Een kuipwerk met knipogen naar de jaren 80, maar dan met een moderne touch, hypermoderne guts en een old school finish.” De Saroléa indoctrinatie is duidelijk aanwezig…
Wordt hopelijk vervolgd door een nieuwsbericht over een afgewerkt, rijdend product in de week van 20 juni. Zo niet wensen we het duo veel succes bij hun tweede zit!