Spirit GP Sport: 180 pk, 145 kilo

‘Spirit Motorcycles’ is een nieuw Brits motormerk dat debuteert met een knaller: de GP Sport. De motor is goed voor een drooggewicht van 145kg en er is ook een ‘R’-versie die wordt aangedreven door een opgeboorde Triumph driecilinder, goed voor 180 pk.

Spirit begon met een handgemaakt frame en deed vervolgens beroep op het beste wat Groot-Brittannië te bieden heeft. De GP Sport R kreeg K-Tech vering, PFM remmen en voor het motorblok ging het merk langs bij Triumph. Daar kreeg Spirit het 675 Daytona R motorblok als basis, maar de cilinderinhoud werd vergroot naar 750cc. De boring bleef identiek (76mm), maar de slag steeg van 49,6 naar 55mm. Klinkt eenvoudiger dan het is, want dit betekent ook dat de krukas en het volledige onderblok aanpassingen moesten ondergaan.Voortaan heeft het blok een 13,8:1 compressieratio. Daarbij kreeg de Spirit nog een Mote M130 ECU, een Bosch slipperkoppeling en een volledig handgemaakte titanium uitlaatlijn. Het resultaat? 180 pk bij 14.200 toeren aan het achterwiel.

spirit-750-triple

dsc01576

dsc01435De keerzijde van de medaille? Dit soort grappen zijn niet goedkoop, zo ben je 76.000 euro kwijt aan de GP-Sport R, gelukkig is er nog een ‘gewone’ versie met 156 pk die 50.000 euro kost. In totaal zouden er slechts 50 GP Sports gebouwd worden, dus de kans dat je er nog eentje tegenkomt is klein. En mocht je je afvragen waar de mensen achter het nieuwe merk opeens vandaan komen: Spirit is een samenwerking tussen T3 Racing – een motortuner met jaren ervaring in de British Superbikes – en de populaire custombouwers ‘Spirit of the Seventies’.